اخبار سلامت

تولید 16 میلیون دوز واکسن “پاستوکووک”/ آمادگی برای تولید واکسن های “پنوموکوک” و “روتاویروس”

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، احسان مصطفوی امروز در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده توسط انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، بانکی از واریانت های کرونا در انستیتو پاستور ایجاد شده و تمامی سویه هایی که در تمام نقاط کشور شناسایی شده اند ثبت شده است و هیچ گزارشی از ابتلا به سویه جدید کرونا یا JN1 نداشته ایم. همچنین طراحی کیت های مخصوص تشخیص Omicron و توزیع آنها در شبکه آزمایشگاهی کشور از دیگر اقدامات انستیتو پاستور ایران بوده است.

وی با بیان اینکه واکسن پاستوکوک اولین واکسنی بود که برای تزریق به کودکان در کشور تایید شد، تصریح کرد: واکسن پاستوکوک پلاس به عنوان دوز یادآوری برای همه واکسن ها نیز مجوز گرفته است.

مصطفوی در پاسخ به سوال تسنیم درباره میزان تولید و توزیع واکسن پاستور در دوران کرونا گفت: کل واکسن های تولید شده در انستیتو پاستور در دولت سیزدهم 16 میلیون و پیش از آن حدود یک تا دو میلیون واکسن تولید شده بود. دوز تولید شد. ما اکثر این واکسن ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم و آمار خرید و توزیع واکسن ها باید توسط معاونت بهداشت اعلام شود و آماری در این زمینه نداریم.

یکی از اعضای هیئت علمی انستیتو پاستور ایران نیز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تولید واکسن کرونا در بسیاری از شرکت های تولید واکسن در ایران انجام شده است؟ وی تصریح کرد: در آن زمان دنیا با کمبود واکسن مواجه بود و بسیاری از مسیرهایی که برای واردات واکسن دنبال می شد به نتیجه نرسید و کشور به این نتیجه رسید که علاوه بر قرار دادن واکسن در اختیار مردم قرار گیرد. مردم، ظرفیت تولید واکسن برای تهدیدات آینده باید ایجاد شود. آرام البته مجموعه انستیتو پاستور بخشی از نظام سلامت است و سیاست واکسیناسیون توسط معاونت بهداشت انجام می شود.

مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور ایران با اشاره به برنامه انستیتو پاستور ایران برای تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس که به برنامه واکسیناسیون اجباری کودکان اضافه می شود، تصریح کرد: در خصوص واکسن روتاویروس. ، دو نوع قرارداد انتقال فناوری واکسن وجود دارد. تاییدیه سازمان جهانی بهداشت با شرکت هندی منعقد شده و همچنین قرارداد با شرکت دانش بنیان مورد تایید سازمان غذا و دارو در داخل کشور منعقد شده است و زیرساخت های اختصاص یافته برای هر دو سناریو در انستیتو پاستور موجود است. ایران

وی ادامه داد: در خصوص واکسن پنوموکوک نیز قرارداد انتقال فناوری تولید واکسن با شرکت فینلی کوبا در ژانویه 2017 منعقد شد و در دوران کرونا بر اساس اصلاحیه آن، قرارداد انتقال و تولید فناوری واکسن پاستوکوکی انجام شد. در تیرماه 1401 پروژه ساخت اسکلت بتنی ساختمان تولید واکسن پنوموکوک و کزاز به عنوان بزرگترین خط تولید واکسن پلی ساکارید با فناوری پوشش با زیربنای حدود 20 هزار متر مربع آغاز شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا