سلامت خانواده

جمعیت سالمندان ایران تا 20 سال آینده دو برابر می شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی در این پیام گفته است: ضمن گرامیداشت دهم مهر ماه روز جهانی و هفته ملی سالمند برای سالمندان گرانقدر کشور که گنجینه ملی هستند و توانایی حفظ و نگهداری را دارند. انتقال گنجینه فرهنگ ایرانی اسلامی و همبستگی بین نسلی. جایگاه بالایی دارند، برایشان آرزوی سلامتی دارم.

افزایش امید به زندگی و کاهش بی سابقه نرخ باروری کل در قرن بیستم در سراسر جهان به پدیده پیری جمعیت منجر شده است.

کشور ما نیز به دلیل بهبود سلامت عمومی، افزایش امید به زندگی و اجرای افراطی سیاست های تنظیم خانواده دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است. در صورت حفظ روند فوق، رشد جمعیت سالمند با عامل سالمندی یا شاخص سالمندی جمعیت که نشان دهنده تعداد افراد 60 سال به بالا به ازای هر 100 نفر زیر 15 سال است، نشان می دهد که بین سال های 1355 و در سال 1395 این شاخص از 12 به 39 افزایش یافته است.

این موضوع پیامدهایی از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد. به گونه ای که نسبت جمعیت سالمند در 20 سال آینده از 10 درصد به 20 درصد برسد (دوبرابر شدن جمعیت سالمند). این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، جمعیت سالمندان در بیش از صد سال دو برابر شده است.

بدیهی است که تغییرات جمعیتی در سیاست های کلان وزارت بهداشت و به ویژه معاونت بهداشت مد نظر است. یکی از راهکارهای مقابله با تغییرات مذکور، اصلاح ساختار جمعیتی با حفظ و ارتقای جوانی جمعیت با هدف پویایی جمعیت است.

یکی از پیامدهای مثبت این سیاست وجود نیروی انسانی جوان لازم برای حمایت و مراقبت از سالمندان است که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

هدف از تمامی اقدامات معاونت بهداشت در زمینه تکریم سالمندان حفظ و ارتقای سلامت سالمندان از جنبه های مختلف جسمی، روحی و اجتماعی، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری سالمندان از سلامت روانی است. ، نشاط و مشارکت خود را در جامعه حفظ کنند.

البته بدیهی است که این اهمیت تنها زمانی محقق می شود که مراقبت های بهداشتی بهینه قبل از تولد شروع شود و در تمام مراحل بعدی زندگی ادامه یابد. فردی که سالم است و پیر می شود، امکان حضور فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی با کیفیت را بیشتر می کند.

امید است با همراهی، همدلی و همکاری همه جانبه تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ترویج گفتمان علمی و عملی مشترک بین اندیشمندان، سیاست گذاران و مجریان، شاهد اجرایی شدن و اجرای این طرح باشیم. سند ملی سالمندان و تحقق جامعه ای سالم و پویا. امیدواریم اعضای جامعه این فرصت را داشته باشند که دوران سالمندی سالم، موفق و فعال را تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا