بهداشت و درمان

تشخیص فشارخون بالا از روی انگشتان

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، فشار خون طبیعی کمتر از 120 سیستولیک و 80 دیاستولیک یا 80.120 میلی متر جیوه است. هر عدد بالاتر از آن به معنای فشار بیشتر بر روی شریان‌ها است، که باعث می‌شود در طول زمان خاصیت ارتجاعی آن‌ها کاهش یابد، که می‌تواند منجر به گردش خون کمتر در بدن، حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری کلیوی شود.

انجمن قلب آمریکا می گوید که فشار خون بالا تقریباً نیمی از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و بسیاری از این افراد از وضعیت خود آگاه نیستند زیرا اغلب علائمی ندارند. با این حال، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که فشار خون 120/180 میلی‌متر جیوه دارند ممکن است سردردهای شدید، مشکل در تنفس، تاری دید، سرگیجه یا زنگ زدن در گوش را تجربه کنند و یکی دیگر از علائم فشار خون بالا تورم انگشتان دست باشد. و پاها

اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است انگشتانتان متورم شوند

قلب برای پمپاژ خون به اطراف بدن مجبور است سخت‌تر کار کند و گاهی اوقات خون در بازگشت از اندام‌ها به قلب مشکل دارد که می‌تواند باعث تورم انگشتان شود. فشار خون بالا اغلب به دلیل مقادیر بالای سدیم در رژیم غذایی ایجاد می شود که باعث می شود آب بیشتری در خود نگه دارید. این مایع اضافی می تواند باعث تورم شود، و اگر این اتفاق اغلب برای شما رخ می دهد، فشار خون خود را چک کنید.

فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به بیماری کلیوی شود. کلیه های شما مسئول حذف مواد زائد از خون و حفظ تعادل مایعات هستند. اگر کلیه های شما خون کافی نداشته باشند، نمی توانند کار خود را انجام دهند و این می تواند منجر به ادم یا تجمع مایع در بافت های بدن شما شود. تورم ناشی از ادم معمولا در پاها است، اما ممکن است آن را در بازوهای خود نیز احساس کنید. حتی داروهای فشار خون بالا می توانند باعث تورم در انگشتان و دستان شما شوند.

اقداماتی که می توانید برای کنترل فشار خون بالا انجام دهید

رژیم غذایی سرشار از سدیم و چربی اشباع شده و میوه و سبزیجات کم می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دهد. مصرف الکل و دخانیات، چاقی، افزایش سن، سابقه خانوادگی و عدم تحرک نیز می تواند در خطر ابتلا به فشار خون موثر باشد.

پزشک شما معمولاً هر بار که او را می بینید فشار خون شما را بررسی می کند، اما دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت ایالات متحده توصیه می کند که اگر زیر 40 سال دارید و در معرض خطر نیستید، باید هر 3 تا 5 سال یکبار فشار خون خود را چک کنید. آن را بررسی کنید. برای فشار خون بالا، افراد 40 سال به بالا باید سالی یک بار فشار خون خود را چک کنند.

اگر فشار خون شما بالا است، تیم پزشکی شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کاهش فشار خون بدون دارو توصیه کند، از جمله کاهش سدیم در رژیم غذایی یا اتخاذ برنامه غذایی DASH (DASH). همچنین باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید تا فشار خون خود را کاهش دهید. حتی اگر نیاز به مصرف داروهای فشار خون داشته باشید، این تغییرات سبک زندگی می تواند دارو را موثرتر کند.

آیا فشار خون پایین خطرناک است؟

فشار خون پایین همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، افت فشار خون شدید می تواند باعث عدم جریان خون به مغز، سرگیجه، خاموشی، یا از دست دادن هوشیاری شود و حتی ممکن است در موارد شدید تهدید کننده زندگی باشد. فشار خون پایین یا افت فشار خون وضعیتی است که در آن فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک به ترتیب کمتر از 90 و 60 میلی متر جیوه است. فشار خون طبیعی 120 و 80 میلی متر جیوه است. فشار سیستولیک فشاری است که در شریان ها در زمانی که قلب می تپد و آنها از خون پر می شوند، و فشار دیاستولیک فشاری است که در شریان ها در زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند. فشار خون پایین معمولاً نشانه یک بیماری زمینه ای یا بیماری مرتبط با سن است. توجه به علائم و نشانه های فشار خون پایین در مراحل اولیه آن ضروری است. علائم فشار خون پایین عبارتند از سبکی سر یا سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، خستگی یا ضعف، عرق سرد، تپش قلب، تنفس سریع و کم عمق، گیجی یا مه مغزی، از دست دادن هوشیاری، ضربه مغزی، نبض ضعیف، سفتی گردن. رنگ پریدگی پوست و تشنج.

چه نوع غذایی برای کنترل فشار خون توصیه می شود؟

بر اساس اطلاعات انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا، اگر فشار خون فرد به طور مداوم بالای 130/80 باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. برخی از نکات رایج رژیم غذایی و غذاهایی که به کنترل فشار خون کمک می کنند در زیر فهرست شده اند.

روغن زیتون مملو از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است که فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش فشار خون دارند. پختن سبزیجات در روغن زیتون همچنین به بدن اجازه می دهد تا ویتامین های محلول در چربی K، A، D و E را جذب کند.

دانه های کتان یک ابر غذای قدرتمند برای کاهش فشار خون بالا هستند. آنها حاوی α-لینولنیک اسید هستند که یک اسید چرب ضروری امگا 3 است و برای کنترل فشار خون مفید است.

محدود کردن نمک در رژیم غذایی بهترین راه برای حفظ سلامت کلیه است، بنابراین مصرف روزانه نمک خود را کمتر از 1500 میلی گرم در روز نگه دارید.

غذاهای غنی از پتاسیم، از جمله اسفناج و موز، در تحقیقات نشان داده اند که فشار خون را کاهش می دهند. پتاسیم به کلیه ها کمک می کند تا سدیم را از بدن دفع کنند و می تواند فشار خون را کاهش دهد. برخی دیگر از غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از: خربزه، پرتقال، زردآلو، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، ماهی تن، ماهی قزل آلا، لوبیا، دانه ها، چغندر سوئیسی و لوبیا سفید.

منیزیم ممکن است به شل شدن رگ های خونی و تسهیل جریان خون کمک کند. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از سبزیجات، لبنیات، مرغ، حبوبات و غلات کامل.

جدای از این موارد، محدود کردن مصرف الکل و پرهیز از سیگار بهترین راه برای کنترل فشار خون است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا