اخبار سلامت

تولید و عرضه 16 رقم نانودارو در کشور/ بازار 720 میلیارد تومانی نانوداروها در ایران

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، لیپوزومی، نانوذرات پروتئینی، نانوبلورها، میسل ها، نانوذرات پلیمری و معدنی و کونژوگه پروتئین-دارو از جمله بسترهای مهمی هستند که در کشور برای تولید نانودارو مورد استفاده قرار می گیرند.

چندین پلتفرم مهم دیگر نیز در دنیا برای تولید نانوداروها استفاده می شود، اما در ایران هیچ محصولی با این پلتفرم ها نداریم. دندریمرها، پروتئین های ویروسی، ذرات ویروس مانند و mRNA/siRNA از جمله این بسترهای مهم هستند که با تحقیق و توسعه می توان از آنها برای تولید نانودارو در کشور استفاده کرد.

بررسی اطلاعات علمی نشان می دهد که سه پلتفرم تحویل هدفمند بافتی، وسایل نقلیه مشتق از سلول و تخریب هدفمند پتانسیل بالایی برای تولید نانودارو دارند، اگرچه هنوز برای تولید داروی تجاری چه در داخل و نه در خارج از آنها استفاده نشده است. کشور.

در حال حاضر ارزش بازار جهانی دارو 1400 میلیارد دلار است و در داخل نیز این بازار حدود 60 هزار میلیارد تومان حجم دارد. سرانه جهانی دارو 165 دلار و در ایران 75 دلار است. ارزش واردات دارو در کشور کمتر از دو میلیارد دلار است و این یعنی بیشتر داروهای مصرفی در داخل کشور تولید می شود. 97 درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل و بخش کوچکی از آن وارداتی است.

در بازار جهانی کمتر از 100 نانودارو به ارزش تقریبی 54 میلیارد دلار تولید و توزیع می شود که این رقم 16 نانودارو در کشور است که ارزش آن 721 میلیارد تومان است.

در زیر به بررسی برخی از نانوداروهای ایرانی، پلتفرم آنها و همچنین مقایسه قیمت با نمونه های خارجی می پردازیم:

نانوداروهای ضد سرطان پاکلیناب توسط نانوداروپزوهان برای درمان سرطان هایی مانند سینه، ریه و پانکراس تولید شده است. این نانودارو با نفوذ به بافت سرطانی از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث تخریب بافت سرطانی می شود. پلتفرم مورد استفاده برای این نانودارو، کنژوگه پروتئین-دارو، ارزش بازار جهانی آن 1.2 میلیارد دلار، قیمت جهانی نمونه دارویی 80 دلار و قیمت نمونه داخلی یک میلیون و 800 هزار تومان است.

پادینکس یک ترکیب آنتی بادی دارویی است که برای مبارزه با سرطان سینه ساخته شده است. بازار جهانی این دارو در سال 2021 حدود 2.1 میلیارد دلار، قیمت نمونه جهانی این دارو 3950 دلار و نمونه داخلی 9 میلیون تومان بوده است.

Depostiva حاوی تریامسینولون استونید است که درون میکروسفرهای پلیمری قرار گرفته است که برای تسکین درد زانو طراحی شده است. پلت فرم این دارو کونژوگه آنتی بادی-دارو است که قیمت نمونه خارجی این دارو 665 دلار است در حالی که این داروی ایرانی 438 هزار تومان قیمت دارد.

Cinaampholish یک نانودارو است که از فناوری نانولیپوزوم استفاده می کند که برای درمان لیشمانیا تجویز می شود.

داروی آماند از پلت فرم نانو کریستالی بهره مند شده است که برای کاهش حالت تهوع پس از شیمی درمانی استفاده می شود. ارزش جهانی این دارو 127 میلیون دلار است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا