اخبار سلامت

توصیه های طب سنتی برای حفظ سلامتی در فصل پاییز

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید مهدی میرغضنفری; قائم مقام اداره کل طب مکمل و ایرانی تصریح کرد: در فصل پاییز به دلیل تغییر آب و هوا و تغییر دما، برخی مشکلات و بیماری های جسمی و روحی مانند آلرژی، گوارشی، مفاصل، مشکلات تنفسی و افسردگی یا سرخوشی بیشتر بروز می کند. که با رعایت تدابیر پاییزی می توان از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد.

معاون درمان معاونت درمان و مکمل ایرانیان افزود: افراد دارای سودا یا غلبه سودا در این فصل از غذاهای گرم و مرطوب مانند آبگوشت، کباب، گوشت گوسفند، گوشت شتر، کبک و بلدرچین، سفت استفاده کنند. تخم مرغ آب پز و عسل یا نیمیرو، گندم. و فرآورده های آن مانند نان، بلغور گندم، آش و حلیم، نخود و لوبیا و غذاهای حاوی آنها از نان با کمی کره یا روغن حیوانی استفاده می کنند. همچنین خوردن چیزهای شیرین مانند شیره خرما و انگور، آب نبات، عسل، مربای خانگی، میوه های شیرین، کشمش، انگور، هلو، سیب، خربزه، انجیر تازه، توت تازه، توت خشک و سبزیجاتی مانند ریحان و ترخون، تنقلات مانند بادام و بادام زمینی، فندق، حریره بادام، ابریشم بادام و مواد افزودنی مانند هل، دارچین و زنجبیل بدن این افراد را گرم و مرطوب می کند و به تدریج سدیم اضافی از بین می رود.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به اینکه در این فصل بروز یبوست که به معنای خشکی بدن و به طور کلی خشکی مزاج از جمله خشکی پوست و مغز است، افزایش می یابد. که یکی از رایج ترین مصادیق آن یبوست گوارشی است، گفت: یبوست ناشی از تجمع مواد زائد در بدن است که زمینه را برای عفونت های ویروسی و غیره از جمله سرماخوردگی فراهم می کند و به همین دلیل از مسهل های گرم کننده مانند انجیر استفاده می شود. گلابی، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین و شکر قرمز موجود در شیر داغ در این فصل باید بیشتر مصرف شود. همچنین روغن مالی روی معده با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه های ساعت نیز می تواند به رفع یبوست و خشکی کمک کند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: افراد می توانند روغن بادام شیرین را در بینی خود بچکانند، زیرا در این فصل رطوبت مغز کمی کاهش می یابد و روغن در بینی چکه می شود یا روغن آن را روی صورت و پیشانی ماساژ می دهند. به تنظیم خلق و خوی مغز و سر کمک خواهد کرد. به کاهش مشکلات عصبی مانند افسردگی، بی خوابی و عصبی شدن در فصل پاییز کمک می کند.

وی افزود: در این فصل استحمام با آب گرم همراه با روغن مالی در حمام با روغن هایی مانند روغن بادام شیرین یا بابونه یا روغن کنجد نیز به جلوگیری از خشکی پوست و حفظ نرمی و لطافت پوست در پاییز کمک می کند زیرا در این فصل بسیاری از افراد از خشکی پوست، خارش، اگزما، خونریزی و ترک‌خوردگی رنج می‌برند. همچنین استفاده از رایحه های مطبوع مانند بوی عنبر، گلاب و گل هایی مانند نرگس و ایجاد حالت شادی و نشاط در این فصل برای جلوگیری از بروز مشکلات روحی و روانی در این فصول توصیه می شود.

میرغضنفری با اشاره به اینکه سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز شایع است و مهمترین اصل در درمان، اصلاح خلق و خو و سبک زندگی بر اساس مزاج و تقویت بدن است. وی تاکید کرد: اگر فردی ضعیف است با خوردن غذاهای مقوی مانند آبریشم و آب بادام، آب و رب سیب، زرده جوشانده و آب نخود قوای بدنی خود را تقویت کند.

وی افزود: نوشیدن آب عسل با یا بدون آبلیمو تا دو لیوان در روز به ویژه در موارد ضعف، صبح ناشتا یا گاهی بعد از غذا نیز می تواند به تقویت قوای فرد کمک کند.

میرغضنفری گفت: اگر فردی تحت استرس شدید است و یا خوب نمی خوابد حتما باید اصلاح شود زیرا همه این عوامل می تواند سیستم دفاعی بدن را ضعیف کرده و فرد را مستعد سرماخوردگی و آنفولانزا کند بنابراین در فصل پاییز حوالی ظهر ورزش های ملایم انجام دهید. یا بعد از ظهر این که هوا متعادل تر باشد و خیلی سرد نباشد نیز برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا