اخبار سلامت

توصیه های طب سنتی برای حفظ سلامت جسمی و روانی سالمندان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، ارمغان السادات کیهان مهر; این پزشک ایرانی با بیان اینکه در طب سنتی ایران طول عمر به چهار مرحله رشد، جوانی، میانسالی و سالمندی (سالمندی) تقسیم می شود، اظهار داشت: هر یک از این چهار مرحله ویژگی های خاص خود را دارد که هر فردی می تواند آن را دنبال کند. این دستورالعمل ها و اقدامات بهداشتی می تواند به بهترین شکل در زندگی شما بگذرد.

وی با بیان اینکه انسان از سن 60 سالگی به بعد وارد دوران سالمندی می شود، افزود: یکی از ویژگی های دوران سالمندی کاهش حرارت غریزی بدن است؛ به طوری که در دوران سالمندی، گرمای غریزی بدن کاهش می یابد. هر فردی با سطحی از انرژی زندگی متولد می شود که طبیعتاً در سال های اولیه زندگی در اوج خود قرار دارد و به تدریج کاهش می یابد. رعایت اقدامات بهداشتی می تواند از این گرما محافظت کند. در حالی که سبک زندگی ناسالم باعث هدر رفتن و کاهش زودهنگام این انرژی می شود.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: در سنین بالا مزاج سرد و خشک است که البته در برخی افراد به دلیل مشکلات گوارشی و تجمع رطوبت نامناسب در بدن سرد و خشک می شود. در هر دو نوع حرارت و انرژی کاهش می یابد اما در برخی از افراد مسن لاغر و در برخی چاق به نظر می رسد که هر کدام ویژگی های خاص خود را خواهند داشت.

کیهان مهر تصریح کرد: در واقع پیری یک بیماری نیست، بلکه یک فرآیند طبیعی زیستی است اما شیوع بیماری ها در این دوران افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد سبک زندگی نسبت به ژن ها نقش بسیار قوی تری در افزایش طول عمر دارد و طب ایرانی رعایت شش اصل را برای داشتن زندگی سالم در سال ها از جمله دوران پیری ضروری می داند و اظهار داشت: با توجه به مزاج افراد سالمندان عموماً سرد و خشک هستند، هوای مشابه بهار (گرمی و رطوبت) برای این مزاج مناسب است. این اصل می تواند شامل شهر، خانه و اتاق سالمند باشد. از طرفی چیدمان خانه و وسایل باید به گونه ای باشد که هوا به خوبی جریان داشته باشد و سالمندان منزوی نباشند.

سالمندان باید از غذاهای سرد پرهیز کنند

این پزشک و کارشناس پزشکی ایرانی در خصوص اقدامات خواب و بیداری سالمندان نیز اظهار داشت: سالمندان به دلیل بیماری و مشکلات اضطرابی معمولا کیفیت خواب خوبی ندارند. توصیه می شود این افراد شب ها شام بخورند و زود بخوابند. نوشیدن شیر گرم می تواند به بهبود خواب کمک کند. قابل ذکر است که معمولا مدت خواب شبانه در افراد مسن کاهش می یابد که البته با توجه به مزاج افراد متفاوت خواهد بود.

اهمیت ورزش در دوران پیری

وی ورزش، ماساژ و روغن دادن به بدن با روغن بنفشه و بادام در صبح را مفید دانست و افزود: ورزش حرارت غریزی را افزایش می دهد و با توجه به افت حرارت غریزی در این دوران بسیار مفید است. لازم است هر سالمندی با توجه به شرایط بدنی خود ورزش کند که از آن جمله می توان به ورزش های هوازی مانند پیاده روی اشاره کرد.

پیشگیری از یبوست در سالمندان

وی همچنین درباره یبوست که یکی از مشکلات رایج سالمندان است، گفت: تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می تواند در رفع این مشکل موثر باشد. پرهیز از مصرف مواد یبوست آور، استفاده از انواع سوپ ها و غذاهای ملین می تواند به پیشگیری و بهبود یبوست کمک کند.

لزوم حفظ نشاط در دوران پیری

وی بیان کرد: ارتباط با اطرافیان به ویژه فرزندان، نوه ها و دوستان، تفریح ​​و انجام فعالیت های ذهنی مانند مطالعه در نشاط سالمندان بسیار موثر است. همچنین مصرف مواد غذایی مانند گلاب، بهارنارنج، آب سیب، زعفران، فوفل، سیب و … می تواند به این امر کمک کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا