سلامت خانواده

ثبت 92 مورد تب دنگی در کشور/ تفاوت نیش پشه آئدس و آنوفل – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان را در خطر گزش پشه اعلام کرد. ایدز هستند، اضافه شده: هر نوع گذشته در این استان ها امکان گزش پشه وجود دارد ایدز بودن

وی ادامه داد: تهوع، استفراغ، درد شدید استخوان، بدن درد از علائم تب است دانگ ناشی از نیش پشه ایدز هستند. این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، بلکه فقط از طریق نیش پشه منتقل می شود ایدز به انسان منتقل می شود.

فرشیدی افزود: این پشه برای اولین بار در سال 1397 در شهرستان بندرلنگ استان هرمزگان شناسایی شد و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیستگاه این پشه در کشور از همان زمان آغاز شد.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، یک سال پس از کشف این پشه، بیماری تب دانگ گسترش می یابد، وی گفت: خوشبختانه با استقرار سیستم مراقبتی قوی طی چهار سال و نیم گذشته شیوع بیماری تب دانگ در کشور پیشگیری شده است و در این مدت اگر پشه ای در هر منطقه ای از کشور مشاهده شد این پشه ها آلوده نبودند. دکتر فرشیدی افزود: با ورود بیماران کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه دبی از اردیبهشت ماه سال جاری و علیرغم اینکه اکثر ساکنان دبی از شهرستان های لار و گراش استان فارس مراقبت ها در این استان تشدید شد.

وی از شناسایی 92 بیمار در کشور در یک ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه 3 نفر از این بیماران فوت کردند. دو نفر از آنها در دبی و یک نفر در داخل کشور جان باختند. بنابراین لازم است گزش پشه به ویژه در استان های پرخطر جدی گرفته شود.

دستیار وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه های نظارتی وزارت بهداشت به ویژه پس از آن دانگ بر اساس سه راهبرد در حال انجام است، تصریح کرد: در یک سری از استان ها پشه نیز ناقل است. ایدز یک بیمار تب دار هم هست دانگدر این استان ها راهبرد ما تشخیص و درمان سریع بیماری است.

وی افزود: پشه ها در یک سری استان ها ایدز وجود دارد، اما بیمار تب دارد دانگ نداریم، این دو عامل باید با هم باشند تا بیماری منتقل شود. ما هم در این استان ها استراتژی خودمان را دنبال می کنیم. در برخی استان ها نه بیمار داریم و نه پشه ناقل بیماری که انتقال طبیعی بیماری وجود ندارد.

فرشیدی خاطرنشان کرد: آموزش عمومی به دلیل تب بسیار مهم است دانگ این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی شود و باید پشه ناقل بیماری باشد تا این بیماری به انسان منتقل شود. پشه ایدز برخلاف پشه آنوفل که با گاز گرفتن در شب مالاریا را منتقل می کند، در طول روز انسان را مبتلا می کند. ممکن است گرگ.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا