سلامت خانواده

ثبت 13 مورد مرگ ناشی از هاری در سال جاری

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمدرضا شیرزادی گفت: بیماری هاری 13 فوتی از ابتدای امسال در هشت استان کشور (خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد) شیوع یافته است. آذربایجان غربی و البرز). گفته شده که سه نفر از این افراد اتباع افغانستان (دو مرد و یک زن) هستند و از 10 ایرانی فوت شده، پنج نفر مرد و پنج نفر زن هستند.

وی افزود: 12 مورد از تلفات کشور در سال 1403 به دلیل هاری بر اثر گزش سگ و یک مورد گزش روباه بوده و از 12 مورد گزش سگ، هفت مورد توسط سگ های ولگرد، یک مورد توسط سگ نگهبان رها شده و دو مورد نیز توسط سگ های ولگرد بوده است. سگ های ولگرد و دو مورد توسط سگ گله بود.

رئیس اداره بیماری های منتقله از دام وزارت بهداشت تصریح کرد: در مجموع در سال 1403 452 هزار و 178 مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ داده است که از این تعداد 13 مورد فوتی بوده است. پشت سر گذاشت

شیرزادی ادامه داد: هاری در بیش از 150 کشور و منطقه عمدتاً در آسیا و آفریقا یک معضل جدی بهداشت عمومی است و سگ گزیدگی باعث 99 درصد موارد هاری انسان می شود و با واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گاز گرفتگی قابل پیشگیری است. اما هنگامی که ویروس سیستم عصبی مرکزی را آلوده می کند و علائم بالینی ظاهر می شود، هاری 100٪ کشنده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 59 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر هاری جان خود را از دست می دهند که 40 درصد آنها کودکان زیر 15 سال هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا