اخبار سلامت

توصیه های وزارت بهداشت درباره اشعه فرابنفش

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اخیرا بحثی در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر افزایش شدت تابش فرابنفش در روزهای شنبه و یکشنبه در تهران و نگرانی ناشی از افزایش تابش این پرتوها مطرح شده است. در دو روز آینده گمانه زنی هایی در مورد تعطیلی دو روز آینده وجود دارد. این پرتوها را برای کاهش خطرات تشعشعات ایجاد کرده است. علی‌رغم این پیگیری‌ها حاکی از آن است که جلسه‌ای برای تعطیلی شنبه و یکشنبه در استانداری تهران برگزار نشده است.

در همین رابطه عباس شاهسونی; رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو گفت: اشعه های ناشی از نور خورشید شامل UVA، UVB و UVC است که لایه اوزون را تا 90 درصد از بین می برد. UVB و تمام UVC، و بنابراین انسان عمدتا در معرض تشعشعات است. UVA قرار داده شده است. هنگامی که افراد در معرض نور خورشید قرار می گیرند، در معرض اشعه UV نیز قرار خواهند گرفت.

شاخص اندازه گیری اشعه ماوراء بنفش

وی افزود: برای اندازه گیری میزان اشعه ماوراء بنفش شاخصی به نام شاخص UV وجود دارد که بازه زمانی 1 تا 11 را شامل می شود. اگر این عدد در محدوده 1 تا 2 باشد تأثیر این پرتوها کم و در محدوده 3 تا 5 تأثیر اشعه متوسط ​​و در محدوده 6 تا 8 زیاد است و بالای 11 شدید است. زمانی که این شاخص به بالای عدد 6 رسید، استفاده از کلاه لبه دار و آفتابگیر، لباس های استین بلند، کرم های ضد آفتاب و کاهش قرار گرفتن افراد در معرض نور خورشید ضروری است.

چرا تا دو روز آینده تعطیل نیست؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای اوج اشعه ماوراء بنفش وزارت بهداشت در مورد تعطیلی ورود یا اعلام نظر نکرده است؟ وی افزود: سیاستی که باید در این زمینه اعمال شود کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش بین ساعت 11 صبح تا 17 بعد از ظهر به اوج خود می رسد، بنابراین بهتر است افراد در این ساعات از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند. در این زمینه تغییر ساعت کار ادارات اقدامی کارآمد بوده است اما باید توجه داشت که در برخی مناطق کشور مانند شهرهای جنوبی تابش دائمی این تشعشعات وجود دارد و بنابراین بهترین تصمیم اتخاذ است. اقداماتی برای کاهش قرار گرفتن افراد در معرض نور خورشید، زیرا میانگین شاخص UV در منطقه مدیترانه 9 است که نشان می دهد این میزان تابش در این منطقه یک پدیده روتین و دائمی است.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کارفرمایان شرایطی را فراهم کنند تا افرادی که در محیط های باز کار می کنند کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند، تصریح کرد: استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF. بالاتر از 30 و پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوارهای بلند، تهویه مناسب و استفاده از سایه ها می تواند میزان آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد.

بروز عوارض در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

وی با بیان اینکه آب مروارید و سرطان پوست از عوارض پرتو فرابنفش است، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که این بیماری ها در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش و تنها چند ساعت قرار گرفتن در معرض نور رخ می دهد. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث این بیماری ها نمی شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا