اخبار سلامت

تمهیدات اورژانس برای اربعین در مرزها/ نگرانی از گرمازدگی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، جعفر میادفر امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سازمان اورژانس در ایام اربعین مسئولیت کمیته بهداشت و درمان وزارت بهداشت را بر عهده دارد، اظهار داشت: کمیته بهداشت و درمان یکی از 19 کمیته ستاد اربعین است که خدمات بهداشتی و درمانی را تا نقطه صفر مرزی در داخل کشور ارائه می کند و در آن سوی مرزها نیز خدمات ارائه می شود. مردم و زائران توسط همکاران جمعیت هلال احمر.

وی افزود: با توجه به جمعیتی که قرار است در مراسم اربعین شرکت کنند که پیش بینی می شود 4 تا 5 میلیون نفر باشد، سازمان اورژانس کشور طرح اعزام نیروهای لازم را از ابتدای ماه صفر آغاز کرده است و ما نیز این طرح را آغاز کرده ایم. در ایام اربعین با چالش های جدی مواجه هستیم که مهمترین آنها گرمازدگی است. با توجه به پیش بینی افزایش شدید دمای هوا در مناطق مرزی کشور گرمازدگی موضوعی جدی است و در این زمینه اقدامات لازم برای درمان این معضل از سوی اورژانس کشور انجام شده است. و 50 تخت در مرز چذابه ایجاد می شود و این تسهیلات برای مرزهای شرقی کشور نیز پیش بینی شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: استقبال مردم و زائران از زیارت اربعین در سال های گذشته رو به افزایش بوده است و سال گذشته 4 میلیون و 300 هزار نفر از مرزهای کشور خارج شدند و در مجموع حدود 9 میلیون نفر از مرزهای کشور خارج شدند. ترافیک در بازه زمانی 20 تا 22 روزه. بین ایران و عراق ثبت شد.

وی تب دنگی را از دیگر چالش های احتمالی در ایام اربعین دانست و گفت: در مرزهای ریمدان و میرجاوه امکانات و آزمایشات سریع تب دنگی فراهم شده و مقرر شده از تردد زائران خارجی جلوگیری شود. اتباع دارای علائم این بیماری و اتباع خارجی نباید در شهرهای مقدس کرمان، قم و مشهد توقف داشته باشند و مستقیماً از مرز چذابه به عراق سفر کنند.

میادفر با بیان اینکه اقدامات بهداشتی و درمانی لازم در مرزهای کشور انجام شده است، تصریح کرد: 161 بیمارستان در دانشگاه های داخل کشور و 573 اورژانس و اکیپ بهداشتی برای مراسم اربعین و 271 آمبولانس و 44 دستگاه آمبولانس در آماده باش هستند. اتوبوس آمبولانس، 14 موتورلانس، 14 بالگرد، 2 فروند هواپیما، 5 واحد تعمیرگاه سیار، 4 واحد سیستم ارتباطی، 4 واحد آزمایشگاهی سیار و 10 بیمارستان صحرایی موقت در حالت آماده باش یا مستقر در نقاط مرزی هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: توصیه ما به گروه های پرخطر مانند کودکان زیر 6 سال، مادران باردار، مبتلایان به بیماری های زمینه ای و نیازمند به داروهای تخصصی، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی و سالمندان این است که با تاخیر مواجه شوند. زیارتشان را تا حد امکان به فرصت دیگری موکول کنند.» وی تاکید کرد: به زائران توصیه می شود در شب پیاده روی و در روز استراحت کنند و همچنین به اقدامات پیشگیرانه در خصوص بیماری های واگیردار توجه ویژه داشته باشند.

میادافر همچنین ثبت روز اورژانس کشور در تقویم رسمی کشور را مژده ای برای نیروهای اورژانس عنوان کرد و اظهار داشت: امروز پس از چندین سال تلاش توانستیم با رایزنی هایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادیم. بیست و ششم شهریور ماه همزمان با سالروز استقرار اورژانس به عنوان روز ثبت اورژانس کشور در تقویم کشور.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا