سلامت خانواده

جهان نگران ظهور جدید ویروس هزار چهره است/ باید برای پاییز و زمستان آماده باشیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در مطلبی با عنوان نکات مهم در مورد کرونا نوشت: روزی که اولین گزارش ها از شیوع و شیوع کرونا در چین دریافت شد. با کارشناسان و همکارانم تماس گرفتم تا مشورت کنیم و خود را در برابر ورود بیماری آماده کنیم. برخی اظهار داشتند که روند این بیماری مانند سایر ویروس های کرونا در تابستان آینده و مانند سارس و مرس به سمت خاموشی می رود. اما من راضی نشدم و دستیاران و مدیران و مشاوران مربوطه را جمع کردم و بر چند نکته تاکید کردم که مهمترین آنها به شرح زیر بود:

1- چه از ظاهر ضد من می بینم که ژنتیک ویروس جدید با اجدادش بسیار متفاوت است و ما باید خود را برای مدت طولانی برای یک مهاجم ویرانگر آماده کنیم و بدانیم که این موجود ناشناخته سال ها مهمان آزاردهنده بشریت خواهد بود.

2- دنیا هنوز واکسن یا دارویی برای آن نمی شناسد پس باید بر راه های پیشگیری از انتقال بیماری بیشتر پافشاری کرد.

3- تجارب کشورهای آسیب دیده را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت گزارش داروی ضد ویروسی موثر، در تهیه و ساخت آن تردید نکنید.

4- با سابقه یک قرن واکسن سازی در پاستور و رازی باید در راستای تهیه واکسن تحقیق کرد و اگر واکسنی ساخته شد سریعا وارد کنیم و به سازندگان واکسن توصیه کردم که حتما باید. طراحی زیرساخت ها به گونه ای که توانایی به روز رسانی کنید واکسن علیه ضد داشتن ژن های گونه های جهش یافته برای سال ها و توانایی در ساخت واکسن های چند ظرفیتی.

با فروکش کردن پاندمی در دنیا تقریباً نور ایستگاه مانیتورینگ ویروس و کرنش سلام ویروس جدید به سلامت در کشور خاموش شد، اما جهانیان که می‌دانستند سال‌ها باید مراقب باشند، دست از کار نکشیدند و برای مدیریت بیماری و جلوگیری از ابتلا و مرگ، قدم به قدم این ویروس جهش یافت. میر تولید و آزمایش داروهای ضد ویروسی جدید، به ویژه در گروه های آسیب پذیر و واکسن های جدید علیه پروتئین جهش یافته Spike.

اما خبر کرونا

متاسفانه افزایش جدید بیماری در جهان نگران کننده است و در ماه ها و هفته های اخیر آمار مبتلایان و مرگ و میر میر در بسیاری از کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا که با وجود CDC (مرکز کنترل و مدیریت بیماری ها) موارد را نظارت و گزارش می دهد، قابل توجه است که گزارش 20 آگوست 2024 توسط مرکز کنترل و مدیریت بیماری ها ایالات متحده به شرح زیر است:

۱- زیر رشته سلام جهش سریع از Umicron و JN.1، یعنی KP.2، KP.3، KP.2.3، KP3.1.1، و LB.1 گونه های بیماری زا غالب در میان افراد آلوده بوده اند.

بیماران آمریکایی در ماه اوت 37 درصد با کرنش Kp.3.1.1 و 14.4٪ با KP.2.3 و 14.1٪ با LB.1 گرفتار می شوند.

۲- کرنش هیبرید جدیدی به نام XEC که یک نوترکیب از (KS.1.1/KP.3.3) است، گویا سر است نوع در جهان مسلط شده و تاکنون آمریکا، آلمان، کانادا، هلند، دانمارک و اسپانیا گزارش داده اند.

3- در مطالعه ای بر روی 1472 نفر که کرنش JN.1 با واکسن به روز شد ضد آنها دارای مقاومت در برابر باد هستند کرنش سلام جدید قابل توجه است با توضیحات با گذشت زمان، مقاومت آنها در برابر جهش یافته های جدید کاهش می یابد. به عنوان مثال، افرادی که واکسن به روز شده علیه آن دارند کرنش JN.1 تک ظرفیتی XBB.1.5، مقاومت آنها در برابر کرنش سلام تعداد بسیار کمی از مهاجمان جدید و همین افراد با واکسن دو ظرفیتی BA.4/BA.5 مصونیت بیشتری پیدا می کنند.

ACIP (کمیته مشورتی واکسیناسیون CDC آمریکا) در ژوئن 2024 توصیه کرد که در پاییز و زمستان، افراد بالای 65 سال و افراد در معرض خطر باید واکسن تقویت کننده به روز شده خاصی را علیه کرنش تزریق JN.1.

4- هیچ یک از داروهای ضد ویروسی قبلی مانند رامدسیویر در کرنش سلام داروهای جدید اثر قابل توجهی ندارند و در 20 آگوست 2024 CDC توصیه کرد که داروی جدید Paxlovid، یک مهارکننده پروتئاز از آنجایی که این دارو روی پروتئین Spike کار نمی کند و با مکانیسم متفاوتی موثر است، امیدوارند بتوانند نسل های جهش یافته بیشتری را در آینده مهار کنند.

5- در آینده نزدیک در جهان نوع KP.3.1.1 و XEC پیروز خواهند شد.

چه برای دست تمرین‌کنندگان نظام سلامت و مردم کشور ما مهم است:

1- متاسفانه با شرایط فعلی تهیه سریع واکسن به روز و داروی موثر تقریبا غیرممکن است.

2- من همیشه به همکارانم تاکید کرده ام که ویروس در چرخش از یک سرزمین به سرزمین دیگر، از نژادی به نژاد دیگر و از فردی به فرد دیگر، بیماری زایی و کشندگی متفاوتی از خود نشان می دهد. بنابراین، با ظهور مجدد جهانی ویروس هزار چهره، خود را در پاییز آماده کنید و بیایید زمستان آینده آن را برای نظارت بر بیماری افزایش دهیم.

3- در سال پاندمی کووید یک بیماری ناشی از تبعیت قابل توجه بخش زیادی از مردم و استفاده از ماسک است آنفولانزا به شدت کاهش یافت.

آموزش مردم و توصیه به استفاده از ماسک، دست ندادن، نبوسیدن و سایر آموزش های موثر برای کاهش انتقال بیماری های عفونی مانند کرونا که متأسفانه علاوه بر شکل تنفسی باعث گوارش نیز می شود بسیار مهم است. مشکلات

4- حمایت مراکز درمانی دارویی از نیازهای ضروری در ایام اورژانس که امیدوارم به فضل الهی و نیت پاک رئیس جمهور و همکاران دلسوز ایشان و دعای خیر مردم کشورمان هرگز تکرار نشود. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا