بهداشت و درمان

توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، با جمع آوری سلول های دهانه رحم (که به نام دانشمندی که در اواسط دهه 1900 آزمایش غربالگری را انجام داد، پاپ اسمیر نامیده می شود)، این نوع سرطان حتی در مراحل اولیه قابل تشخیص است.

در حالی که سرطان دهانه رحم ممکن است علائم خونریزی یا درد ایجاد کند، اغلب بدون علامت است، به خصوص در مراحل اولیه. به همین دلیل است که انجام آزمایش پاپ اسمیر معمولاً هر سه سال یکبار برای زنان بین 21 تا 65 سال توصیه می شود.

برای زنان 30 ساله و بالاتر، آزمایش پاپ اسمیر ممکن است هر پنج سال یکبار به همراه آزمایش عفونت HPV توصیه شود.

HPV شایع ترین علت سرطان دهانه رحم است. این یک عفونت ویروسی مکرر است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. برای کمک به محافظت در برابر سرطان در آینده، واکسن HPV برای پسران و دختران 9 تا 11 سال در دسترس است. این واکسن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای افراد 9 تا 45 سال تایید شده است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، درمان سرطان دهانه رحم به عوامل زیادی بستگی دارد. برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، جراحی به نام هیسترکتومی کامل برای برداشتن دهانه رحم ممکن است در نظر گرفته شود. هیسترکتومی ممکن است از طریق یک برش در قسمت تحتانی شکم انجام شود. هیسترکتومی را می توان از طریق یک برش در واژن نیز انجام داد. روش های کم تهاجمی مانند جراحی با کمک رباتیک یا لاپاراسکوپی با استفاده از ابزارهای جراحی بلند و نازک که از طریق برش های کوچک در شکم منتقل می شوند نیز گزینه های درمانی هستند.

با این حال، برداشتن رحم به این معنی است که بارداری دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین، برخی از روش های جراحی مانند تراکالکتومی (برداشتن دهانه رحم) می تواند رحم و گزینه های باروری را حفظ کند.

همچنین، برای سرطان دهانه رحم که پیشرفت کرده است اما به سایر قسمت‌های بدن سرایت نکرده است، معمولاً شیمی‌درمانی و پرتودرمانی – به صورت داخلی، خارجی یا هر دو انجام می‌شود.

داروهایی برای سرطان پیشرفته دهانه رحم وجود دارد که ادامه می‌یابد، مدام عود می‌کند یا گسترش یافته است. یک درمان هدفمند به نام بواسیزوماب اغلب در ترکیب با سایر داروها استفاده می شود. برای بیمارانی که آزمایش آنها برای PD-L1 مثبت است – نوعی پروتئین که از حمله سیستم ایمنی به سرطان جلوگیری می کند – ممکن است از یک ایمونوتراپی به نام پمبرولیزوماب نیز استفاده شود.

در حالی که همه درمان ها مزایا و خطراتی دارند، این درمان ها نتایج طولانی مدت بهتری را برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته و عود کننده دهانه رحم نوید می دهد.

اقداماتی برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم:

* از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد روتین تست پاپ که برای شما مناسب است، بپرسید، بسته به سن و عوامل فردی شما.

* واکسن HPV را در نظر بگیرید. واکسن HPV تا سن 45 سالگی توسط FDA تایید شده است.

* اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند شما را به منابع مختلفی برای کمک به ترک سیگار ارجاع دهد. تحقیقات نشان میدهد زنان سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

در عین حال، کارشناسان یادآوری می کنند که رعایت برخی نکات ساده می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان به طور کلی کمک کند، از جمله:

* غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و از الکل پرهیز کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن سالم فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر سه عامل می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند و با سلامت کلی بهتر و بهبود کیفیت زندگی و پیش آگهی پس از تشخیص سرطان مرتبط هستند. علاوه بر این، باید از مصرف الکل خودداری کرد، زیرا یک ماده سرطان زا است و نشان داده شده است که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد.

* برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید

سیگار می تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های ریه، دهان، گلو، دهانه رحم، خون، مثانه، مری، معده، پانکراس و کلیه را افزایش دهد. پرهیز از دخانیات و ترک دخانیات مهمترین اقداماتی است که می توان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام داد.

* از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کنید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند قرار گرفتن در معرض آفتاب در ظهر، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را به حداقل برسانید.

* پیشگیری و غربالگری سرطان را جدی بگیرید

تست های غربالگری پیشگیرانه می تواند منجر به تشخیص زودهنگام سرطان ها شود که در صورت تشخیص زودهنگام، برخی از آنها با موفقیت درمان می شوند. سرطان های رایج مانند روده بزرگ، ریه، سینه و غیره در صورت تشخیص زودهنگام می توانند با موفقیت درمان شوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا