تشدید بازرسیهای بهداشتی از مساجد و نمازخانهها در ماههای محرم و صفر

زهرا آزمون در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به توزیع نذورات در مجالس عزاداری، مساجد و تکایا، رعایت توصیه های بهداشتی از سوی هموطنان ضروری است.
وی افزود: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی در هنگام طبخ غذا، ابتلا به بیماری های مرتبط با مواد غذایی مانند عفونت های روده ای و مسمومیت های غذایی افزایش می یابد. محل پخت غذا باید بهداشتی باشد تا احتمال مسمومیت کاهش یابد.
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از موارد مهم استفاده از آب تمیز و تصفیه شده است. همچنین برای تهیه شربت و آب سرد از یخ بسته بندی شده استفاده کنند و یخ قالبی که بسته بندی ندارد غیربهداشتی است. هنگام استفاده از یخ باید قوانین بهداشتی را رعایت کنند، دست های خود را قبل از استفاده از یخ بشویند و همچنین از قرار دادن یخ بر روی سطوح مختلف که ممکن است آلوده باشند خودداری کنند. اگر یخ دارای آلودگی میکروبی باشد باعث انتقال بیماری می شود.
وی ادامه داد: شکایاتی که در سامانه 190 مطرح می شود بررسی و ارجاعات و نظارت های لازم نیز در این زمینه انجام می شود، با مشاهده تخلف تذکر داده می شود و در صورت نیاز به مراجع قضایی معرفی می شوند.
آزمون با اشاره به اینکه وزارت بهداشت دستور تشدید نظارت ها در ماه های محرم و صفر را صادر کرده است، تصریح کرد: بازرسی از مساجد، تکایا و حسینیه ها، موکب ها و ایستگاه های صلواتی نیز در روزهای تعطیل ادامه دارد و متوقف نخواهد شد و کارشناسان دائما در حال بازدید هستند.
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: کارشناسان با مشاهده یک ماده غذایی مشکوک در محل، ماده غذایی مورد نظر را کشف و ضبط کرده و در صورت نیاز به بررسی بیشتر از سوی سازمان دامپزشکی اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهند داد. همچنین در صورت عدم توزیع ماده غذایی، صورت جلسه تنظیم و ماده غذایی معدوم می شود.



