سلامت خانواده

تعطیلی بیمارستان فرسوده تهران/«کمبود پرستار داریم»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر نادر توکلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در اولین نشست خبری پس از قبول مسئولیت در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از دانشگاه های برجسته و ممتاز در زمینه علوم پزشکی و در زمینه های بهداشت و درمان. ، غذا، دارو و … همواره به عنوان دانشگاه خدماتی مطرح بوده است. البته آموزش، پژوهش، بین المللی شدن و بحث مهم ترویج و حرکت علمی در مرزهای دانش نیز مطرح است.

توکلی با بیان اینکه به عنوان سرپرست جدید، اهداف راهبردی و عملی را دنبال می کند، تصریح کرد: به طور کلی در دولت چهاردهم بحث عدالت، توجه به مناطق کم برخوردار و عدالت در خدمت ماموریت مشترک دانشگاه های علوم پزشکی است. در کنار پزشکی خانواده و توجه به نیروی انسانی.

وضعیت ایمن سازی بیمارستان ها

توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرسودگی بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه، اظهار کرد: طبق مستندات به تعدادی از بیمارستان های تهران نسبت به فرسودگی هشدار داده شده است. از جمله بیمارستان حضرت رسول که سال گذشته با کمک خیرین بازسازی شد، بخشی از این بیمارستان که در وضعیت وخیمی قرار داشت. بیمارستان لولاگر به دلیل شرایط خاص به طور کامل تعطیل شده و به دنبال جایگزین هستیم. البته در این مرکز کلینیک های سرپایی فعال هستند. جایگزینی بیمارستان فیروزآبادی ساخته شد و جایگزینی بیمارستان شهدای هفتم تیر در حال ساخت است. بیمارستان یافت آباد نیز فرسوده است و نیاز به شرایط خاصی برای تعویض دارد. بیمارستان اکبرآبادی یکی از فعال ترین مراکز زایمان در ایران و خاورمیانه است و فرسوده است و سال گذشته قسمت اول آن بازسازی و بازسازی و بازگشایی شد. توسعه بیمارستان فیروزگر نیز در حال انجام است.

وی درباره بیمارستان های شهرستان های استان تهران نیز توضیح داد: بیمارستان ملارد قدس و امام خمینی شهریار نوساز هستند و مشکلی ندارند. در بیمارستان امام سجاد شهریار باید طرح توسعه انجام شود و در بیمارستان امام حسین بهارستان مشکلات ساختاری وجود دارد که باید اصلاح شود.

به گفته توکلی، بیمارستان روانپزشکی ایرانیان به زودی وارد چرخه فعالیت می شود و جزو اولین مراکز درمانی خواهد بود که در افزایش خدمات به بیماران اعصاب و روان و تعداد تخت ها نقش آفرینی می کند. این مرکز به یکی از برجسته ترین بیمارستان های روانپزشکی کشور تبدیل خواهد شد.

وی همچنین از افزایش سرانه تخت های بیمارستانی در غرب تهران خبر داد و گفت: بیمارستان سوانح سوختگی باب الحواج جایگزین بیمارستان مطهری می شود که پروژه آن پیشرفت زیادی داشته و تا یکی دو سال آینده به بهره برداری می رسد. این بیمارستان قرار است خدمات تروما در غرب تهران ارائه دهد. این در حالی است که تخت های بیمارستانی در غرب پایتخت را در قالب دولتی توسعه ندادیم و این اتفاق خوبی خواهد بود.

توکلی درباره مهم ترین چالش ادامه پروژه های بهسازی بیمارستان ها گفت: با کمبود بودجه مواجه هستیم. سازمان برنامه و بودجه دست ما را در توسعه عمرانی بخش‌های دولتی بسته است و پروژه‌های این بخش به سختی انجام می‌شود. اما برخی بیمارستان ها مصوبات ریاست جمهوری دارند و منابعی برای آن ها در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال همشهری آنلاین مبنی بر اینکه خروج بیمارستان لولاگر از چرخه فعالیت منجر به محدودیت خدمات نشده است، تصریح کرد: این بیمارستان حدود 110 تختخوابی داشت و با سیستم ارجاع تعریف شده و توسعه در سایر بخش ها، با چالش ارائه خدمات مواجه نشدیم. خدمات . علاوه بر این، باید فرآیندهای بستری را چابکتر کنیم تا روند بستری شدن در بیمارستان به حداقل برسد. اگر این مداخله از حوزه دستیار درمانی در بیمارستان ها انجام شود، به بهره وری تخت های بستری کمک می کند.

به گفته این مسئول در حال حاضر 3000 تخت دولتی تحت پوشش این دانشگاه فعال است. در مجموع چهار منطقه دولتی، خصوصی، خیریه و دولتی غیردولتی وجود دارد و یک هفتم حوزه درمانی کشور در دانشگاه علوم ایران است و 40 درصد حوزه خدماتی استان تهران را پوشش می‌دهد.

طرح پزشکی خانواده چه شد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح پزشکی خانواده و چالش هایی که مانع تحقق آن شد، گفت: پزشکی خانواده هدف ایده آل وزارت بهداشت بوده و هست. اکنون بالاترین مقام اجرایی کشور به دنبال آن است. البته 20 درصد برنامه های سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و 80 درصد مربوط به سایر نهادها است تا عملیاتی شود.

وی البته تاکید کرد که برای تحقق این طرح حداقل در پایتخت باید در شبکه ارجاع شهر تهران بازنگری صورت گیرد وگرنه اجرای آن سخت خواهد بود و اولین زیرساختی که می تواند اتفاق بیفتد. موضوع بعدی فرهنگ سازی پزشک خانواده در کشور است و مردم باید از این الگو پیروی کنند. اما زمانی به این الگو می رسند که سرویس را به شکلی خاص دریافت کنند و خروجی آن را ببینند. در مجموع کار سختی است، اما اگر هر سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران پای کار بیایند و تعریف و برنامه های عملیاتی کارگروه مشترک از سوی وزارت بهداشت اعلام شود، می توان آن را محقق کرد.

ما کمبود پرستار داریم

توکلی با اشاره به در پیش بودن روز پرستار، ضمن تبریک به این خدمتگزاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری نیز اظهار داشت: در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز کمبود پرستار داریم. ، اما در زمینه پرستاری مطالبات از ما به روزتر است. نکته مهمی امروز در هیات رئیسه دانشگاه مطرح شد که بحث اضافه کاری پرستاری بود که باید به وزارت بهداشت پیشنهاد دهیم. این موضوع می تواند بخشی از کمبود نیروی انسانی را در زمینه اضافه کاری در قانون ارتقای بهره وری جبران کند که البته منابع مالی خاصی را می طلبد.

البته تاکید این مسئول تنها بر مسائل پرستاری نیست و توجه ویژه به پرستاران در بیمارستان ها نیز حائز اهمیت است. مدیران پرستاری در بیمارستان ها باید مشکلات پرستاران را از نزدیک بررسی کرده و در سطوح بیمارستانی و پایین تر آن را حل کنند. در این زمینه حتی بحث اسکان و شبانه روزی پرستاری مطرح است و تلاش می کنیم برنامه ریزی مشخصی برای آن داشته باشیم. زیرا در شهرهای بزرگ هزینه ایاب و ذهاب و مسکن ده ها هزار تومان نیست و اگر بتوانیم به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم ثبات مستمری برای تامین نیروی انسانی به ویژه در شهرهای اطراف تهران خواهیم داشت.

افزایش خدمات درمان ناباروری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اجرای طرح جمعیت جوانان نیز توضیح داد: اردوی جوانان جمعیت از گذشته در دانشگاه ایجاد شده است. توسعه مراکز ناباروری در دانشگاه جزو اولویت هاست که به درمان ناباروری کمک می کند و در سطح 2 و 3 تعریف شده است. بسیاری از مراکز درمانی ما خدمات درمانی سطح 2 ارائه می دهند اما 2 بیمارستان فیروزآبادی و اکبرآبادی ما خدمات درمانی ارائه می کنند. خدمات خوب در سطح 3 و هزینه ها توسط بیمه پوشش داده می شود. اقدام دیگر نظارت و نظارت بر موضوع سقط جنین است که شروع و مشارکت در این موضوع جرم انگاری شده است.

چالش تامین نقدینگی

توکلی درباره مطالبات مراکز درمانی نیز گفت: یکی از مطالبات اساسی ما که گریبانگیر نظام پزشکی شده مربوط به بدهی های سنگین سازمان بیمه گر به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات است. البته در بحث خرید دارو و تجهیزات در سطح دانشگاه اقدامات خوبی برای کمک به ما در مواقع بحرانی انجام شده است اما چالش تامین نقدینگی را ایجاد کرده است. اگر راهکاری برای تامین نقدینگی خدمات ارائه شده توسط بیمارستان ها اندیشیده نشود، مشکل ساز خواهد شد.

به گفته این مسئول بیشترین بدهی از تامین اجتماعی و میزان بدهی نیروهای مسلح کمتر است.

حمایت از درمان سرطان

توکلی همچنین به ادامه درمان کودکان زیر هفت سال که از دولت سیزدهم آغاز شده است اشاره کرد و گفت: این خدمات همچنان ادامه دارد و باید دید در دولت چهاردهم چه راهکاری برای آن اندیشیده می شود. . البته جدای از این موارد به بیماری های خاص و صعب العلاج نیز توجه می شود. درمان سرطان یکی از اولویت ها بوده و در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال انجام است. این درمان ها بسیار گران هستند اما در مراکز دولتی با کمک خیریه ها مبلغی که از جیب بیمار پرداخت می شود حداقل است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا