اخبار سلامت

تمرکز وزارت بهداشت برای پخت نان با “آرد کامل”/ چه افزودنیهایی به آرد نانوایی ها اضافه می شود؟

احمد اسماعیل زاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با بیان اینکه تمرکز وزارت بهداشت بر استفاده از «آرد کامل» برای تهیه نان است، اظهار داشت: میزان فیبر دریافتی در کشور 13 گرم است. در روز، اما میزان مصرف فیبر توصیه شده 28 گرم است. بنابراین، ایرانی ها حدود نیمی از استاندارد جهانی فیبر را مصرف می کنند. در حالی که مصرف کم فیبر خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه نان پایه اصلی مردم ایران است، تولید نان سبوس دار بسیار حائز اهمیت است، زیرا یکی از منابع فیبر، نان سبوس دار است، اما در حال حاضر تنها برخی استان ها مانند فارس، مرکزی، خراسان رضوی و … و البرز کارخانه های تولید آرد دارند. نان کامل وجود دارد و در برخی از نانوایی های این استان ها نان کامل پخته می شود.

ثروتمندساختهمهآردهاکشورباهستندواسید فولیک

اسماعیل زاده درباره افزودنی های نان در کشور نیز گفت: در حال حاضر تمامی کارخانه های تولید آرد در حال غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام اینکه در حال پیگیری غنی سازی آرد با ویتامین D برای رفع کمبود این ویتامین در جامعه ایران هستیم، تصریح کرد: برای غنی سازی نان برنامه داریم. آرد حاوی ویتامین D در چند سال آینده ابتدا به صورت آزمایشی. از چند استان شروع کنیم و در صورت اثربخشی آن را به کل کشور گسترش دهیم.

افزودن جوش شیرین به نان ممنوع!

استفاده کنیداز جانب“سفیدیغیر مجازاست

وی گفت: برخی نانوایان نیز برای ترد و سفید شدن نان موادی مانند «پتو» اضافه می کنند که خلاف قانون است و وزارت بهداشت در بازرسی های خود با این افراد برخورد می کند.

کدام مواد افزودنی و بهبود دهنده به نان اضافه می شود؟

وی درباره سایر مواردی که به نان ها اضافه می شود، توضیح داد: در زمان پخت نان نمک با استاندارد خاصی اضافه می شود. از موادی مانند گلوکز اکسیداز، آنزیم های آلفا آمیلاز، همی سلولاز و … نیز به عنوان بهبود دهنده کیفیت نان استفاده می شود که دارای استاندارد مشخصی هستند و در صورت اضافه شدن بر اساس میزان مجاز تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد و مواد غذایی به نان. و سازمان دارو مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. افزودن این بهبود دهنده ها به نان اختیاری است و ممکن است در یک نانوایی به نان اضافه شود اما در نانوایی دیگر استفاده نشود.

تقویت کننده چیست؟

اسماعیل زاده با بیان اینکه بهبود دهنده ها آنزیم هایی هستند که کیفیت آرد، خمیر و نان را بهبود می بخشند و می توانند طعم نان را بهبود بخشند، گفت: هیچ ماده شیمیایی خاصی در آنها وجود ندارد و اگر طبق استاندارد به نان اضافه شود، دیگر نمی شود. برای مردم مشکل ایجاد کند. .

نحوه بازرسی وزارت بهداشت از نانوایی ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره نحوه بازرسی از نانوایی ها نیز گفت: کارشناسان بهداشت محیط ما تمامی واحدهای صنفی کل کشور را بازرسی می کنند و از کیت هایی که در اختیار دارند برای بررسی میزان نمک، فیبر و مواد تشکیل دهنده استفاده می کنند. در نان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا