سلامت خانواده

توجه به افکار مزاحم باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می شود

احسان کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه می توان گفت همه افراد گاهی اوقات افکار مزاحم را تجربه می کنند، اظهار کرد: افکار مزاحم افکار ناگهانی، ناخواسته و ناخوانده ای هستند که به ذهن خطور می کنند و جزء جریان مستمر افکار افراد نیستند. تفکر عمدی

وی افزود: تجربه افکار مزاحم بسیار رایج است اما برای اکثر افراد این افکار به سرعت فراموش می شوند و کمترین ناراحتی را ایجاد می کنند یا ممکن است ناراحتی خاصی ایجاد نکنند. در واقع، اکثر افکار مزاحم، صرف نظر از اینکه چقدر عجیب هستند یا چقدر احساساتی هستند، فقط برای چند لحظه ذهن را به خود مشغول می کنند و سپس به سرعت فراموش می شوند.

یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور تصریح کرد: یک فکر مزاحم ناخواسته فقط به عنوان یک فکر مزاحم معمولی شروع می شود و ممکن است بسیار عجیب، خنده دار یا حتی مشمئز کننده باشد، اما عدم پذیرش این افکار، نگرانی در مورد آنها یا مبارزه با آنها، از ایجاد مزاحم شدن آن جلوگیری می کند. عبور سریع ذهن

کاظمی ادامه داد: بسیاری از افکار مزاحم حاوی محتوای ناخواسته، تهاجمی یا ممنوع است. خود ویرانگر و به همین دلیل تلاش افراد برای مقابله با آنها همه جانبه می شود، زمان، انرژی ذهنی و تمرکز بالا را از افراد می گیرد و کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد.

وی بیان کرد: افکار مزاحم ناخواسته مکرر تکرار می شوند و به نظر می رسد با گذشت زمان بر شدت آنها افزوده می شود و در نهایت همراه با افزایش فراوانی و شدت این افکار، افراد ممکن است اعصاب، خویشتن داری و خود را از دست بدهند. حتی سلامت عقل خود شک و نگرانی.

وی افزود: برای غلبه بر این شرایط بهتر است افراد این افکار را بپذیرند و سعی در حذف آن از ذهن خود نداشته باشند، اما در عین حال ایده های خود یا محتوای افکار خود را بررسی نکنند و سعی کنند حل مشکلی که به نظر می رسد توسط افکار آنها ایجاد شده است.

عضو سازمان روانشناسی کودک با بیان اینکه افکاری که انسان نمی خواهد بیشتر از دیگران داشته باشد، بیشتر ذهن را درگیر می کند، خاطرنشان کرد: افراد باید نسبت به افکار مزاحم به این نگرش برسند که بفهمند این افکار افکار بی اهمیت هستند و نیازی به توجه یا پاسخ ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا