سلامت خانواده

تومورهای ثانویه پس از درمان لوسمی با ایمونوتراپی نادر است – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو نت، سازمان غذا و داروی ایالات متحده در نوامبر 2023 هشدار خطر آزمون صادر شده به سرطان های ثانویه که ممکن است با سلول درمانی CAR-T مرتبط باشد.

اما محققان گزارش دادند که مطالعه ای روی بیش از 700 بیمار تحت درمان در دانشگاه استنفورد نشان داد که این خطر سه سال پس از دریافت ایمونوتراپی سلول CAR-T توسط یک بیمار سرطانی کمی بیش از 6٪ بود.

به گفته محققان، این خطر تقریباً مشابه بیمارانی است که به جای درمان با سلول های CAR-T پیوند سلول های بنیادی را برای درمان سرطان خون دریافت می کنند.

دکتر “خاکستر علیزاده، محقق ارشد و استاد پزشکی در دانشگاه استنفورد، گفت: «اینها درمان‌های نجات‌دهنده‌ای هستند که خطر ابتلا به سرطان‌های ثانویه را بسیار پایین دارند». “چالش این است که چگونه می توان پیش بینی کرد که کدام بیماران در معرض خطر بالاتری هستند و چرا.”

در درمان با سلول‌های CAR-T، سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T از یک بیمار جمع‌آوری می‌شوند و برای حمله مؤثرتر به سلول‌های سرطانی مهندسی ژنتیکی می‌شوند. جستجو کردن و نابود کنند

اما یک نگرانی این است که اگر مهندسی ژنتیک نادقیق باشد، سلول های T طراحی شده برای حمله به سرطان فرد ممکن است خود سرطانی شوند.

برای اینکه ببینند آیا این خطر واقعی است، تیم تحقیقاتی داده‌های یک بانک بزرگ از نمونه‌های بافت و خون در استنفورد را از افرادی که درمان با سلول‌های CAR-T دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد سلول های T مهندسی شده برای سلول درمانی CAR-T مسئول برخی از سرطان های ثانویه بیماران هستند. سلول های T در هر دو سطح ژنتیکی و مولکولی متمایز بودند.

اما در یکی از بیماران که به سرعت در اثر لنفوم سلول T ایجاد شد و درگذشت، محققان سرنخی پیدا کردند که می تواند توضیح دهد که چرا گاهی اوقات سرطان های ثانویه رخ می دهند.

هر دو مجموعه سلول های T در آن بیمار – سلول های CAR-T و سلول های T مسئول سرطان ثانویه – به ویروسی آلوده شده بودند که در ایجاد سرطان نقش دارد. همچنین سابقه پزشکی بیمار قبل از تشخیص سرطان ایمنی شخصی داشته است.

علیزاده در بیانیه خبری استنفورد گفت: ما سطوح پروتئین، توالی‌های RNA و DNA را از سلول‌های منفرد در چندین بافت و نقاط زمانی مقایسه کردیم تا مشخص کنیم که درمان باعث ایجاد لنفوم در این بیمار نمی‌شود.

به گفته محققان، این نشان می‌دهد که سرطان‌های ثانویه ممکن است توسط شیمی‌درمانی انجام شده قبل از سلول درمانی CAR-T ایجاد شوند، که پاسخ ایمنی فرد را به چنین ویروس‌هایی سرکوب می‌کند. آنها همچنین ممکن است به دلیل برخی از عوارض جانبی دیگر درمان باشند، نه اینکه مهندسی ژنتیک اشتباه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا