اخبار سلامت

توصیه های تغذیه ای وزارت بهداشت برای دانش آموزان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، احمد اسماعیل زاده با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان بر تهیه میان وعده های سالم و مقوی تاکید کرد که علاوه بر حفظ و اطمینان از سلامت دانش‌آموزان نیز تأثیر مثبتی بر یادگیری آنها داشت. بش گفت: غذاهایی که به عنوان میان وعده مدرسه برای مدرسه در کیف دانش آموزان قرار می دهید بهتر است ترکیبی از مواد پروتئینی، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات باشد.

وی افزود: میوه ها و سبزیجات یکی از انتخاب های مناسب برای میان وعده در مدرسه محسوب می شوند که سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند و می توانند علاوه بر تامین بخشی از نیاز دانش آموزان به ویتامین هایی مانند ویتامین A. ، ویتامین های C و گروه. B و مواد معدنی مانند پتاسیم به تقویت سیستم ایمنی دانش آموزان کمک می کند.

یک ساندویچ سالم درست کنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: خیار، گوجه فرنگی و کدو تنبل نیز گزینه های مناسبی برای میان وعده هستند. خیار و گوجه فرنگی را می توان به عنوان یک ساندویچ سالم برای دانش آموزان تهیه کرد، ساندویچ سالم به معنای ساندویچ هایی است که حاوی پنیر یا مغزهایی مانند گردو، پسته یا بادام یا سبزی و کاهو، تخم مرغ، کتلت، انواع کوکو، فلافل خانگی و یا علویه باشد. همبرگر

وی گفت: برای تهیه ساندویچ سالم بهتر است از نان های سبوس دار مانند سنگک و بربری استفاده شود و تا حد امکان از نان لواش و باگت سفید برای ساندویچ استفاده نشود. همچنین به دلیل داشتن چربی زیاد از پنیر خامه ای استفاده نکنید.

لزوم پرهیز از تهیه ساندویچ سوسیس و کالباس

اسماعیل زاده افزود: سمنو نیز سرشار از ویتامین های گروه B است و می تواند بخشی از نیاز دانش آموزان را برطرف کند؛ کدو تنبل بخارپز شده با کمی دارچین نیز گزینه مناسبی برای میان وعده های دانش آموزان است، با توجه به اینکه فصل سرما فرا می رسد و بروز آن می رسد. آنفولانزای فصلی و سرماخوردگی افزایش می یابد، مصرف منابع غنی از ویتامین A و C مانند کدو تنبل، پرتقال، نارنگی، هویج، خرمالو، انار و موز به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند میان وعده کودک

دانش آموزان باید شیر ساده و بیسکویت غلات کامل بخورند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بهتر است از شیر ساده به جای شیر طعم دار، ماءالشعیر و نوشابه به دلیل داشتن قند بالا و به جای کیک و بیسکویت به خصوص آن ها استفاده شود. با خامه باید از بیسکویت سبوس دار استفاده کرد.

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است

وی با بیان اینکه صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است، افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان به طور مرتب وعده سحری را از دست می دهند. خوردن یک صبحانه مقوی می تواند به عملکرد بهتر دانش آموز در مدرسه کمک کند.

نقش والدین در الگوی تغذیه کودکان

اسماعیل زاده به نقش والدین در انتخاب تغذیه سالم کودکان اشاره کرد و گفت: تغذیه سالم و فعالیت بدنی به رشد، یادگیری، استخوان سازی و تقویت عضلات کودکان کمک می کند. پدر، مادر یا معلم می توانند الگوی مناسبی برای ایجاد رفتارهای سالم و سبک زندگی مناسب برای کودکان باشند. کودکان با مشاهده و تمرین یاد می گیرند. پس الگوی خوبی برای فرزندتان باشید و در کنار فرزندانتان از وعده های غذایی و میان وعده های سالم استفاده کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا