سلامت خانواده

توجه به سلامت کودکان در حوادث و بلایا / شروع آموزش از مدرسه – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، آرزو دهقانی در یادداشتی نوشت: حوادث و بلایا که بسیاری از آنها ناشی از تغییرات اقلیمی است در حال افزایش است و سلامت ساکنان کره زمین به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید می کند. تغییر اقلیم بسته به وسعت و شدت آن می تواند اثرات ناگهانی و جبران ناپذیری بر سلامتی داشته باشد. اثرات این تغییرات را می توان در ابعاد بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و به طور کلی سطح زندگی مردم مشاهده کرد.

طبق گزارش یونیسف، تقریبا یک میلیارد کودک در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی در معرض خطر بالایی قرار دارند.

در سال 2022، تعداد کودکانی که چادگامبیا، پاکستان و بنگلادش تحت تاثیر سیل قرار گرفتند که بالاترین میزان در 30 سال گذشته است. علاوه بر مرگ و جراحت، کودکان در طول بحران با اختلال در مدرسه و آموزش، تغذیه، بهداشت و ایمنی و مسائل امنیتی مواجه هستند.

بنابراین آمارها نشان می دهد که بین سال های 2015 تا 2021 بیش از نیم میلیون مدرسه در اثر بلایای طبیعی آسیب دیده یا تخریب شده اند. تقریباً 10 درصد از مدارس در سراسر اروپا در مناطق مستعد سیل قرار دارند و تقریباً 160 میلیون کودک در معرض خشکسالی شدید و طولانی مدت هستند – تخمین زده می شود که تا سال 2040 از هر چهار کودک یک کودک در مناطقی با کمبود شدید آب زندگی کند. .

این آمار یک ضرورت است بیاورید مدرسه بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد که آسیب پذیری را کاهش می دهد. مدارس در برابر بلایا آسیب پذیر هستند، شرایط اقلیمی و وضعیت اجتماعی-فرهنگی هر جامعه ای می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. بیاورید تاثیر بگذارد و به شکنندگی جامعه منجر شود.

مطالعات بین بین المللی نشان داده است که باید برای رویارویی با این اتفاقات آماده بود و این آمادگی باید از کودکی شروع شود. مهم است که همه کودکان و نوجوانان توانمند شوند و “فرهنگ پیشگیری از بلایا” را ترویج کنند. همه ما باید باور داشته باشیم که آموزش نقش بسیار روشن و اساسی در حفاظت و توانمندسازی کودکان برای آینده ای بدون فاجعه دارد.

شعار امسال روز جهانی کاهش خطر بلایا “توانمندسازی نسل آینده برای آینده ای تاب آور” است. بیاهمه ارکان و ارکان جامعه باید دست به دست هم بدهند تا کودکان امروزی را برای یک جامعه سالم آماده کنند بیا آماده کنید

مدارس نقش مهمی در ترویج فرهنگ پیشگیری از بلایا و توانمندسازی جوانان برای درک و اقدام در مورد خطرات و بلایایی که با آن مواجه هستند ایفا می کنند. شاید در زنگ سلامت یا زنگ مطالعه یا زنگ آموزشی بتوان آموزش در این زمینه را برای کودکان آغاز کرد که آغاز راه مهمی است.

جامعه همچنین می تواند با مشارکت اجتماعی خود در آموزش، اطلاع رسانی، تجهیز و تامین تجهیزات حمایتی به ارتقای آمادگی کمک کند. از این رو همزمان با روز جهانی کاهش خطر بلایا، کمپین ملی – مجازی «توانمندسازی نسل آینده برای آینده تاب آور» آغاز شد. بیابا هدف افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه کاهش خطر بلایا و آموزش نسل تاب آور بیا با حضور آنها در ایران برگزار می شود.

در این رویداد علمی و آموزشی اقداماتی از قبیل تولید و انتشار پادکست و فیلم آموزشی و آگاهی بخشی، مصاحبه و اطلاع رسانی در رسانه های جمعی آنلاین، مشارکت کودکان و نوجوانان در انجام یک اقدام در مدرسه، آموزش دانش آموزان و معلمان و. .. از 21 لغایت 25 مهر 1403 اجرا می شود.

این کمپین به همت جمعی از دانش‌آموزان و متخصصان بهداشت در حوادث و بلایا، فعالان فرهنگی و اجتماعی، کودکان و نوجوانان علاقمند برگزار می‌شود. در این کمپین چندین دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، سازمان های علمی و اجرایی غیردولتی در حوزه سلامت از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، البرز، بهشتی، تهران، کرمان، مشهد، شیراز، اصفهان، دزفول، مرکز تحقیقات سلامت در سوانح و فوریت ها، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز تحقیقات تغییرات اقلیمی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز خدمات تخصصی سلامت، ایمنی، امنیت و محیط زیست و مدیریت ریسک، یونسکو باشگاه مدیریت ارتباطات، گروه علم و فناوری باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو و کمیته ارتباطات ریسک و بحران باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو همکاری و مشارکت خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا