سلامت خانواده

جزئیات فعالیت گروه “والدین داوطلب” در ماهک – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

پوره ذوقی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برخی از پدران و مادران کودکان سرطانی به عضویت گروه «والدین داوطلب» در گروه روانشناسی این مؤسسه می روند. این افراد والدینی هستند که درمان فرزندانشان قطع شده و برخی نیز متاسفانه فرزندان خود را از دست داده اند.

وی افزود: با توجه به شرایط مشابهی که والدین داوطلب در گذشته با آن مواجه بوده اند و والدینی که هم اکنون در مسیر درمان کودکان مبتلا به سرطان قرار گرفته اند. بهره مندی از مشاوره گروه «والدین داوطلب» موجب همدلی، امید و حمایت روانی خانواده هایی می شود که هم اکنون دارای فرزندان سرطانی تحت درمان هستند.

رئیس روانشناسی موسسه محک درباره فعالیت های مشترکی که گروه های داوطلب با گروه روانشناسی انجام می دهند، گفت: گروه روانشناسی موسسه محک با گروه های داوطلب در زمینه های مختلف فعالیت های مشترکی انجام می دهد. مثلاً توانمندی های داوطلبان در ادارات چرخ دستی از کتاب، اتاق بازی، هنر درمانی و … استفاده می شود.

وی ادامه داد: گروه روانشناسی مهک در زمینه آموزش داوطلبان و نظارت بر فعالیت آنها فعالیت دارد. داوطلبان همیشه تحت نظارت قرار می گیرند تا برخی از آنها آموزش های بیشتری ببینند و بر اساس علایق و قابلیت های خود در فعالیت های خاصی شرکت کنند.

ذوقی درباره فعالیت گروه «والدین داوطلب» در گروه روانشناسی گفت: برخی از پدران و مادران کودکان سرطانی به عضویت گروه «والدین داوطلب» می روند. این افراد والدینی هستند که درمان فرزندانشان قطع شده و برخی نیز متاسفانه فرزندان خود را از دست داده اند. همچنین در این گروه اقوام نزدیک مانند خاله، عمو و عمو که به عنوان حامی و همراه در روند درمان کودکان سرطانی با آنها بوده اند نیز عضویت دارند.

وی افزود: گروه روانشناسی ابتدا ارزیابی تخصصی از این افراد انجام می دهد و پس از ارائه آموزش های لازم از آنها برای ارتباط با خانواده های کودکان سرطانی استفاده می کند. به عبارت دیگر این والدین واسطه بین خانواده ها و کادر درمان هستند.

رئیس روانشناسی موسسه مهک با تاکید بر اینکه فعالیت این گروه برای مهک از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است، یادآور شد: در تلاش هستیم این گروه را گسترش دهیم تا بتوانیم پشتوانه خوبی برای مهک و خانواده های کودکان مبتلا به سرطان ایجاد کنیم.

ذوقی یادآور شد: با توجه به شرایط مشابهی که این والدین داشتند، حضور آنها باعث دلگرمی و حمایت روانی خانواده هایی می شود که در مسیر درمان فرزندان مبتلا به سرطان قرار دارند.

وی در ادامه به فعالیت های داوطلبان در این اداره اشاره کرد چرخ دستی کتاب، اتاق بازی و هنردرمانی تصریح کرد: این گروه از داوطلبان افرادی هستند که می خواهند با کودکان سرطانی ارتباط مستقیم داشته باشند و به آنها در روند درمان کمک کنند. از جمله فعالیت هایی که داوطلبان در تماس مستقیم با کودک انجام می دهند، می توان به حضور در اتاق بازی، هنر درمانی و … اشاره کرد.

ذوقی تصریح کرد: برای اینکه داوطلبان بتوانند در فعالیت هایی مانند هنردرمانی شرکت کنند، بر اساس منابع مکتوب تخصصی جمع آوری شده در آزمون آموزش داده می شود. به عنوان مثال یکی از چالش های موجود در روند درمان کودکان سرطانی مصرف قرص است که نمایشی با موضوع مصرف قرص برای کودکان طراحی شده است و به این ترتیب آموزش غیرمستقیم توسط داوطلبان در قالب یک نمایش کوتاه در فضایی مفرح برای کودکان انجام می شود.

مسئول روانشناسی موسسه ماهک در ادامه به همکاری داوطلبان متخصص با گروه روانشناسی اشاره کرد و افزود: این داوطلبان روانشناسانی هستند که برای برقراری ارتباط تلفنی با خانواده ها آموزش دیده اند. بیشتر فعالیت های گروه روانشناسی و داوطلبان او در مراحل اولیه بیماری غربالگری و پیگیری وضعیت خانواده است.

وی در پایان تصریح کرد: همکاری گروه داوطلب با واحد روانشناسی مهک، حمایت روانی موثرتر به خانواده های کودکان مبتلا به سرطان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا