سلامت خانواده

تبلیغات غیر واقعی چای سلامت مردم را تهدید می کند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، احمد اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه با اشاره به تبلیغات اخیر دمنوش ها و جلبک ها، اظهار داشت: با توجه به این موضوع که در سال 1394 در حال انجام است. اسپیرولینا وی در رسانه ملی گفت: طی هفته های گذشته تبلیغاتی از صدا و سیما پخش شده که در آن ادعاهای غیرعلمی و معجزه آسایی درباره این محصولات مطرح شده و درمان بیماری ها، کاهش وزن بدون تغییر سبک زندگی و اثرات سلامت بخش غیر واقعی به مخاطب القا شده است.

وی افزود: مجوزی که وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو برای یک محصول صادر می کند، صرفاً مجوز تولید است و هیچ گونه مجوزی برای ادعای پزشکی یا تبلیغات سلامت محور نیست. بنابراین داشتن پروانه ساخت محصول به معنای تایید اثربخشی درمانی آن نیست و رسانه ملی نباید از این مجوز برای توجیه تبلیغات غیرواقعی استفاده کند. داشتن مجوز تولید محصولاتی مانند چای، پفک، چیپس یا مکمل های غذایی به معنای تایید سلامتی یا اثرات درمانی آنها نیست.

اسماعیل زاده تاکید کرد: مشکل وزارت بهداشت با تولید این محصولات نیست، بلکه ادعاهای غیرعلمی و معجزه آسا در قالب تبلیغات تلویزیونی است که می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

پخش تبلیغات گمراه کننده در برنامه هایی که مردم به آنها اعتماد دارند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه از نحوه درج این تبلیغات در برنامه های پزشکی و پرمخاطب صداوسیما انتقاد کرد و گفت: این تبلیغات در بین برنامه هایی پخش می شود که پزشکان و کارشناسان معتبر سلامت در آن حضور دارند. این امر ناخودآگاه نوعی تایید از سوی پزشکان و وزارت بهداشت را به مخاطب القا می کند در حالی که هیچ یک از این ادعاها تایید علمی ندارند.

وی افزود: قرار دادن چنین تبلیغاتی در بین گفت و گوهای علمی برنامه هایی مانند «دکتر» و «دکتر سلام» باعث می شود مخاطب تصور کند که این محصولات مورد تایید وزارت بهداشت یا پزشکان حاضر در برنامه هستند، در حالی که هیچ یک از این ادعاها پشتوانه علمی و مجوز تخصصی ندارند. به گفته وی، این شیوه پخش مصداق فریب مخاطب و سوء استفاده از اعتماد عمومی نسبت به برنامه های سلامت محور رسانه ملی است.

تجربه های تلخ گذشته نباید تکرار شود

وی بیان کرد: پیش از این تبلیغات گسترده برخی از نوشیدنی های لاغری در رسانه ملی باعث شد تعداد زیادی از مصرف کنندگان دچار عوارض کبدی و کلیوی شوند و وزارت بهداشت مجبور به ارائه خدمات درمانی گسترده به این افراد شد. هزینه چنین تبلیغاتی در نهایت از جیب نظام سلامت پرداخت می شود.

لازم است قبل از پخش هر گونه تبلیغ سلامت محور از وزارت بهداشت استعلام شود

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه تاکید کرد: اگر شرکتی برای محصول خود ادعای پزشکی دارد باید ابتدا مدارک علمی را به دفاتر فنی وزارت بهداشت ارائه کند تا در صورت تایید مجوز لازم برای تبلیغات صادر شود. تاکنون هیچ مجوزی از سوی وزارت بهداشت برای ادعای درمانی چای یا اسپیرولینا صادر نشده است.

وی افزود: انتظار می رود صدا و سیما به جای پاسخگویی توجیهی پاسخگو باشد و از این پس قبل از پخش هرگونه آگهی در حوزه سلامت نظر کارشناسان وزارت بهداشت را جویا شود. روابط عمومی و دفاتر تخصصی وزارت بهداشت آماده همکاری و پاسخگویی در این زمینه می باشند.

اسماعیل زاده با بیان اینکه اعتماد عمومی به رسانه ملی موضوعی حساس و آسیب پذیر است، گفت: پخش ادعاهای غیرعلمی و اغراق آمیز سلامت محور هم مردم را گمراه می کند و هم سلامت جامعه را با خطرات جدی مواجه می کند و این اعتماد را خدشه دار می کند. انتظار داریم صداوسیما ضمن اصلاح رویه های گذشته، مسیر کارشناسی و علمی در پخش تبلیغات سلامت محور را طی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا