سلامت خانواده

توصیه های طب ایرانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

به گزارش خبرآنلاین، چند روزی است که فصل پاییز آغاز شده و نوسان دمای هوا از ویژگی های روزهای ابتدایی این فصل است. طبیعت این ماه و ورود به فصل سرد سال افراد زیادی را در دام بیماری های ویروسی گرفتار می کند.

فارس در گزارشی نوشت: سرماخوردگی و آنفولانزا از جمله بیماری های شایع فصل پاییز است که درگیر شدن با این بیماری ها می تواند تا چند روز انسان را آزار دهد و خسته کند. بدن درد، تب، سرفه، آبریزش بینی و… از علائم و نشانه هایی هستند که باید در زمان بروز آنها حساس باشیم و درمان را شروع کنیم.

در طب ایرانی نیز توصیه هایی برای پیشگیری از این بیماری ها و روش های درمانی در هنگام ابتلا وجود دارد که می تواند از عواقب این بیماری ها بکاهد. نوشیدن چند دمنوش گیاهی و پرهیز از برخی غذاها از توصیه های طب سنتی به بیماران این فصل است.

مهشید چایچی رئیس دفتر توسعه سلامت دفتر طب مکمل ایران با اشاره به افزایش سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال تاکید کرد: شرط پیشگیری و درمان اصلاح سبک زندگی با توجه به شرایط فرد است. مزاج و تقویت سیستم دفاعی بدن. : اگر فرد مبتلا به کم خونی و ضعف جسمانی است باید از غذاهای مقوی خون ساز مانند آبگوشت، تخم عسل، چنجه کباب، آب انگور، آب سیب، آب هویج، شیر بادام و شیر بادام، رب سیب و نخود استفاده کند. آب عسل با آبلیمو یا برای تقویت طبیعت و قوای عمومی بدن از مغزها استفاده کنید و همچنین از مصرف غذاهای دیر هضم، شور، تند، تند و فست فود خودداری کنید.

پرخوری و تند خوری ممنوع است

وی تاکید کرد: تنظیم ساعات غذا خوردن و پرهیز از پرخوری و تند خوری نیز از عادات مهم تغذیه ای است که مدیریت طبیعی بدن را تقویت کرده و از بیماری های مهم پیشگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه دفع ادرار، مدفوع یا تعریق از راه های دفع مواد زائد در بدن است و به هم خوردن تعادل در هر یک فرد را مستعد بیماری می کند، تاکید کرد: مبتلایان به یبوست نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های عفونی هستند و این مشکل باید با اصلاح تغذیه و پیاده روی منظم برطرف شود.

گلابی، انجیر و سوپ سبزیجات بخورید

چایچی افزود: مصرف میوه های ملین مانند گلابی، انجیر و سوپ سبزیجات به همراه روغن بادام خوراکی یا روغن زیتون و شربت سورگوم با آب گرم به درمان یبوست کمک می کند.

استرس و بی خوابی را از بین ببرید

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی دچار استرس یا بی خوابی است باید اصلاح شود زیرا برهم زدن تعادل خواب و بیداری می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و فرد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا کند. ورزش ملایم و پیاده روی در فصل پاییز بین صبح تا ظهر حوالی ده تا دوازده ظهر که هوا متعادل تر است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

رئیس دفتر توسعه سلامت طب مکمل و ایرانی با اشاره به نتایج مطالعات و مقالاتی که در مورد عسل حاکی از خاصیت ضدباکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن است، گفت: مصرف شربت عسل با آبلیمو به همراه آب گرم در صبح ناشتا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. و اگر فردی سرماخورده یا آنفولانزا داشته باشد، به بهبود علائم بیماری کمک می کند.

خودسرانه مصرف نکنید

چایچی با تاکید بر اینکه نباید خودسرانه از گیاهان دارویی استفاده کرد، تصریح کرد: به عنوان مثال آویشن به تنهایی برای درمان سرماخوردگی با هیچ علامتی مناسب نیست و در مواردی ممکن است بیماری را تشدید کند، همچنین افراد گرم مزاج باید از گیاهان دارویی استفاده کنند. مراقب گرم مزاج ها باشید، مخصوصاً در روزهای اول و زمانی که تب دارند.

اگر سرفه دارید چه باید کرد؟

وی ادامه داد: در صورت خشک بودن سرفه ها، روغن دادن به بینی با روغن بنفشه، مصرف دمنوش پنیر، عناب، نشاسته، حریره، ابریشم بادام همراه با مواد لعاب دار مانند تخم شربتی، تخم مرغ بلنگو، تخم مرغ جعفری برای بهبود این امر مفید است. سرفه کمک می کند و اگر سرفه بلغمی باشد استفاده از آویشن یا شربت با ترکیبات رازیانه، آویشن و بابونه، چرب کردن بینی با روغن سیاه دانه، ماساژ سینه، ماساژ و بادکش کردن پشت ریه ها و استفاده از حمام و گرم. بخور به بهبود سرفه کمک می کند.

چایچی با اشاره به اینکه گاهی در زمان سرماخوردگی دستگاه گوارش نیز درگیر می شود، گفت: استفاده از چای نعناع یا قطره عرق به بهبود علائم گوارشی مانند اسهال و دل درد کمک می کند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب مکمل و ایرانی با تاکید بر اینکه زنان باردار در مصرف گیاهان دارویی دقت بیشتری داشته باشند، افزود: بهتر است در ابتدا گیاهانی مانند آویشن، گل همیشه بهار و پنیر برای زنان باردار مصرف نشود. سه ماه بارداری و توصیه ما این است که در هنگام بیماری استراحت کافی داشته باشید، گلو و بینی را حداقل سه بار در روز با آب و نمک ولرم بشویید، از بخور آب گرم استفاده کنید، سوپ جو را با سبزیجات مصرف کنید، آب سیب و لیمو بنوشید و گلو را چرب کنید. در صورت لزوم و سینه با روغن بابونه.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا