سلامت خانواده

جامعه نیازمند پیام های سلامت محور/ راهبردهای رسانه ای است – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، آگاهی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت در تمامی کشورهای جهان با توجه به اهمیت و حساسیت نوع خدمات به عموم جامعه که شامل سلامت و سلامت عموم مردم می شود، می باشد. خیلی مهم. بیشترین انواع اطلاعات.

وی در همین راستا با مجیدی احمدی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص کارهای انجام شده در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی گفت وگویی داشته است. م که در ادامه می آید.

■ حدود سه ماه مسئولیت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت را بر عهده داشتید. ارزیابی شما از این جایگاه و وضعیت روابط عمومی چیست؟

● به نکته مهم و دقیقی اشاره کردید. در حوزه بهداشت و درمان با نوعی مدیریت اطلاعات بلادرنگ مواجه هستیم. حوزه سلامت در بخش پیشگیری، با طیف وسیعی از وظیفه ویژه می بینم برای حفظ سلامت مردم از جمله اقدامات اساسی برای ترویج فرهنگ سلامت و مسائل روزمره مانند پیدایش و بروز بیماری هایی مانند کووید-19 یا تب اخیر. دانگ شامل

از طرفی در بخش درمان نیازمند رصد روزانه مسائل و مشکلات احتمالی و اطلاع رسانی به موقع به مردم هستیم. این اهمیت و فوریت در ترکیب با لزوم دقت در اطلاعات، نیازمند چابکی و شفافیت بود و حساسیت مضاعف را می طلبید.

در یک نگاه کلی، حوزه سلامت در دولت مردمی شهید رئیسی مفهوم عدالت و امید آفرینی را در محوریت سیاست های سلامت قرار داد و اقدامات وزارت بهداشت در این 33 ماه به سمتی پیش رفت که عدالت گستر و امیدوار باشید.

پس از کنترل بیماری کرونا، تمرکز سیاست‌های وزارت بهداشت بر افزایش ملموس تخت‌های بیمارستانی و تجهیز مراکز درمانی با هدف دسترسی عادلانه مردم به خدمات، درمان رایگان از طریق سامانه ارجاع، تکمیل فرآیند است. نسخه الکترونیکی، گسترش حمایت های بیمه ای به ویژه بیماران خاص، بیمه درمان ناباروری، افزایش ظرفیت های آموزشی و پذیرش دانشجو و در ماه های اخیر خدمات تشخیصی و درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال اجرا شد. ابلاغیه وزارت بهداشت منعکس کننده این فعالیت های مهم و اساسی، کانونی برای امید آفرینی شد.

■ در مورد گستره خدمات وزارت بهداشت از تامین دارو گرفته تا درمان و آموزش و بیمه سلامت، راهبردی که برای ارتقای سطح اطلاعات اتخاذ کردید را بیشتر توضیح دهید.

● فکر می کنم اساساً این حجم از سطح خدمات در وزارت بهداشت بی نظیر است. به عنوان مثال در حوزه فرهنگ سلامت باید پیام های سلامت محور زیادی را به جامعه منتقل کنیم. که مصداق بارز دوران مدیریت بیماری کرونا بود که مخاطبان هر روز و هر ساعت با پیام ها و راهکارهای سلامت سر و کار داشتند. به منظور بهبود روند انتقال این مفاهیم و پیام های سلامت محور، دو راهکار ساده سازی و ایجاد گفتمان های جدید در حوزه سلامت و استفاده از شبکه های پرمخاطب در حوزه رسانه سلامت را در پیش گرفته ایم. مثلا موضوع بچه داشتن با گفتمان سازی در سطح جامعه دوباره به یک ارزش تبدیل شده است و احیای این ارزش در نهایت تأثیر مثبتی بر مسئله جمعیت خواهد گذاشت. همچنین افزایش سهم شبکه‌های پرمخاطب در خلق ارزش‌های سلامت محور از راهکارهای ما بوده است.

یکی دیگر از مهمترین راهبردهای رسانه ای ما در این دوره ارتقای شفافیت بخش سلامت بود. در واقع سیاست وزارت بهداشت در حوزه اطلاع رسانی خروج از حاشیه امن و ورود به حوزه دید رسانه ها، شنیدن و پذیرش انتقادات صاحب نظران و رسانه ها بود.

همچنین سعی کردیم با حضور مدیران، معاونان و کارشناسان حوزه سلامت در رسانه ها اعم از رسانه ملی، رسانه های مکتوب و مجازی در مسیر تعامل بهتر با مردم قرار بگیریم. بیش از 835 برنامه گفتگو برو محور با حضور مدیران وزارت بهداشت در رسانه ملی آماده شد. در برخی رسانه های مکتوب نیز به عنوان مدیر حوزه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظاهر شدم و افق پیش روی ما ارتباط گسترده و تعامل بیشتر با حوزه رسانه است.

رعایت اصول حرفه ای در تولید اخبار حوزه سلامت یکی از شاخص های عملکردی حوزه اطلاع رسانی وزارت بهداشت بوده است. به عنوان مثال علاوه بر برگزاری ده ها نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، بیش از 7500 خبر اختصاصی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر و در سایر رسانه ها بازنشر شد.

در آسیب شناسی سلام در رسانه ها به این نکته اشاره شد که برای گسترش سطح سواد سلامت جامعه همواره نیازمند علاقه هستیم گرفتن ما ابزارهای هنری و رسانه ای جدید برای ایجاد مشارکت همزمان در انتقال مفاهیم و اجرا هستیم که یکی از این روش های موفق طراحی انیمیشن با عناوین مختلف بود.

حجم ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در وزارت بهداشت باعث شده این دستگاه یک سوپرماشین ملی شده که البته کارکردهای فراملی هم دارد. یکی از دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت افتتاح دانشکده پزشکی است ساباطین به عنوان یک مرکز آموزشی بین بین المللی در عراق بود. این رویداد مهم همراه با گردشگری سلامت و آموزش گسترده دانش آموزان است بین المللی پزشکی در ایران، ارتقای سطح توانمندی های بخش سلامت ما در سطح بین المللی نیز نشان می دهد

■ در آستانه روز خبرنگار درباره نقش رسانه ها و خبرنگاران در کمک به نظام سلامت توضیح دهید.

● همانطور که در ابتدای گفتگو اشاره کردم بازتاب و معرفی خدمات نظام سلامت به جامعه جز با هنرمندی جامعه رسانه و خبرنگاران عزیز امکان پذیر نبوده و نیست. این روند اطلاع رسانی مستمر و لحظه ای رسانه ای در نظام سلامت باید در چارچوب اعتماد و ارتباط دو سویه خبرنگار و متولیان سلامت صورت گیرد و امیدوارم در ایجاد این امر توانسته باشیم گام های ماندگاری برداریم. بستر مناسب، اما در نهایت این خبرنگاران بودند که اعتماد را از دست دادند. مردم از فرزندان خود در حوزه سلامت محافظت کردند.

در پایان معتقدیم سرمایه‌ای که باید پیوسته بر آن اصرار داشته باشیم، سرمایه اجتماعی نظام سلامت است. اعتماد به صاحبان لباس سفید میراثی چند هزار ساله است که به هیچ عنوان نباید آن را زیر پا گذاشت.

مسوولان اصلی حفاظت از این میراث، سیاست گذاران، خدمات رسان و اصحاب رسانه هستند و حفظ این سرمایه نیازمند تلاش جمعی و مستمر است تا بتوانیم بر چالش های پیش رو فائق آییم. بیایید بیایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا