اخبار سلامت

ثبت370000حیوان گزیدگی طی یک سال/مرگ 5نفر بر اثر هاری در 1403

محمدرضا شیرزادی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، درباره آخرین آمار حیوان گزیدگی در کشور اظهار داشت: در سال 1402 بیش از 370 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور داشتیم که به مراکز مراجعه کردند. وزارت بهداشت و درمان و اقدامات لازم برای شستشوی محل گزش، واکسن و سرم. .

وی افزود: تاکنون 5 مورد مرگ ناشی از هاری در کشور داشته ایم که دو نفر از فوتی ها کودک بوده اند.

شیرزادی ادامه داد: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش حیوانات هار به انسان منتقل می شود. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می شود و زمانی که حیوان هار انسان یا حیوان دیگری را گاز می گیرد به دنبال آسیبی به پوست، ویروس وارد بدن می شود و از آنجایی که این ویروس نوروفیلیک است به نخاع و در نهایت به مغز می رسد. منجر به ایجاد التهاب در مغز می شود و اگر فرد به این حالت برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا می شود. اگر علائم هاری در انسان ظاهر شود، مرگ او قطعی است.

وی با بیان اینکه اکثر موارد هاری از طریق گزش حیوانات به ویژه سگ سرایت می کند، گفت: هاری در گربه، دام، الاغ، گرگ، روباه و … نیز می تواند بروز کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کنترل جمعیت سگ های ولگرد نیازمند همکاری همه دستگاه ها است، گفت: بار عدم پیشگیری از هاری به عهده وزارت بهداشت است. در حالی که وزارت بهداشت آخرین مرحله کنترل هاری است. و باید برنامه ریزی منسجمی برای دستگاه های مختلف وجود داشته باشد تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی کنترل جمعیت سگ های ولگرد را از وظایف شهرداری ها و فرمانداری ها عنوان کرد و اظهار داشت: کنترل بیماری هاری در حیات وحش نیز موضوعی جدی است که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین در این زمینه ابلاغیه وزارت کشور به استانداری ها را داریم که بر اساس آن استانداری ها و شهرداری ها موظفند جمعیت سگ های ولگرد را طبق دستورالعمل های علمی موجود کنترل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا