اخبار سلامت

تولید اسفنج بندآوری خون با پر مرغ توسط دستاورد محققان ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، اسفنج کراتینه ای که به عنوان لخته خون استفاده می شود، دستاورد جدید محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر است که به گفته آنها این محصول با استفاده از ضایعات کشتارگاه مرغ تولید شده است.

غلامرضا گودرزی یکی از محققان این پروژه را تهیه اسفنج بیولوژیکی متخلخل از کراتین بازیافت شده از الیاف پروتئینی برای مصارف پزشکی عنوان کرد.

وی افزود: هدف اصلی این تحقیق استفاده از ضایعات پر مرغ به عنوان منبع غنی کراتین در لخته های خون بود. اجرای این طرح و تبدیل این پسماندها به ساختاری کاملاً کاربردی منجر به ایجاد ارزش افزوده می شود.

گودرزی تصریح کرد: سالانه میلیون ها تن پر مرغ در دنیا تولید می شود که از بین بردن آن با دفن یا سوزاندن باعث آلودگی محیط زیست و ایجاد گازهای گلخانه ای می شود.

این محقق افزود: از سوی دیگر علاقه زیادی به منابع طبیعی پایدار جدید در زیست پزشکی وجود دارد که کراتین یکی از این منابع است.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه سازه تولید شده قابلیت صنعتی شدن را دارد، یادآور شد: محصول تولید شده قابل رقابت با نمونه های تجاری ساخته شده از مواد دیگر بوده و عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

گودرزی تاکید کرد: در این طرح با استفاده از ضایعات پرهای مرغ از کشتارگاه های مرغ، اسفنجی کارآمد برای خون گیری به دست آمد.

وی چاپ دو مقاله یکی در مجله ISI با رتبه Q1 و دیگری در مجلات علمی پژوهشی را از دیگر دستاوردهای این پژوهش دانست و گفت: همچنین این پایان نامه به دلیل جدید بودن توسط وزارت علوم ارائه شد. در ساخت اسفنج کراتینه پایدار از ضایعات پر مرغ. خون به عنوان یکی از بهترین رساله ها شناخته شد.

این محقق با بیان اینکه این اسفنج تحت آزمایش حیوانی قرار گرفته است، قابلیت تولید داخل و رقابت با نمونه های مورد استفاده به عنوان لخته خون را از مزیت های این محصول عنوان کرد. .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا