بهداشت و درمان

تمامی مدارک پزشکی در بیمارستان‌ها باید الکترونیکی شوند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سیدرضا مظهری از ساماندهی مراکز درمانی اختلال مصرف مواد مخدر از طریق کنترل و پایش الکترونیکی و همچنین تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی بین بیمارستان ها و سایر مراکز خبر داد و گفت: سازمان کنترل و نظارت بر مراکز سرپایی اختلالات مصرف مواد (SUD) از جمله نظارت الکترونیکی بر تجویز و توزیع دارو و همچنین ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای افرادی که از این مراکز خدمات دریافت می کنند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 7 هزار مرکز سرپایی اختلالات مصرف مواد در کشور که افراد مبتلا به اختلالات سوء مصرف مواد را تحت پوشش قرار داده اند، ادامه داد: پیش از این اختلالاتی در خصوص ارائه خدمات و نظارت بر این مراکز وجود داشت. پرونده الکترونیک سلامت افراد و سیستم مدیریت در این مراکز کاغذی بود و در حوزه پزشکی نیز گاها شاهد اتفاقاتی مانند نشت دارو به بازار سیاه از این مراکز بودیم که مجموعه این مسائل نیاز داشت. سازماندهی شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: علاوه بر بهینه‌سازی خدمات به بیماران در این مراکز، اجرای نظارت‌ها و کنترل‌ها از سوء استفاده‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

مظهری با اشاره به مبادله الکترونیکی اسناد و مدارک بین بیمارستان ها و مراکز دیگر مانند پزشکی قانونی افزود: در خصوص اسکن مدارک پزشکی، تمامی مدارکی که به صورت کاغذی در بیمارستان ها وجود داشته و کم و بیش وجود دارد، باید به تدریج تمام شود. الکترونیکی شود

وی افزود: مقرر شده است این اسناد اسکن و به صورت الکترونیکی در بانک مرکزی ذخیره و به کد ملی افراد متصل شود. در نتیجه هر کد ملی در بیمارستان های کشور دارای مدارک پزشکی اسکن شده خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: علاوه بر اینکه این مدارک از طریق سامانه اپراتور و میز خدمات شهروندی در اختیار شهروندان قرار می گیرد، فرد می تواند تمامی مدارک اسکن شده پزشکی خود را در بیمارستان های سراسر کشور مشاهده کند. کشور، در صورت وجود مراکز در صورت نیاز به مدرکی مانند پزشکی قانونی یا بیمه تکمیلی، مدارک به صورت الکترونیکی در اختیار آنها قرار می گیرد.

مظهری خاطرنشان کرد: پیش از این از بیمار خواسته می شد کپی مدارک خود را در اختیار این مراکز قرار دهد اما اکنون این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام می شود. به عنوان مثال، پزشک می تواند درخواست در اختیار داشتن برخی مدارک بیمار را ارائه کند و این مدارک پس از تایید رئیس بیمارستان به صورت الکترونیکی با پزشک معاینه پزشکی مبادله می شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: این اقدامات علاوه بر کاهش چشمگیر فرآیندهای بروکراتیک اداری، موجب افزایش دقت پردازش و کاهش مشکلات بیماران در استفاده از اسناد پزشکی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا