سلامت خانواده

جنبش عشق به خود در رستوران ها مشهود است

خانم ایمانیراد هنگام صرف ناهار در رستورانی در سانفرانسیسکو می گوید: «مثل رفتن به اسپا است. البته نوع دیگری از آن.”

بر اساس گزارش وب سایت «OpenTable» که در زمینه رزرو رستوران در آمریکا فعال است، میزان رزرو میز در یک رستوران تنها برای یک نفر در دو سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است.

این رقم در سال جاری در آلمان 18 درصد و در بریتانیا 14 درصد افزایش یافته است.

در ژاپن حتی یک اصطلاح خاص و محترمانه برای این نوع رزرو ابداع شده است: اوهیتوریساما که به معنای تنها غذا خوردن است.

اخیراً یک نظرسنجی در ژاپن نشان داد که 23 درصد از مردم این کشور به تنهایی غذا می خورند. این رقم در سال 2018 18 درصد بود.

به همین دلیل بسیاری از رستوران ها در ژاپن و سایر کشورها شروع به تغییر چیدمان میز و صندلی و حتی تغییر منوها کرده اند تا محیطی راحت برای جذب افرادی که به تنهایی غذا می خورند فراهم کنند.

ماساهیرو ایناگاکی، محقق ارشد در موسسه تحقیقاتی Hot Pepper Gourmet Eating Out، می‌گوید: «حتی رستوران‌های خانوادگی هم اکنون صندلی‌های پیشخوان را برای افراد انفرادی افزایش داده‌اند و وعده‌های کوچک‌تری ارائه می‌دهند تا فردی که به تنهایی غذا می‌خورد، بتواند غذاهای متنوعی دریافت کند.»

دبی سو، مدیر عامل وب سایت OpenTable نیز معتقد است که گرایش افراد به کار از راه دور یکی از دلایل افزایش این سبک غذا خوردن است زیرا اکنون افراد به تنهایی کار می کنند و ساعات ناهار خود را به تنهایی می گذرانند.

او دلایل دیگری را برای گسترش این پدیده اجتماعی برشمرد و می گوید: به نظر من حرکت گسترده تری از عشق به خود و مراقبت از خود و لذت بردن از زمانی که در اختیار دارید وجود دارد.

با این حال، آنا ماتیلا، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، دیدگاه متفاوتی دارد و می‌گوید: «قرنطینه‌های طولانی‌مدت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، امکان تعاملات اجتماعی را کمتر کرده است و بنابراین غذا خوردن در بیرون از خانه اهمیت کمتری پیدا کرده است. علاوه بر این، گوشی‌های هوشمند به برخی از مشتریان رستوران کمک می‌کنند حتی زمانی که تنها هستند، با دیگران ارتباط برقرار کنند.»

بررسی های مرکز تحقیقات پیو نیز نشان می دهد که تعداد افرادی که تنها زندگی می کنند در حال افزایش است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، در سال 2019، 38 درصد از بزرگسالان آمریکایی 25 تا 54 ساله بدون شریک زندگی می کردند.

این رقم در سال 1990 29 درصد بود و طبق داده های دولت پیش بینی می شود تا سال 2040 به 40 درصد افزایش یابد.

افزایش میل به سفر به تنهایی به ویژه در بین مسافران 55 ساله به بالا نیز در رونق سبک تنها خوری موثر بوده است.

کارولین ری، مدیر عامل و سردبیر JourneyWoman، وب‌سایتی برای مسافران زن انفرادی بالای 50 سال، می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد جهان هنوز این ایده را درک نکرده است که ما زنان می‌خواهیم تنها باشیم، زیرا مستقل و قدرتمند هستیم. به هر رستورانی که می‌خواهیم برویم و یک میز برای یک نفر داشته باشیم و از آن احساس خوبی داشته باشیم.»

واکنش رستوران ها به چنین پدیده ای متفاوت است. برخی رستوران ها حاضر به رزرو میز کمتر از دو نفر نیستند و از طرفی برخی می گویند از مشتریان مجرد استقبال می کنند زیرا این مشتریان معمولا وفادارتر هستند.

جیل وبر، بنیانگذار Sojourn Philly مستقر در فیلادلفیا، که دارای دو رستوران و یک بار است، از جمله کسانی است که از مشتریان انفرادی استقبال می‌کند و می‌گوید: “شما این آزادی را دارید که هر کجا که بخواهید، هر زمان که بخواهید بروید.” می خواهی بمانی، آنچه می خواهی سفارش بده و با هر که می خواهی بنشین. در چنین شرایطی، گاهی احساس شجاعت می‌کنی».

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا