سلامت خانواده

تنظیم هیجان یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها بر بهزیستی روان‌شناختی است

حسین روزبهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه واژه احساس از ریشه لاتین Emovere به معنای حرکت، تحریک و حالت تنش گرفته شده است و در زبان رایج معادل شور، عاطفه، انفعال و عاطفه و اظهار داشت: حالات عاطفی به طور طبیعی حاد تلقی می شوند و این حالت هایی از تجارب ذهنی است که با عواطف متفاوت است و از نظر رفتاری با آشفتگی و اضطراب همراه است.

وی با بیان اینکه هیجان یک حالت پیچیده روانی است و شامل سه مولفه مجزا از تجربه ذهنی، پاسخ عاطفی و رفتار آشکار ناشی از این تجربه است، افزود: بر اساس مؤلفه های موجود عواطف اصلی شامل ترس، تعجب، خشم، نفرت، غم و اندوه است. شادی انواع دیگر احساسات، احساسات مرکب هستند که از ترکیب احساسات اصلی شکل می گیرند.

یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور با بیان اینکه هر هیجانی شامل شناخت ها، اعمال و احساسات است، تصریح کرد: همه هیجان ها مراحل احساس درونی ذهنی، تحریک سیستم خودکار، ارزیابی شناختی موقعیت، ابراز هیجان، واکنش کلی را طی می کنند. و گرایش عملی

روزبهانی ادامه داد: واتسون معتقد بود که تنها سه احساس اصلی وجود دارد که فطری و توسط محرک های خاص برانگیخته می شود و این هیجانات شامل ترس، خشم و عشق است. بر اساس این نظریه، خشم از ممانعت در حرکات و اعمال فرد و عشق از نوازش و آرامش و سایر احساسات از طریق شرطی سازی و یادگیری ناشی می شود.

وی بیان کرد: وجود عواطف در زندگی همه افراد ضروری است، مثلاً ترس به انسان هشدار می دهد که از خطر فرار کند، خشم انسان را به حمله به مهاجم سوق می دهد و زمانی که نیاز به تصمیم گیری عاجل باشد، هیجان می تواند راهنمای مفیدی باشد در اختیار مردم قرار دهد.

یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور با بیان اینکه افرادی که به شدت بی احساس هستند اغلب تصمیمات نامناسبی می گیرند، افزود: تنظیم هیجان یکی از مؤلفه های مؤثر بر بهزیستی روانشناختی است و در این راستا تنظیم هیجانی فرآیند سازگاری است. یک یا چند جنبه از تجربیات با پاسخ های احساسی تفسیر می شوند.

روزبهانی افزود: زمانی که فرد با موقعیت عاطفی مواجه می شود، احساس خوب و خوش بین بودن به تنهایی برای کنترل هیجاناتش کافی نیست، نیاز دارد که در این لحظات بهترین عملکرد شناختی را داشته باشد و سعی در کنترل هیجانات خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع کنترل هیجان شامل ایجاد افکار و رفتارهایی است که به افراد اطلاع می دهد که چه احساسی دارند، چه زمانی این هیجان در آنها به وجود می آید و چگونه باید آن را ابراز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا