بارداری

تبعات مصرف نمک‌های فاقد «ید» / اهمیت درمان اختلالات تیروئید در بارداری

به گزارش سلامت جو به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا سربازی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است، هورمون های تیروئیدی را یکی از مهم ترین غده های بدن دانست. برای عملکرد صحیح و دقیق کل بدن ضروری است.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری معاونت بهداشت خاطرنشان کرد: هرگونه اختلال در عملکرد غده تیروئید یا ترشح هورمون های آن می تواند باعث اختلال در عملکرد بدن شود. اگرچه اختلالات تیروئید در زنان بیشتر از مردان است، اما این اختلالات در هر دو جنس و در تمام سنین در سراسر جهان شایع است.

با اشاره به اینکه عوامل زیادی در بروز اختلالات تیروئیدی نقش دارند، کمبود ید در غذای روزانه، دیابت، مصرف مداوم برخی داروها و استعمال دخانیات (سیگار، قلیان و…) در بروز اختلالات تیروئید موثر هستند. انجام داد

وی اضافه کرد: مصرف نمک های تصفیه نشده و بدون ید اثرات نامطلوبی بر عملکرد تیروئید خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری معاونت بهداشت بر لزوم درمان اختلالات تیروئید در زنان باردار تاکید کرد و گفت: بی توجهی به درمان مشکلات تیروئید در زنان باردار ممکن است عوارض جدی در مادر و جنین به دنبال داشته باشد.

سربری سرطان تیروئید را یکی از بیماری های غده تیروئید دانست و خاطرنشان کرد: اکثر سرطان های تیروئید در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند. اکثر ندول های تیروئید غیر سرطانی هستند، اما پیگیری برای همه آنها ضروری است.

همچنین آزاده صفایی کارشناس بیماری های متابولیک و مسئول برنامه غربالگری نوزادان معاونت بهداشتی نیز بر اهمیت پیشگیری از بیماری های تیروئید در نوزادان تاکید کرد و گفت: سلامت غده تیروئید نقش اساسی در طبیعی بودن آن دارد. ضریب هوشی و رشد و تکامل نوزادان و کودکان.

وی با اشاره به شیوع کم کاری تیروئید نوزادان در کشور افزود: تنها روش تشخیص زودهنگام کم کاری تیروئید نوزادان غربالگری نوزادان طی سه تا پنج روز است.

به گفته این کارشناس معاونت بهداشت، آزمایش غربالگری نوزاد با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد انجام می شود و درمان نوزادان کم کاری تیروئید به راحتی با داروی معمولی امکان پذیر است.

وی به والدین توصیه کرد در مدت سه تا پنج روز پس از تولد با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری از سلامت نوزاد خود اطمینان حاصل کنند و گفت: تشخیص به موقع و درمان به موقع این بیماری یکی از عوارض جبران ناپذیر کم کاری تیروئید در نوزادان مانند کم شنوایی است. . از کوتاهی قد، افت تحصیلی و عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می کند.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دارا بودن 80 مرکز غربالگری در منطقه تحت پوشش آماده ارائه خدمات غربالگری نوزادان به تمامی نوزادان است.

رئیس اداره تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به نیاز مادران باردار به دریافت ید کافی توصیه کرد: زنانی که تصمیم به بارداری دارند و مادران باردار و شیرده با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی از مراقبت های ارائه شده توسط پزشکان، کارشناسان بهداشت و درمان و تغذیه می توانند بهره مند شده و مکمل های مناسب و مورد نیاز را دریافت کنند.

فرشته فزونی با اشاره به تبلیغات کذب در مورد نمک دریا (تصفیه نشده و بدون ید)، سنگ نمک و نمک های رنگی گفت: مصرف این نمک ها به دلیل وجود فلزات سنگین و آلودگی با آلاینده های شیمیایی بسیار مضر است و با آنها همراه است. با خطر ایجاد سرطان

به گفته وی، نمک یددار تصفیه شده فاقد هرگونه ناخالصی است و مصرف نمک یددار به میزان توصیه شده برای همه افراد جامعه ضروری است و عوارضی ندارد. بیماران قلبی عروقی، کلیوی یا سایر بیماران باید میزان نمک مصرفی روزانه خود را طبق نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه تنظیم کنند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم برای تامین ید مورد نیاز بدن از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم و با شرایط نگهداری مناسب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای ثابت ماندن ید نمک باید در ظروف در بسته و دور از نور نگهداری شود و در پایان پخت به غذا نمک اضافه شود. همچنین در هنگام خرید نمک یددار تصفیه شده با بسته بندی مناسب، پروانه ساخت، تاریخ تولید و تاریخ انقضا را انتخاب کنید.

به گفته این کارشناس تغذیه، بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت، حداکثر نمک مصرفی روزانه برای افراد سالم زیر 50 سال کمتر از پنج گرم و برای افراد بالای 50 سال، کودکان و بیماران قلبی و عروقی، فشار خون بالا است. و غیره روزانه کمتر از سه گرم است. البته این مقدار نمک شامل املاح نهفته در مواد غذایی مانند نان، پنیر و انواع دیگر غذاها نیز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا