اخبار سلامت

تولید فرآروده سلول درمانی برای بقای بیماران پیوند مغزاستخوان

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از یک محصول سلول درمانی اظهار داشت: سلول درمانی و ژن درمانی در آینده پزشکی بسیار مهم خواهد بود و در حال حاضر بیشترین پیشرفت های علمی در حوزه پزشکی در حال وقوع است. رشته پزشکی بازساختی که سلول درمانی یکی از بخش های آن است. است

وی افزود: ایران در زمینه تولید فرآورده های دارویی بیولوژیک رتبه سوم آسیا را کسب کرده است.

قانعی درباره جزئیات محصول رونمایی شده ادامه داد: ما یکی از کشورهای پیشرو در منطقه در پیوند مغز استخوان هستیم و آمار پیوند مغز استخوان در کشورمان در منطقه بی نظیر است. یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از پیوند ایجاد شود، رد پیوند است. یعنی سیستم دفاعی بدن سلول پیوندی را از بین می برد و اگر بخواهیم به سیستم ایمنی یاد دهیم که این سلول پیوندی را پس نزند باید از محصول سیتروسل که امروز رونمایی شد استفاده کنیم. این دارو یک محصول تزریقی سلول درمانی تولید یک شرکت علمی ایرانی است که شانس بقای بیماران را پس از پیوند مغز استخوان افزایش می دهد.

دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: همچنین با توجه به اینکه بیماران پس از پیوند نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دارند که باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر بیماری و عفونت می شود، استفاده از این محصول سلول درمانی در بیماران فرد پیوندی کمتر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کند و این محصول در واقع بقای بیمار را پس از پیوند مغز استخوان تضمین می کند.

وی با بیان اینکه خیران باید از فناوری ها و داروهای جدید تولید شده در حوزه سلامت حمایت کنند، گفت: سرمایه گذاری خیران برای تولید محصولات مورد نیاز بیماران علاوه بر رفع نیاز بیماران، به گسترش گردشگری پزشکی کمک می کند.

صدور مجوز تولید 4 محصول سلول درمانی در کشور

وی افزود: در حال حاضر چهار مجوز در حوزه سلول و بافت در کشور داریم که در ایران ثبت شده و می توانند وارد بازار شوند. حوزه سلول و بافت و ژن درمانی یک رژیم دارویی جدید است که می تواند تحول بزرگی در نظام پزشکی کشور ایجاد کند و به درمان بسیاری از بیماران صعب العلاج کمک کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مراحل تولید این محصولات نیازمند فناوری های بالایی است اما خوشبختانه مطالعات بومی مرتبط با این محصول در کشور ما نیز انجام شده است. سه محصول سلول درمانی دیگر نیز در کشور دارای مجوز هستند که یکی از آنها در زمینه درمان بیماران پیوندی و محصولات دیگر در زمینه پانسمان های ترمیم کننده پوست و بهبود رنگدانه های پوست کاربرد دارد.

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزش این محصول سلول درمانی تصریح کرد: کشور ما یکی از صادرکنندگان عمده داروهای بیولوژیک است و اکنون وارد عرصه تولید محصول سلول درمانی شده است که یکی از آنها در دنیا ثبت شده است. و صادرات محصولات سلول درمانی در مقیاس صنعتی می تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا