سلامت خانواده

توصیه های طب ایرانی برای پیاده روی اربعین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، بهداشت سفر از دیرباز همواره مورد توجه انسان ها بوده است و از آنجایی که در گذشته سفرها عموماً از طریق زمین و با سختی زیاد و قرار گرفتن در معرض گرما، سرما و سایر شرایط سخت محیطی انجام می شد. اقدامات بهداشتی آن همواره مورد توجه متخصصان پزشکی ایران بوده است. با توجه به ماهیت نگاه پیشگیرانه طب ایرانی، بسیاری از توصیه های کاربردی آن حتی امروزه نیز در مناسک مذهبی خاص مانند پیاده روی اربعین قابل استفاده و مفید است.

ضمناً در این سالها زیارت طولانی اربعین حسینی در فصل گرما و دیار گرم عراق نیز توجه ویژه ای را در جهت حفظ سلامت زائران گرانقدر می طلبد. برخی از توصیه های کاربردی طب ایرانی ارائه شده است.

راه های ساده برای کاهش عوارض پیاده روی طولانی

مهمترین کار برای جلوگیری از آسیب های عضلانی و اسکلتی در انواع راه رفتن سلام طولانی، زیارت، سیاحت و ورزش باید انجام شود، ورزش های مشخص و ساده ای هستند که برای هر فردی و در هر سن و شرایط جسمی امکان پذیر است.

ابتدا به یاد داشته باشید:

– مراقب باشید در حین انجام تمرینات، عضلات بدن خود را سفت نکنید.

– تمرینات را به آرامی و بدون عجله انجام دهید.

– فراموش نکنید که همیشه آرام و عمیق از طریق بینی نفس بکشید.

در هر توقف، سعی کنید تمرینات ساده زیر را 10 تا 15 بار انجام دهید:

1. صاف بایستید و به آرامی روی انگشتان پا بلند شوید بدون اینکه زانوهای خود را خم کنید. سپس به آرامی روی پاشنه ها فرود بیایید تا این بار انگشتان پا کمی از زمین جدا شوند. می توانید این حرکت را 10 بار انجام دهید.

2. در حالت ایستاده، پاها باید کمی به هم نزدیک باشند. زانوهای خود را خم نکنید. در حالی که پاشنه ها روی زمین هستند، نوک یک پا را بدون شتاب به سمت صورت بکشید تا کشش را در پشت عضله ساق پا احساس کنید. 10 ثانیه در این حالت بمانید و سپس انگشت پا را به آرامی روی زمین بگذارید تا کف پا پر شود. روی زمین قرار بگیرید حالا این تمرین را با پای دیگر انجام دهید.

3. صاف بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض باسن باز کنید. بازوها را صاف و کنار بدن نگه دارید تا کف دست ها کناره های ران را لمس کنند. حال از طریق بینی نفس عمیق بکشید و پس از حبس نفس به مدت 3 ثانیه با بازدم عمیق و طولانی از دهان، کف دست چپ را تا جایی که می توانید در امتداد کنار ران چپ به سمت زانو حرکت دهید و در این حالت بمانید. به مدت 10 ثانیه . سپس با یک نفس عمیق و طولانی، بدون اینکه کف دست ها را از بدن جدا کنید، به حالت اولیه برگردید و صاف بایستید. حالا با دست چسبیده به بدن به آرامی به سمت راست خم شوید و پس از 10 ثانیه ماندن در این حالت به حالت مستقیم اولیه برگردید. مراقب باشید در این خم شدن فشار یا کشش اضافی به بدن وارد نکنید و با در نظر گرفتن انعطاف بدن خود، حرکات کششی را انجام دهید. در صورت بروز درد در پهلوها در حین نرم شدن، میزان خم شدن پهلوها را کاهش دهید. مراقب باشید در طول تمرین به جلو یا عقب خم نشوید.

4. در حالت ایستاده، پاهای خود را به اندازه عرض لگن باز کنید. از کمر کمی به جلو خم شوید (مانند تعظیم). سر را کمی به سمت زانوها حرکت دهید و دست ها را به سمت زمین دراز کنید تا زمانی که کشش را در قسمت پایین کمر احساس کنید. حدود 10 ثانیه در این حالت بمانید و سپس در حالی که زانوها هنوز خم هستند، کمر را بدون شتاب صاف کنید و در انتها زانوها را صاف کرده و به حالت اولیه برگردید.

5. صاف بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض باسن از هم باز کنید. یک زانو (معده) را به آرامی تا جایی که می توانید بالا بیاورید و سعی کنید با بدن زاویه 90 درجه ایجاد کنید. می توانید از هر دو دست برای نگه داشتن پا در این حالت و بالا نگه داشتن آن استفاده کنید. پس از 10 ثانیه مکث در این حالت، پا را به آرامی رها کرده و کف پا را روی زمین قرار دهید. حالا با همین توضیح زانوی دیگر را بالا بیاورید.

6. فاصله پشت زانو و مچ پا در پشت ساق را در نظر بگیرید و آن را به دو قسمت مساوی فرضی تقسیم کنید. نقطه به دست آمده را دقیقاً زیر برجستگی عضله دوسر در پشت پاها با شست، بدون شتاب اما کمی عمیق به مدت 10 ثانیه فشار دهید. رها کنید و بعد از 5 ثانیه مکث دوباره این نقطه را فشار دهید، این کار را 3 بار تکرار کنید. در حالت ایستاده یا نشسته، مچ پاها را کمی از هم باز کنید و یک پا را از روی زمین بلند کنید. به آرامی مچ پا را 5 بار در جهت عقربه های ساعت و 5 بار در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. حالا مچ پا را روی زمین بگذارید و پای دیگر را از روی زمین بلند کنید و این تمرین را با پای دیگر انجام دهید. برای کنترل بیشتر در چرخش مچ می توانید نوک انگشتان پا را با دست مخالف بگیرید و مچ را بچرخانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا