سلامت خانواده

تضمین امنیت غذایی پایدار و غذای سالم برای همه یکی از اولویت های دولت است

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا رئیسی به مناسبت روز جهانی غذا پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

همانطور که می دانید غذا بعد از هوا و آب سومین نیاز اساسی انسان برای زندگی است و به همین دلیل سازمان ملل هر ساله روز جهانی غذا را جشن می گیرد.

امسال فائو شعار روز جهانی غذا را “حق بر غذا برای زندگی بهتر و آینده ای بهتر” انتخاب کرده است. در بیانیه این سازمان به مناسبت این روز آمده است: کشاورزان جهان غذای کافی برای تغذیه حتی بیشتر از جمعیت جهان تولید می کنند، اما گرسنگی همچنان ادامه دارد، حدود 733 میلیون نفر در جهان به دلیل شوک های آب و هوایی مکرر، درگیری ها رکود اقتصادی و نابرابری به طور نامتناسبی بر اقشار فقیر و آسیب پذیر تأثیر می گذارد و منعکس کننده نابرابری های گسترده در بین کشورها و در داخل کشورها است.

بیش از 2.8 میلیارد نفر در جهان توانایی پرداخت یک رژیم غذایی سالم را ندارند. رژیم های غذایی ناسالم عامل اصلی همه اشکال سوء تغذیه هستند. خواه کمبود ریزمغذی ها باشد یا کالری زیاد. این مشکلات در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و طبقات مختلف اجتماعی-اقتصادی را در بر می گیرد.

افراد آسیب پذیر اغلب مجبور می شوند به غذاهای اصلی یا غذاهای ارزان تر که می توانند ناسالم باشند تکیه کنند. در حالی که دیگران از در دسترس نبودن غذاهای تازه یا متنوع رنج می برند و اطلاعات لازم برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم را ندارند. گرسنگی و سوءتغذیه با بحران های طولانی مدت ناشی از ترکیبی از درگیری ها، رویدادهای آب و هوایی شدید و شوک های اقتصادی تشدید می شود.

سیستم های کشاورزی، به طور کلی، در برابر بلایا و بحران ها، به ویژه اثرات تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند، اما در عین حال، خاک، آب و هوا را تخریب می کنند و به انتشار گازهای گلخانه ای و از دست دادن تنوع زیستی کمک می کنند. با تغییر سیستم های کشاورزی، پتانسیل زیادی برای کاهش تغییرات آب و هوا و حمایت از زندگی صلح آمیز، انعطاف پذیر و فراگیر برای همه وجود دارد. دنیای غذای ایمن و مغذی برای همه نیازمند سرمایه گذاری گسترده، نوآوری، علم، فناوری و همکاری گسترده بین طیف گسترده ای از بازیگران از جمله دولت ها، بخش خصوصی، مؤسسات دانشگاهی و تحقیقاتی و جامعه مدنی است.

اینجانب ضمن گرامیداشت این روز جهانی، توجه به تامین امنیت غذایی پایدار و غذای سالم برای تمامی هموطنان عزیز را از اولویت های دولت چهاردهم و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با تلاش و همت عزیزان اعلام می نمایم. کارشناسان تغذیه شاغل در نظام سلامت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهند. برای مقابله با کمبود مواد مغذی و انجام اقدامات موثر برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کار لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا