سلامت خانواده

جزئیات جلسه شورای عالی بیمه سلامت/ از بررسی تعرفه های 1404 تا حذف ارز تجهیزات پزشکی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید معنوی با اشاره به دستور کار جلسه شورای عالی بیمه سلامت گفت: مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال 1404 و وضعیت ترجیحی بود. ارز دارویی، تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی با توجه به اینکه جداول بودجه و هزینه های سازمان های بیمه گر سقوط پایه در دولت تعیین و تصویب نشده است. شورای عالی بیمه سلامت پیشنهادی را برای تعیین بار مالی به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده تا به هیات دولت ارائه شود.

وی افزود: پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت برای تعرفه های 1404 بر اساس نرخ تورم سال جاری و پیش بینی آن و همچنین مشکلات بهداشتی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت تاکید کرد: همچنین مقرر شد با پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت ارز ترجیحی تجهیزات و ملزومات پزشکی حذف شود. نابرابری نرخ ترجیحی تا رقم مصوب دولت از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان های بیمه گر سقوط مبنا قرار گیرد تا هزینه های مربوطه به طور کامل توسط سازمان های بیمه گر پوشش داده شود سقوط پایه پرداخت شود و مردم به هیچ عنوان هزینه های ناشی از حذف ارز ترجیحی را پرداخت نکنند.

معنوی با بیان اینکه موضوع تجهیزات سرمایه ای، مواد مصرفی، قطعات یدکی، کیت های آزمایشگاهی و اقلام مربوط به تجهیزات تصویربرداری پزشکی در خصوص حذف ارز ترجیحی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه مطابق با مصوبه باشد. پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت در قانون بودجه 1404. پیش بینی منابع لازم. در مورد امسال پیشنهاد اعضای شورا تامین منابع ارز ترجیحی در سال جاری بود.

وی حذف هشتگ برخی از کدهای ارائه خدمات را از دیگر موضوعات این نشست دانست و گفت: بیشترین تاثیر هشتگ ها می بینم در بخش خصوصی با حذف هشتگ می بینمتعرفه های بخش خصوصی برای خدماتی که دارای هشتگ هستند به 60 درصد کاهش یافت و تصمیم گرفته شد که هشتگ حذف شود. سلام کدهای 1 تا 6 و 9 کمیته ای را در دبیرخانه شورای عالی بیمه تشکیل می دهند و پیشنهادی برای بودجه 1404 تهیه می کنند تا شاهد حذف هشتگ این کدها و ایجاد تعادل در بازار سلامت باشیم.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از بررسی آیین نامه قانون برنامه هفتم توسعه در این جلسه این شورا خبر داد و افزود: امروز سه آیین نامه بررسی شد که یکی از آنها مربوط به نسخه الکترونیکی در در مواقع اضطراری اعضای شورا آیین نامه را تصویب کردند و مقرر شد زیرساخت های لازم برای ارائه نسخه به صورت آفلاین و اینترانت فراهم شود و 10 درصد نسخه به صورت کاغذی باشد.

معنوی 5 درصد از منابع سازمان های بیمه گر را برای بازنگری مقررات هزینه کرد سقوط وی در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: این منابع در حوزه پیشگیری و خودمراقبتی بر اساس تعریف بسته های خدماتی در دبیرخانه شورای عالی، بیمه سلامت هزینه می شود و موضوع پیشگیری و غربالگری پس از سال ها بخشی از بسته های بیمه پایه گنجانده شده است.

وی بررسی پوشش بیمه ای 5 دهک درآمدی را از وظایف قانون برنامه هفتم توسعه در جلسه این شورا اعلام کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه حداقل 5 دهک درآمدی تحت پوشش بیمه سلامت هستند. رایگان و سازمان بیمه سلامت موظف است افراد فاقد پوشش بیمه ای را به صورت رایگان بیمه کند، اما با توجه به پیشنهاد سازمان بیمه سلامت مقرر شد افراد فاقد پوشش بیمه ای از دهک های ششم و هفتم نیز تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند. بیمه رایگان در سال آینده پس از تامین منابع از سوی دولت. .

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با بیان اینکه از سال های گذشته برخی افراد از جمله اقشار محروم و کم برخوردار کشور به صورت رایگان در بخش دولتی درمان می شدند، افزود: علاوه بر سه دهک درآمدی، کودکان زیر 7 سال و بیمه شدگان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و بیماران خاص در قالب صندوق حمایت از بیماری های خاص و دشوار است درمان به صورت رایگان درمان می شوند که قرار است سال آینده ادامه پیدا کند.

معنوی خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی در سال آینده به این سمت خواهد بود که اقشار آسیب پذیر جامعه و نیازمندان بتوانند بدون هیچ مانع اقتصادی خدمات مورد نیاز را دریافت کنند و همچنان خدمات برای این افراد رایگان خواهد بود. پیشنهاد می کنیم حتی دهک های چهارم و پنجم درآمدی نیز به سه دهک درمان رایگان اضافه شود. همچنین در قالب طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، بحث بستری رایگان برای افرادی که از طریق سامانه ارجاع در بیمارستان های دولتی پذیرش می شوند را داریم و این خدمات در سال آینده برای این افراد در بیمارستان های دولتی رایگان خواهد بود. .

یکصد و دومین جلسه شورای عالی بیمه سلامت کشور صبح روز شنبه 14 آبان ماه 1403 با حضور وزیران بهداری و تعاون، نمایندگان مجلس و نمایندگان مجلس برگزار شد. شورای مرکزی وزارت بهداشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا