بارداری

توصیه‌های مهم استاد بیماری‌های زنان به زوج‌های جوان؛ خطرات دیرفرزنددار شدن

به گزارش سلامت جو به نقل از فارس: زندگی مشترک آرزوی هر جوانی است و داشتن فرزند پایان این رابطه مبارک است تا کانون خانواده گرما و انرژی خاصی داشته باشد.

در این میان برخی از زوج ها هنگام ازدواج و در برنامه تربیت فرزند با بیماری هایی درگیر می شوند که باعث ایجاد مشکل در روند فرزندآوری و باروری می شود.

برای آشنایی با بیماری های مرتبط با باروری و ناباروری با دکتر اشرف معینی، متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت وگو نشستیم.

در ابتدای بحث توضیح دهید که میزان ناباروری در ایران چگونه است؟

نرخ ناباروری در کشور مانند سایر نقاط جهان بین 11 تا 18 درصد است و سهم زنان و مردان تقریباً یکسان است. یعنی در تشخیص، درمان و تکنیک هایی که استفاده می کنیم.

متأسفانه، بزرگترین عاملی که به ما موفقیت را نشان می دهد، سن یک زن است. حتی در زوج هایی که مرد مشکل حاد دارد، سن همسر برای ما بسیار مهم است. باید به خانم ها اطلاع دهیم که اگر زود هم ازدواج کنند، بچه دار شدن را به تاخیر می اندازند، این موضوع فرقی نمی کند. در دنیا ثابت شده است که بعد از 32 سالگی به خصوص بعد از 35 سالگی کیفیت تخمک کاهش می یابد و احتمال سقط جنین افزایش می یابد. زیرا مشکلات کروموزومی در تخمک ایجاد می شود و خطر ناباروری افزایش می یابد.

بهترین سن برای بارداری چه زمانی است؟

بهترین سن برای بارداری و بچه دار شدن چه سنی است؟ حدود 24 سالگی تا 30 یا 32 سالگی بهترین زمان است. اکنون سازمان بهداشت جهانی به این سمت رفته است. اوج بارور و سالم بودن تخمک زنان در حدود 24 سالگی است و تقریبا ثابت می ماند. الان بحث 32 سالگی است و اینکه بعد از 32 سالگی کیفیت تخمک بد می شود و بعد از 35 سالگی جدا از اینکه شانس باروری کاهش می یابد متاسفانه بعد از 35 سالگی پرخطر است. شروع بارداری؛ یعنی مادری که بعد از 35 سالگی باردار می شود خطر مسمومیت بارداری، فشار خون بارداری و حوادث جفت بارداری، دیابت بارداری و … را افزایش می دهد و خطرناک است و باید مراقب سلامت مادر و جنین باشیم. در رحم

آیا امکان باروری یک زن در 45 سالگی وجود دارد؟

با توجه به توضیحات علمی که دادید، وزارت بهداشت می گوید زن در 45 سالگی باردار می شود، یعنی چه؟ آیا بارداری در این سن خطرناک نیست؟ بله الان در دنیا این موضوع مطرح می شود. متاسفانه سن ازدواج در دنیا افزایش یافته است. سن بارداری اول افزایش می یابد. می گویند می توانید شروع کنید، اما ابتدا باید به این زوج اطلاع دهید که اگر می خواهید وارد فناوری کمک باروری شوید، فکر نکنید که در سنین بالا باردار می شوند. خیر؛ اکنون مطالعات زیادی در جهان وجود دارد. به طوری که اگر خانمی زیر 35 سال برای انجام IVF بیاید و 8 تخمک گرفتیم یکی از آنها از نظر کروموزومی سالم است اما بعد از 35 سالگی باید بیش از 16 تخمک از این خانم بگیریم. به طوری که یکی از آنها از نظر کروموزومی سالم است.

متأسفانه سن ازدواج بالا رفته و حق هر زن و مردی است که بچه دار شود. خود بیماران می گویند که می خواهند طعم مادر بودن را بچشند اما باید اطلاع رسانی کنیم. الان در کشورهایی که دولت هزینه درمان زوج های بی ایمان را پرداخت می کند، میانگین سنی 44 و 45 سال است، چون می گویند بعد از این سن، دولت باید مبلغ هنگفتی بپردازد تا این زوج بچه دار شوند، اما اینطور است. همیشه می گفت که آگاهی و پیشگیری باید دغدغه زوجین باشد.

هشدار جدی به زوج های جوان!

مطالعه ای انجام شد و از همه افراد جامعه خواستند ببینند حداکثر سنی که یک زن می خواهد بچه دار شود چقدر است و متوجه شدند که همه افراد حدود 40 و 42 سال دارند.

نظریه این افراد نیز صحیح است; گفتند این بچه از نظر اجتماعی چه کرده است؟ به عنوان مثال، اگر این زن از 45 سالگی شروع به درمان کند و در 46 و 47 سالگی صاحب فرزند شود، این کودک مادری دارد که در سن 10 سالگی حدود 60 سال سن دارد. بنابراین طبیعتاً مادری در این سن، قدرت و توانایی یک مادر 30 ساله برای رسیدن به این فرزند را ندارد. خیلی از کشورها جدا از بعد اقتصادی به جنبه های روحی و روانی و سلامت فرزندی که این زوج به ارمغان می آورند توجه می کنند تا ببینند زن و شوهر چقدر می توانند مرز بگذارند؟

به نظر من وظیفه دولت ما و به خصوص فضای رسانه ای و مجازی این است که وقتی می گوییم زن در هر سنی می تواند باردار شود، این تاثیر منفی دارد. یعنی زوج ها بچه دار شدن را به تعویق می اندازند، اما باید به این زوج ها اطلاع دهیم که فکر نکنند با IVF شما هم 100 درصد بچه دار می شوید.

میزان موفقیت بارداری با روش IVF

دکتر احتمال بارداری خانم با روش IVF چقدر است؟ همه دنیا می گویند زمانی می توانیم در IVF موفق باشیم که یک خانم باردار با یک نوزاد سالم از مرکز درمان ناباروری خارج شود. یعنی سقط نکردن، جنین غیرطبیعی نداشتن; حاملگی در لوله نیست و شیمیایی نیست. در تمام دنیا موفقیت به دنیا آمدن فرزند سالم یک موفقیت محسوب می شود. در کل 30 تا 35 درصد ولی سن خانم خیلی مهم است. مهمترین عامل موفقیت IVF چیست؟ اولین عامل موفقیت سن زن است. درست است که مردانی پیر هستند و مشکلات شدیدی دارند. به عنوان مثال، تعداد اسپرم بسیار کم است. این عوامل هم دخیل هستند اما در همه جای دنیا می گویند اولین عامل موفقیت باروری «سن مادر» است. به عنوان مثال، یک زن یک بیماری زمینه ای آندومتریوز دارد. ذخیره تخمک کم و تنبل است * این قابل توجه است، اما هیچ عاملی مانند سن مادر نمی تواند میزان موفقیت را به ما بگوید.

بهترین سن برای انجام IVF

بهترین سن برای انجام IVF چه سنی است؟

هر چه زن جوانتر باشد برای ما بهتر است. بله وزارت بهداشت هم اعلام کرده که 49 سال است اما در اکثر نقاط دنیا 44 و 45 است اما موضوع مهمی که بیان می کند این است که قبل از شروع درمان ابتدا زوجین را مطلع کرده و به آنها بگوید. چقدر سن در میزان موفقیت مهم است آیا سن بالای مادر در دوران بارداری در بروز بیماری های ژنتیکی در نوزاد تاثیر دارد؟ دارد.

وقتی از یک فرد مسن تخم می گیریم، احتمال ناهنجاری این تخم مرغ زیاد است. بنابراین خطر برای جنینی که از آن تخمک ایجاد شده یا مشکل کروموزومی دارد، بیشتر است. در نتیجه این خانم باید برای سلامت جنین در دوران بارداری غربالگری انجام دهد. اگر نتیجه خوب بود باید سلامت مادر را نیز بررسی کرد. در سنین بالاتر 14-15 بارداری پرخطر داریم که بالای آن سن مادر است که بالای 35 درصد است. این را در همه جای دنیا می گویند. به نظر من قبل از اینکه تبلیغ کنیم خانم ها در هر سنی با تکنیک های درمانی می توانند بچه دار شوند، باید خانم ها را مطلع کنیم. سلامتی مادر و اینکه با مرگ مواجه نشود، قانون به ما اجازه می دهد که بچه را زودتر از شکم مادر خارج کنیم. در سایر نقاط دنیا قبل از قرار گرفتن بیمار در چرخه درمان، مشاوره های لازم را با او انجام می دهند. اما سیستم درمانی ما مشکل دارد و مراکز ما به بیماران اطلاع نمی دهند. شخص می گوید من سالم هستم. اما این بدان معنا نیست که شما در دوران بارداری سالم هستید.

نقش مردان در ناباروری چیست؟

تقریباً در دنیا، میزان باروری بین مردان و زنان تقریباً یکسان است. البته هنوز علت ناباروری در دنیا برای حدود 10-15 درصد یعنی زوج هایی که سالم هستند مشخص نیست اما نمی دانیم چرا باردار نمی شوند. الان دنیا بیشتر به سمت مشکلات ایمنی می رود، یعنی شاید امنیت رحم زن به گونه ای باشد که جنین را نپذیرد و پس بزند.

با روش‌های جدید تشخیصی که خوشبختانه در ایران هم وجود دارد، تعداد بی‌باوری‌های بدون علت در دنیا مدام در حال کاهش است.

چاقی عامل مهمی در ناباروری است/ طب سنتی وارد درمان ناباروری شده است

در مورد تأثیر طب ایرانی در درمان ناباروری بحث وجود دارد. این چقدر تاثیر می گذارد؟ در تمام دنیا روی طب سنتی کار می کنند. الان در کشورهای دیگر به خصوص اروپا هم به این موضوع توجه شده است اما در حال تحقیق است که آیا واقعا طب سنتی و آکادمیک می توانند با هم کنار بیایند و تداخلی نداشته باشند؟ الان خیلی روی سبک زندگی کار می کنند.

طب مدرن هم می گوید سبک زندگی که طب سنتی می گوید; مانند چاقی که عامل بسیار مهمی در ناباروری زنان است که بر روی تخمک تاثیر بدی می گذارد، روی جنین تاثیر بدی می گذارد و احتمال باروری را کاهش می دهد.

طب ایرانی هم همین را می گوید; حالا فرض کنید مداخله ای انجام دهند و ما از داروهای گیاهی استفاده کنیم. پزشکی آکادمی ما می گوید ورزش و تغذیه; اما به طور کلی در دنیا طب سنتی بسیاری در زمینه ناباروری معرفی می شود.

تغذیه در درمان ناباروری موثر است

اهمیت تغذیه در ناباروری و درمان آن چقدر است؟

الان در دنیا می گویند اولین قدم در خانمی که کاندید IVF است این است. مثلاً لوله او مسدود شده است یا همکار اورولوژیست ما مردی را معرفی می کند که اسپرم بسیار ضعیفی دارد و نیاز به IVF دارد.

زمانی که خانم اضافه وزن دارد قبل از شروع درمان او را به متخصص تغذیه و غدد معرفی می کنیم تا ابتدا وزن او را به وزن ایده آل برساند و سپس درمان را شروع می کنیم.

زیرا در دنیا ثابت شده است که با وزن زیاد متاسفانه شانس بارداری کم و احتمال سقط جنین زیاد و چند قلویی بسیار زیاد است. اکنون که زنان چاق به رژیم های غذایی چاقی پاسخ خوبی نمی دهند و متخصصان دنیا به این سمت رفته اند که در شرایطی که درصد رژیم غذایی زنان چاق ناموفق است فرد را به جراحی چاقی بفرستند.

داشتن وزن مناسب در باروری بسیار موثر است

زیرا برخی از این افراد که به شدت اضافه وزن دارند با مشکلات تخمک گذاری همراه هستند. اینها اکثرا به رژیم غذایی و دارو جواب نمی دهند و دنیا آنها را پیش جراحان چاقی می فرستد و وقتی وزنشان ایده آل شد بعد از 1.5 یا 2 سال بسیاری از این افراد خودشان باردار می شوند. اگر مشکلی وجود ندارد به این افراد می گوییم که تخمک گذاری شما به حالت عادی برمی گردد.

به عنوان استاد زنان و نازایی چه توصیه ای به زوج های جوان دارید؟

من بارها گفته ام که وقتی زن و مردی با هم ازدواج می کنند و برای مشاوره به درمانگاه می روند، دیگر دیر شده است که به این افراد بگوییم زود بچه دار شوند. به نظر من این موضوع باید در کتاب های درسی گنجانده شود. مثل ما، مادران و مادربزرگ هایمان که به ما نصیحت می کردند. اما الان به اکثر خانم های ناباروری که به من مراجعه می کنند می گویم عزیزم تو 40 سالته و 10 سال است ازدواج کرده ای، کسی به تو توصیه نکرده که زود بچه دار شوی؟! بلکه اول فوق لیسانس و دکترا بگیرید و بعد این کار را بکنید!

بچه دار شدن را به تاخیر نیندازید

به نظر من باید آموزش را به وسط کار بیاوریم و به دختر نوجوانمان بفهمانیم که وقتی به دانشگاه می رود و لیسانس یا دکترا می گیرد دیگر برای بچه دار شدن دیر شده است. .

الان در همه جای دنیا برای کاهش هزینه های زوج ها و دولت ها به این سمت رفتند تا اول به مردم اطلاع دهند که شما خانم ها و آقایان جوان را می شناسید. مخصوصاً در کشورهایی مثل ما که بچه دار شدن پایه مهم خانواده است و علاوه بر هزینه مادی، چقدر از نظر روحی و روانی زوجی که نابارور هستند آسیب دیده و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

بنابراین، ابتدا باید به جوانان اطلاع دهیم که در جوامعی مانند ایران که داشتن فرزند رکن اصلی استحکام خانواده است، وقتی پسر یا دختر ما ازدواج می‌کند، خانواده‌ها باید به آنها کمک کنند. مثلاً از نظر اقتصادی زودتر بچه دار شوند و بچه دار شدن را به تاخیر نیندازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا