اخبار سلامت

توصیه های کاربردی طب سنتی برای حفظ سلامت در اربعین

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، نفیسه حسینی یکتا; مدیرکل دفتر طب مکمل ایران با اشاره به نزدیک شدن به ایام زیارت اربعین و اینکه بزرگترین دغدغه ما گرمازدگی زائران است. وی گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی از ساعت 11 تا 15 که گرما به اوج خود می رسد پیاده روی نکنید. سعی کنید در این ساعات بیشتر استراحت کنید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده روی ادامه دهید، لباس های نخی خنک بپوشید و کلاه و عینک بزنید.

وی افزود: در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، حالت تهوع و دمای بدن بالا، خود را به مکانی سایه و خنک ببرید.

یکتا حسینی ادامه داد: مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آبلیمو، شربت آلبالو، شربت فوفل، گلاب، تخم شربتی و تخم خرفه می‌تواند به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

مدیرکل دفتر طب مکمل ایران تصریح کرد: افزودن مقدار کمی آبلیمو یا سرکه به آب می تواند به رفع تشنگی کمک کند. پاشیدن گلاب به سر و صورت و شستن سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز مؤثر است.

حسینی یکتا با بیان اینکه تحرکات بدنی در پیاده روی اربعین عملا افزایش می یابد. وی تصریح کرد: افرادی که به این میزان فعالیت عادت ندارند قبل از سفر فعالیت بدنی خود را افزایش دهند و پس از بازگشت از سفر نیز به ورزش ادامه دهند.

وی تاکید کرد: اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما داروهای خود را در این سفر همراه داشته باشید. به خصوص اگر دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماری های مزمن زمینه ای دارید، باید دارو همراه خود داشته باشید.

حسینی یکتا افزود: روزانه گلو را غرغره کرده و بینی خود را با آب گرم یا محلول آب و نمک بشویید و در صورت مشاهده علائم آنفولانزا (تب، سرفه، گلودرد) حتما از ماسک استفاده کنید و به پزشک مراجعه کنید. نزدیکترین مرکز پزشکی

وی تاکید کرد: تا گرسنگی شروع به خوردن نکنید، غذای خود را خوب بجوید، از پرخوری و خوردن غذاهای سنگین، چرب و تند پرهیز کنید و در صورت امکان بیشتر از غذاهای آبکی مانند سوپ و سوپ استفاده کنید.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در ادامه گفت: از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای پررنگ و قهوه و همچنین همراه داشتن مقداری انجیر، بادام خام، پسته و کشمش یا برگ های خشک میوه مانند هلو خودداری کنید. زردآلو یا آلو توصیه شده.

وی در خصوص پا درد که یکی از مشکلات رایج در پیاده روی اربعین است، بر استراحت متناوب هنگام پیاده روی و استراحت کامل شبانه تاکید کرد و گفت: می توانید شب پاها را با آب نمک و روغن بادام یا روغن زیتون ماساژ دهید، ماساژ باید از محل نوک و کف انگشتان پا باید شروع شود و به سمت زانو و کمی بالاتر باشد تا درد و تورم برطرف شود و در هنگام نشستن و خوابیدن پاها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

حسینی یکتا با اشاره به احتمال گزش حشرات به زائران توصیه کرد از لباس های آستین بلند، شلوار و جوراب بلند استفاده کنند و برای قسمت هایی از پوست که پوشیده از لباس نیست از کرم یا مواد دافع حشرات استفاده کنند.

وی در پایان رعایت نکات بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی را بهترین راه برای تامین سلامت در این سفر طولانی دانست تا همه زائران با سلامت و امنیت این سفر معنوی را به پایان برسانند.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا