اخبار سلامت

جمعیت سالمندان تا 20 سال آینده 2 برابر می شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی سالمند پیامی با شعار «سالمندی فعال فردا برای همه» صادر کرد.

متن پیام علیرضا رئیسی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن گرامیداشت دهم مهرماه روز جهانی سالمند و هفته ملی سالمند، سلامتی را برای سالمندان گرانقدر کشور که ثروتی ملی هستند و در حفظ و انتقال گنجینه ایرانیان جایگاه والایی دارند، آرزومندم. -فرهنگ اسلامی و همبستگی بین نسلی.

افزایش امید به زندگی و کاهش بی سابقه نرخ باروری کل در قرن بیستم در سراسر جهان به پدیده پیری جمعیت منجر شده است. کشور ما نیز به دلیل بهبود سلامت عمومی، افزایش امید به زندگی و اجرای افراطی سیاست های تنظیم خانواده دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است. در صورت حفظ روند فوق، رشد سالمندی جمعیت با عامل سالمندی یا شاخص پیری جمعیت که نشان دهنده تعداد افراد 60 سال به بالا به ازای هر 100 نفر زیر 15 سال است، نشان می دهد که بین سال های 1355 تا 1395، این شاخص از 12 به 39 افزایش یافت. این موضوع از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی تبعاتی دارد. به گونه ای که نسبت جمعیت سالمند در 20 سال آینده از 10 درصد به 20 درصد می رسد (دوبرابر شدن جمعیت سالمند). این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، جمعیت سالمندان در بیش از صد سال دو برابر شده است.

بدیهی است که تغییرات جمعیتی در سیاست های کلان وزارت بهداشت و به ویژه معاونت بهداشت مد نظر است. یکی از راه های مقابله با تغییرات مذکور، اصلاح ساختار جمعیتی با حفظ و ارتقای جوانی جمعیت با هدف پویایی جمعیت است. یکی از پیامدهای مثبت این سیاست وجود نیروی انسانی جوان لازم برای حمایت و مراقبت از سالمندان است که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

فردی که سالم است و پیر می شود، امکان حضور فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی با کیفیت را بیشتر می کند. امید است با همراهی، همدلی و همکاری همه جانبه تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ترویج گفتمان علمی و عملی مشترک بین اندیشمندان، سیاست گذاران و مجریان شاهد اجرا و اجرای طرح ملی باشیم. سند سالمندان و تحقق جامعه ای سالم و پویا. در آن جامعه اعضای این فرصت را دارند تا یک دوره سالمندی سالم، موفق و فعال را تجربه کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا