بهداشت و درمان

جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از ۵ میلیون مهاجر و پناهنده است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محمدحسین نیکنام در اجلاس سالانه کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی که در دوحه برگزار شد، با بیان اینکه تحریم ها بر عرصه های مختلف تعاملات بین المللی در عرصه های سیاسی، اقتصادی تاثیر می گذارد، گفت: و حتی زمینه های فرهنگی در کشورهای هدف. وی افزود: اقدامات قهری یک جانبه نه قانونی است و نه مشروع و آثار منفی گسترده ای بر حقوق بشر از جمله حق حیات، حق آموزش، حق توسعه پایدار، حق دسترسی به آب سالم و… حق بر سلامتی و مسائل دیگر.

وی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران 99 درصد نیاز دارویی خود را تولید می کند و در حال کار بر روی تولید واکسن های اساسی برای کاهش اثرات تحریم های یکجانبه است. این محصولات دارای سیستم تولید پیشرفته و تضمین کیفیت لازم می باشند. اگرچه داروها و تجهیزات پزشکی مشمول معافیت‌های بشردوستانه از تحریم‌های یکجانبه هستند، اما تحویل آنها به ایران به دلیل اثرات تحریم‌ها بر فعالیت‌های مالی و تجاری، شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه، محدودیت‌های پرداخت‌های بین‌المللی و تبعیت بیش از حد شرکت‌ها و تامین‌کنندگان خارجی با مشکل مواجه است. به تحریم ها خواهد بود

به گفته مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت، جستجوی راه های جایگزین غیررسمی خرید و پرداخت از طریق واسطه ها و روش های پیچیده پرداخت از عوامل کلیدی افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی است.

وی یادآور شد: قراردادهای سرمایه گذاری و همکاری خارجی; همکاری های علمی و آموزشی و تبادلات علمی و فرهنگی و مشارکت ایرانیان در مجامع بین المللی در نتیجه اعمال تحریم های یکجانبه محدودتر شده است. جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از 5 میلیون مهاجر و پناهنده است که اکثر آنها افغانی هستند که نیازمند کمک های بشردوستانه هستند. این در حالی است که حدود 80 درصد آنها فاقد مدارک قانونی اقامت هستند. با این حال، دولت جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود به ادامه اجرای سیاست های جامع از جمله دسترسی به بهداشت و آموزش اولیه تاکید کرده است.

نیکنام با اشاره به تاثیر اقتصادی تحریم ها، محدودیت در مبادلات مالی و تحویل کالا و کاهش سود تامین کنندگان مالی، بر توانایی دولت و فعالان بشردوستانه در اجرای پروژه هایی از جمله تامین کالاهای اساسی و ساخت مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی، گفت: گفت: این جمعیت به شدت آسیب پذیر است. با توجه به تاکید ویژه مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بر “بهبود دسترسی به محصولات پزشکی ارزان قیمت با ارائه زنجیره های تامین کارآمد در سطح منطقه ای و ملی” به عنوان یکی از پروژه های شاخص، ایجاد مکانیزم ایمن و پایدار توسط سازمان بهداشت جهانی برای تضمین دسترسی عادلانه و برابر کشورها به کالاهای بهداشتی می تواند گام مهمی در جهت کاهش اثرات مخرب تحریم ها باشد.

هفتاد و یکمین نشست کمیته منطقه ای دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (OMRO) با شعار “سلامت یک موضوع فرامرزی است: اقدام، دسترسی، برابری” در شهر دوحه قطر برگزار شد. حضور همه کشورهای عضو

نشست سالانه کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی یکی از مهمترین رویدادهای منطقه ای در راستای تصمیم گیری و تنظیم سیاست های منطقه ای سلامت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا