اخبار سلامت

توصیه های تغذیه ای طب سنتی به سالمندان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مهرداد کریمی دانشیار طب ایرانی در ششمین نشست ماهانه مرکز تحقیقات و گروه آموزشی طب سالمندی با موضوع طب سنتی و مکمل با اشاره به وضعیت کشورمان در حوزه طب مکمل در جهان گفت: ایران از نظر رتبه تولید علم طب سنتی در جهان رتبه چهارم را در جهان دارد.

وی با اشاره به تقسیم بندی دوره های سنی در طب سنتی افزود: در طب سنتی 30 تا 40 سالگی را جوانی می دانند، از 40 تا 60 سالگی را میانسالی می دانند که در طب سنتی به وقف یا پیری معروف است. پیری نیز از 60 سالگی شروع می شود.

یکی از اعضای هیات علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: درمان طب سنتی را باید از میانسالی آغاز کرد تا سلامت در دوران سالمندی آغاز شود. مزاج سالمندی سرد و خشک است و باید مراقب بود که این سردی و خشکی بر بدن غلبه نکند. هیدراته نگه داشتن بدن و جلوگیری از خشک شدن آن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: کار شبانه و نور آبی موبایل و وسایل ارتباطی باعث خشکی بدن و بی خوابی می شود.

سونای خشک برای سالمندان مفید نیست

کریمی با تاکید بر نقش ورزش به ویژه در میانسالی گفت: پیاده روی و شنا در میانسالی مهم است، روزانه 9 هزار قدم با پیاده روی خطر ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی را کاهش می دهد.

فست فود و سوسیس و کالباس نخورید

کریمی به سالمندان توصیه کرد از غذاهای نرم و سریع جذب بدن مانند سوپ و خورش استفاده کنند و تاکید کرد: سالمندان و میانسالان از سوسیس، کالباس و فست فود استفاده نکنند. همچنین از ماکارونی، پاستا، ماکارونی و غذاهای فرآوری شده نیز نباید استفاده کرد.

وی ادامه داد: سوپ های رقیق بیشتر برای افراد مسن، شیر برنج و سوپ از خوراکی های مناسب هستند. شیل گلم کار غذای مناسبی برای سالمندان نیست. پوسته زرد به شرط استفاده به مقدار مناسب از زعفران مفید است.

این متخصص پزشکی ایران گفت: در دوران میانسالی و سالمندی تاکید بر حفظ رطوبت بدن است. ادویه های تند باعث از بین رفتن رطوبت بدن و خشکی می شوند. فلفل سیاه در حد اعتدال برای هضم غذا مفید است اما فلفل قرمز باید کمتر مصرف شود.

یکی از اعضای هیات علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ترکیب آب سیب و زعفران نوشیدنی مناسبی برای افراد میانسال و سالمند است.

سیر و پیاز را خام نخورید

کریمی تصریح کرد: سرکه و ترشی در میانسالی به بعد مناسب نیست و می توان از آب پرتقال استفاده کرد. سیر و پیاز را در میانسالی به بعد بهتر است خام مصرف نکنید. بهترین قرار برای عشق من است. گل آفتابی برای افراد مسن توصیه می شود زیرا برای معده و مغز آنها مفید است.

وی در ادامه به موضوع عرقیات گیاهی اشاره کرد و افزود: عرقیات گیاهی در ترکیب خود متانول دارند و متانول باعث خشکی بدن می شود. عرق کاسنی بیشترین میزان متانول و ریشه بیدمشک کمترین میزان متانول را دارد.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: لیمو، فوفل و بادرنجبویه برای میانسالی به بعد مناسب است. بادرنجبویه تقویت کننده ذهن و معده است. قبل از استفاده باید دم بکشد. همچنین شربت گلاب زعفران را برای میانسالی و سالمندی توصیه می کنم. همچنین ترکیب شیر بادام با زعفران برای سالمندان مفید است.

یکی از اعضای هیأت علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به توصیه های ابن سینا گفت: هر حرکتی که گردش خون را در پی داشته باشد برای بدن مناسب است و بر مخچه و تعادل بدن تأثیر می گذارد، بنابراین سالمندان و میانسالان. افراد مسن باید تاب بخورند

کریمی افزود: هوای بهار به دلیل متعادل بودن برای سالمندان مناسب است و باید در فصل بهار محیط خانه را تنظیم کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا