اخبار سلامت

تصمیم وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمد آسایی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع را یکی از ملزومات نظام سلامت دانست و با بیان اینکه وزارت بهداشت مصمم به اجرای طب خانواده در سراسر کشور است، اظهار داشت: در این راستا، وزارت بهداشت مصمم به اجرای داروی خانواده در سراسر کشور است. در قالب این برنامه هر سه هزار ایرانی یک تیم متشکل از یک پزشک و دو مراقب سلامت خواهند داشت که یکی از این مراقبان باید ماما باشد.

مشاور معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه نظام پزشکی خانواده و ارجاع با رویکرد و در راستای تقویت سیستم شبکه بهداشت و درمان کشور اجرا می شود و در صورت نداشتن نیروی انسانی لازم، نیروی انسانی و داده ها، این برنامه ها قابل اجرا نخواهد بود، بنابراین سیستم شبکه بهداشت و درمان که یکی از موفق ترین برنامه های اجرا شده در دوران پس از انقلاب است، تقویت می شود.

آسایی با اشاره به اجرای طرح پزشکی خانواده در روستاها از سال های گذشته گفت: امیدواریم با تعاملی که با معاونت درمان خواهیم داشت، نظام ارجاع از سطح اول تا سطوح بعدی به خوبی اجرا شود. یعنی کلینیک ها و بیمارستان های خاص». تصمیم گرفتیم در کلینیک ها و بیمارستان های ویژه ایستگاه ارجاع داشته باشیم و این ایستگاه موظف است پس از پذیرش یا بستری شدن بیماران بازخورد لازم را به خدمات سطح یک ارسال کند تا بدانیم برای این بیمار چه اقداماتی باید انجام شود.

وی از پیش بینی اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح پزشکی خانواده در سطح کشور خبر داد و گفت: اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه ها به زودی تقدیم رئیس جمهور می شود و امیدواریم در آینده این اعتبارات تخصیص یابد. بودجه سال

مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره اجرای طرح طب خانواده گفت: پیش بینی می شود در فاز اول این برنامه در 10 استان دارای بالاترین پوشش بیمه سلامت و در مرحله دوم مرزی و محروم آغاز شود. استان ها شامل 12 استان کشور و در مرحله سوم سایر استان ها مشمول این برنامه می شوند.

آسایی ادامه داد: اعتبارات و نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای هر مرحله از طرح طب خانواده مشخص شده است که البته مشارکت بخش خصوصی و دولتی در اجرای این برنامه ضروری است. اگر کلینیک ها و بخش خصوصی در این برنامه شرکت نکنند، با توجه به اینکه درصد زیادی از مردم به بخش خصوصی مراجعه می کنند، این برنامه موفق نخواهد بود.

مشاور معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: مراکز بهداشتی و درمانی که حداقل سه هزار نفر را در قالب برنامه پزشکی خانواده تحت پوشش قرار می دهند به مراکز خدمات جامع سلامت متصل می شوند و نقش این مراکز نظارتی است و در مراکز جامع، محیطی و خدمات بهداشت کار بهداشت دهان و دندان، سلامت روان و تغذیه نیز ارائه می شود. هر مرکز جامع بر عملکرد 15 مرکز بهداشتی درمانی نظارت دارد.

آسایی مشارکت مردمی و توسعه فرهنگی در خصوص طرح طب خانواده را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با کمک رسانه ها و مراجع مختلف از جمله ائمه جمعه، شوراهای شهر و روستا و رابطین سلامت برنامه های مناسبی برای مشارکت مردمی و توسعه فرهنگی داریم. . مردم باید از مزیت های پزشکی خانواده و سیستم ارجاع بدانند و اینکه هزینه دریافت خدمات از طریق مسیر غیر ارجاعی متفاوت خواهد بود.

وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت رابطین سلامت یکی از عوامل افزایش مشارکت مردم در اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع است؛ طرح رابط سلامت 4 دهه پیش در کشور اجرا شد اما دوباره در حال احیا است و در این برنامه هر 20 خانوار باید یک رابط سلامت داشته باشند و این پلی است برای ارتباط نظام سلامت با خانوار.

مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه خدمات و مراقبت های درمانی خانواده به صورت فعال به جمعیت تحت پوشش ارائه می شود، افزود: در صورت عدم مراجعه افراد تحت پوشش به مراکز بهداشتی درمانی، تیم پزشکی، مراقب سلامت یا ماما. پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

آسایی در پاسخ به اینکه معیار جمعیت 3000 نفری تحت پوشش تیم پزشکی خانواده چیست، گفت: سازمان جهانی بهداشت استاندارد 3000 نفر را برای کشورهای در حال توسعه و کسانی که قصد راه اندازی برنامه پزشکی خانواده را دارند پیشنهاد می کند، اما با توجه به اینکه اشتیاق و استقبال مردم و پزشکان، جمعیت تحت پوشش قابل تغییر و کاهش است.

وی افزود: محاسبه کرده ایم که اگر در یک جمعیت 3 هزار نفری به طور متوسط ​​هر نفر سالی سه بار برای مراقبت یا بیماری مراجعه کند، حدود 9 هزار ویزیت وجود دارد که اگر بر 250 روز فعال در سال تقسیم شود، 30 تا می شود. 35 بازدید کننده در روز وجود دارد که عدد خوبی است به خصوص اینکه قرار است مراکز بهداشت در دو شیفت صبح و عصر فعال باشند.

آسایی خاطرنشان کرد: هر مرکز بهداشتی ممکن است 3 هزار نفر را تحت پوشش قرار ندهد اما هر تیم پزشکی 3 هزار نفر را پوشش می دهد اما این امکان وجود دارد که سه تیم پزشکی در پایگاه های تجمع فعال باشند و به جمعیت 9 هزار نفری خدمات ارائه دهند. . در مراکز بهداشتی درمانی در صورت نیاز و رفتن به مرخصی پزشک جایگزین خواهیم داشت.

مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پایان بر در نظر گرفتن مشوق هایی برای ارائه دهندگان خدمات در برنامه پزشکی خانواده تاکید کرد و یادآور شد: اگر 10 درصد از جمعیت 3 هزار نفری هر تیم پزشکی به کلینیک ها و بیمارستان های تخصصی مراجعه کنند، می توان گفت: تعداد مناسبی است و برای این مراکز تشویقی در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا