علمی و فناوری

تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)«طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی برای تشخیص زودهنگام میکرو RNA های دخیل در سرطان پستان در بستر میکروسیالی» عنوان پایان نامه دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که به راهنمایی حسین نادری منش به پایان رسانده است.

پرچکانی چوزکی، دکترای بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مهم است که یافتن راه پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری می تواند از طریق پدیده متاستاز که از طریق خون یا لنف صورت می گیرد باعث گسترش آن و عفونت سایر بافت ها شود. متأسفانه وقتی متاستاز رخ می دهد، درمان بسیار دشوار می شود و به آن سرطان بدخیم می گویند.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان سینه همراه با سرطان ریه شایع ترین سرطان ها در بین مردم است و سرطان سینه نیز شایع ترین سرطان در زنان ایرانی محسوب می شود.

این محقق در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می شود اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر 8 زن، یک زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شود، اما مردان تنها 1 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبری برای تشخیص زودهنگام وجود ندارد که به اندازه کافی حساس و اختصاصی باشد که بتوان به طور روتین از آن استفاده کرد، اما در این زمینه microRNA به عنوان نشانگر تشخیصی زودهنگام بیماری سرطان در جامعه علمی مورد توجه قرار گرفته است. .

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت یک بیوسنسور الکتروشیمیایی برای تشخیص زودهنگام میکرو RNA های دخیل در سرطان پستان در بستر میکروسیالی بودیم، زیرا با کمک این سنسور می توان سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص داد. و با سرعت بالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا