اخبار سلامت

توصیه های طب سنتی برای مادران شیرده

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مهدی میرغضنفری; معاون درمان و مکمل وزارت بهداشت به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر، شیر را ترشحات مغذی بدن مادر برای تغذیه نوزاد عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از مادران ممکن است با آن مواجه شوند. مشکلات شیردهی به نوزادانشان که پزشکی ایرانی راه حلی برای آنها ارائه کرده است.

بهبود مزاج مادر در کیفیت شیر ​​موثر است

وی ادامه داد: شیر با دستگاه گوارش مادر ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل اولین و آخرین توصیه ما در طب ایرانی اصلاح مزاج است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش افزود: در دوران شیردهی برخی از مادران دچار کم شدن یا خشک شدن شیر خود می شوند و دلیل این امر به مزاج مادر مربوط می شود. ; همانطور که مزاج های خشک معمولا پوست، ناخن و موی خشک دارند، در مادران نیز خشکی مزاج باعث ترشح کمتر شیر می شود.

میرغضنفری تصریح کرد: این افراد برای افزایش شیر باید از مواد غذایی مرطوب کننده مانند کاهو، لبنیات، شیر و غذاهایی مانند سوپ استفاده کنند، اما مادرانی که مزاج سرد و مرطوب دارند به دلیل اینکه متابولیسم بدنشان پایین است ممکن است. در بدن آنها شیر بیشتری تولید می کنند. اما باید آبکی باشد و قوام لازم را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر مادر مزاج سرد و مرطوب دارد و شیرش خیلی رقیق است و درصد آب شیرش زیاد است، باید غذاهای سرد و مرطوب کننده ها مانند ماست، دوغ و سالاد و کم حجم و کم را کاهش دهد. غذاهای پرانرژی مانند کباب، آبگوشت و شیر بادام. بیشتر مصرف کنند

قائم مقام دفتر طب ایرانی و معاونت وزارت بهداشت تصریح کرد: برای اینکه بفهمیم شیر مادر قوام لازم را دارد یا نه راه های ساده ای وجود دارد. می توانید یک قطره شیر روی ناخن بریزید، اگر شیر با خم کردن ناخن به راحتی روان شد و حرکت کرد، به این معنی است که خیلی رقیق شده است و در این صورت کودک مدام شیر می خورد، اما سیر نمی شود و نفخ می کند.

وی افزود: اگر قطره شیر تکان نخورد به این معنی است که شیر بسیار غلیظ و سنگین است و هضم آن برای نوزاد مشکل است و اگر قطره شیر کمی تکان بخورد به این معنی است که شیر دارای یک قوام متعادل و مناسب است، همچنین اگر مقداری از شیر مادر در لیوان ریخته شود نباید قسمت های آن جدا شود.

طعم شیر به تغذیه مادر مربوط می شود

میرغضنفری در خصوص برخی از مادرانی که طعم شیر را برای فرزندان خود نمی پسندند، گفت: مادران باید مراقب آنچه می خورند باشند. طعم شیر با غذاهایی مانند تره، پیازچه، پیاز و سیر، ترشی و ترشی و مانند آن تغییر می کند.

وی درباره شرایط مناسب شیردهی به نوزاد نیز خاطرنشان کرد: مزاج کودکان به طور طبیعی گرم است. هوای محل شیردهی باید نسبتا خنک و مطبوع باشد، نوزاد در فصل گرما نباید زیاد لباس بپوشد، همچنین باید توجه داشت که مادر نوزاد را خیلی نزدیک بدن خود نگه ندارد تا نوزاد دمای بدن افزایش نمی یابد و احساس ناراحتی نمی کند، زیرا اشتهای کودک کاهش می یابد و می توانید قبل از شیر دادن نوزاد را حمام کنید تا دمای بدن او کاهش یابد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از شکایات مادران رفلاکس نوزاد است که ارتباط مستقیمی با شیر مادر دارد. بعضی از بچه ها بعد از شیر دادن نفخ می کنند و شیر را بیرون می ریزند که گاهی به دلیل وضعیت نادرست شیر ​​خوردن یعنی نگه داشتن نوزاد کاملا افقی است در حالی که سر نوزاد باید مورب به سمت بالا باشد.

فرمود: به نوزاد زیاد شیر داده نشود; همچنین اگر مادر مشکل گوارشی و نفخ دارد باید اصلاح شود تا کودک دچار مشکل نشود زیرا اگر مادر مشکل معده و گوارشی داشته باشد شیری که تولید می شود به اندازه رطوبت آن خواهد بود این مادران باید مصرف لبنیات، سالاد، کاهش هندوانه و مانند آن و ورزش و فعالیت بدنی، همچنین ماساژ بالای شکم کودک با روغن بابونه می تواند به درمان رفلاکس معده کمک کند.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا