سلامت خانواده

تداخلات دارویی یکی از شایع ترین دلایل بستری شدن سالمندان در بیمارستان است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، منیره وظایف وی با بیان اینکه بیماران مسن اغلب از چندین بیماری زمینه ای رنج می برند و داروهای مختلف را به طور همزمان مصرف می کنند، گفت: برای بسیاری از پزشکان این تصمیم دریافت کنید با توجه به شروع درمان دارویی در این بیماران، معمولاً لازم است خطرات و مزایای موجود بررسی شود.

وی افزود: آگاهی از تغییرات فیزیولوژیکی که در سالمندان رخ می دهد و آشنایی با تاثیر این تغییرات بر رفتار داروها در انتخاب دارو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، افزایش PH معده و کاهش سطح جذب داروها در روده می تواند جذب بسیاری از داروها را کاهش دهد و یا کاهش عملکرد کلیه در این گروه سنی می تواند باعث سطح سرمی سمی بسیاری از داروها شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده جمعیت سالمندان حدود 30 درصد از کل داروهای تجویز شده را مصرف می کنند، خاطرنشان کرد: مصرف همزمان چند دارو بدون علت مشخص مصرف درمانی به عنوان یک موضوع مهم است. عامل بروز واکنش داروی ناخواسته در این افراد شناخته شده است.

وی افزایش تعداد داروهای مصرفی در سالمندان را افزایش احتمال بروز خطاهای دارویی در آنها دانست و گفت: ارزیابی دقیق و مکرر نیمرخ دارویی مصرفی در سالمندان و پایش بروز واکنش های دارویی ناخواسته در این گروه باید تبدیل شود. استاندارد عمل بالینی تیم درمان

وظایف بیان کرد: استفاده از معیارهای Beers برای تعیین داروهای نامناسب (پرخطر) برای استفاده در بیماران مسن هنگام تجویز دارو می تواند از بروز واکنش های دارویی ناخواسته و خطاهای دارویی جلوگیری کند.

وی اصول کلی تجویز داروی ایمن و درمان صحیح دارویی در بیماران سالمند را تشریح کرد و گفت: این اصول شامل ایجاد برنامه مراقبتی خاص برای هر بیمار از جمله تصمیم گیری در مورد نحوه مصرف دارو است. نشانه و مناسب بودن بر اساس وضعیت سلامتی بیمار ارزیابی دقیق و مشخص از خطرات و مزایای تجویز هر دارو برای هر بیمار و آموزش بیمار برای افزایش پایبندی به درمان دارویی است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، طب سالمندی با تمرکز بر جنبه های بالینی، پیشگیرانه و اجتماعی بیماری ها همراه با انتخاب صحیح داروها و مدیریت مستمر آنها، به نتایج مثبت درمانی در جمعیت سالمند حساس دست می یابد.

وی ادامه داد: در طب سالمندی دارودرمانی به عنوان یک رویکرد مراقبتی مهم به پیشگیری از بیماری، ناتوانی و مرگ در جمعیت سالمند کمک می کند و در عین حال امکان ارتقای کیفیت زندگی را برای کرامت فراهم می کند.

وظایف وی با بیان اینکه واژه سالمند به افراد 65 سال به بالا اطلاق می شود، گفت: بر اساس آمار منتشر شده در سال 2022 نسبت افراد بالای 60 سال در ایران حدود 10 درصد از کل جمعیت بوده و برآورد می شود. که در سالهای آینده این میزان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پایان خاطرنشان کرد: جمعیت سالمند به دلیل انواع بیماری های زمینه ای نسبت به سایر گروه های سنی از میزان بالایی از خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه خدمات مربوط به نسخه و نسخه دریافت می کنند. مصرف داروها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا