ترکیب سه مؤلفه اصلی “فرهنگ ، سیاست ها و فناوری” برای کاهش تصادفات – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

فارشید رضه ، مدیر کل وزارت آموزش و پرورش و ارتقاء بهداشت ، آمار بالایی در مورد تصادفات ترافیکی و ترافیک و حوادث جاده ای در کشور را ذکر کرد و گفت: حوادث ترافیکی یکی از مهمترین چالش ها در زمینه بهداشت عمومی است. سازمان ها و نهادهای مختلف ، از جمله مؤسسات محبوب ، دولتی و غیر دولتی و خود مردم نقش مهمی در کاهش این تصادفات دارند.
وی با اشاره به روند تصادفات در سالهای اخیر و تأثیر آن بر کشته شدن برخی از گروه های سنی ، وی افزود: “نتایج نشان می دهد که ما در سیاست گذاری و اجرای اقدامات برای کاهش تصادفات موفق نبوده ایم.” به همین دلیل باید در روشهای قبلی اصلاح شود.
تأکید بر فرهنگ سلامت در رانندگی ایمن
مدیر کل دفتر آموزش و پرورش و ارتقاء بهداشت وزارت بهداشت ، به اهمیت فرهنگ سلامت در حوزه رانندگی ایمن اشاره کرد و گفت: کشورهایی که در دو دهه گذشته موفق به کاهش تصادفات شده اند ، نه تنها بر فرهنگ رانندگی متمرکز شده اند در میان مردم ، بلکه در مورد سیاست های پشتیبانی بهداشتی. و استفاده از فن آوری های جدید نیز مورد توجه قرار گرفته است.
ترکیب سه مؤلفه اصلی برای کاهش تصادفات
رضای گفت: برای کاهش تصادفات ، باید همزمان به سه موضوع توجه کنیم: فرهنگ رانندگی ، سیاست های آنها و اجرای مناسب آنها و همچنین فناوری. این سه مؤلفه باید برای تولید هر دو اتومبیل ایمن تر ، هم قوانین حق و هم قابل اعتماد برای عموم و فرهنگ عمومی برای کاهش تصادفات ترکیب شوند.
یادداشت تفاهم با پلیس جاده و اقدامات مداوم
Rezaei یک تفاهم نامه اخیر با پلیس Rahar را در قالب کارگروه فرهنگ سلامت اعلام کرد و گفت: “در این تفاهم نامه ، اجرای ابعاد فرهنگی سلامت در زمینه رانندگی ایمن مطرح شده است و ما برنامه های دیگری داریم که امیدواریم مبتنی بر اصول علمی و مطالعات دقیق باشد ، منجر به نتایج بهتر می شود.
به گفته وی ، علیرغم کمپین های بی شماری برای کاهش تصادفات ، نتایج ملموس در تصادفات پس از کرونا نوروز به میزان قابل توجهی تغییر نکرده است ، و این همچنان نگرانی خانواده ها و رانندگان است.
مدیر دفتر آموزش و پرورش و ارتقاء بهداشت وزارت بهداشت در مورد اثربخشی اسکن در کاهش تصادفات و ترافیک ایمن گفت: “پیشاهنگان در این زمینه مؤثر هستند ، اما برای اثربخشی بیشتر ، باید اصول علمی رعایت شود.” در بسیاری از کشورهای موفق ، احترام به قوانین رانندگی حتی بدون حضور پلیس در اولویت است و این یک هماهنگی اجتماعی ایجاد می کند که فقط با یک اسکن ساده قابل دستیابی نیست.
برای فرهنگ رانندگی ایمن به هدف قرار دادن طولانی مدت نیاز دارید
رضای تأکید کرد: برای دستیابی به نتایج مؤثر در فرهنگ رانندگی ، ما باید یک هدف بلند مدت را تعیین کنیم. به عنوان مثال ، اگر در نظر بگیریم که ایران در پنج سال آینده در زمینه فرهنگ رانندگی به یک هدف خاص می رسد ، می توان با یک رویکرد علمی و مطالعه دقیق به نتیجه مطلوب رسید.
رضئی به اهمیت آموزش از دوران کودکی در زمینه فرهنگ رانندگی ایمن اشاره کرد و از این نظر معتقد است: اگر از کودکی تحصیل کند ، سازمان ها و موسساتی که می توانند درگیر شوند ، به تدریج اقدام می کنند. آسیب شناسی فرهنگی نیز باید در جامعه انجام شود تا سوء رفتار مانند فشار دادن خیابان را کاهش دهد.
تجزیه و تحلیل علمی و همکاری با مؤسسات علمی برای کاهش تصادفات
مدیر کل وزارت آموزش و پرورش و ارتقاء سلامت خاطرنشان کرد: “اگر این موضوع بدون رویکرد علمی مورد بررسی قرار گیرد ، ما هیچ نتیجه ای نمی گیریم.” تمام داده ها باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و مؤسسات علمی و تحقیقاتی در این فرایند برای اجرای برنامه های علمی و علمی همکاری می کنند.
محتوای مناسب در رسانه ها و کتابهای درسی برای جلوگیری از تصادفات
رضه به عدم وجود محتوای مناسب در رسانه ها و کتابهای درسی در زمینه حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت: “در فیلم ها ، رسانه ها و کتاب های درسی ، حوادث ترافیکی به عنوان اولویت سلامتی مورد توجه قرار می گیرد.” این باید در اولویت قرار گیرد تا همه آگاه باشند که تصادفات علت مرگ در برخی از گروه های سنی است.
ضرورت ایجاد یک برنامه ملی برای کاهش تصادفات
وی گفت: برای رسیدن به تعداد صفر مرگ و میر در جاده ها ، باید یک برنامه ملی تهیه شود که اجرای آن را تضمین کند. متأسفانه ، بسیاری از برنامه های ملی نوشته شده در گذشته هرگز به دلیل عدم تطابق به درستی اجرا نشده اند.
رضای به لزوم اعتماد به قوانین و بهبود طراحی معابر اشاره کرد و گفت: حوادث ترافیکی فقط با آموزش و فرهنگ حل نمی شود. طراحی خیابان ها و معابر نیز باید برای بهبود سلامت باشد.