سلامت خانواده

تایید دومین مورد آبله میمون جهش یافته در خارج از آفریقا / هشدار همه گیر؟

به گزارش خبرآنلاین، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه دومین مورد تایید شده «آبله میمون» در خارج از قاره آفریقا نیز گزارش شده است، گفت: شیوع این بیماری در خارج از قاره آفریقا نیز گزارش شده است. خطر و احتمال ادامه اپیدمی برای سایر کشورها را نشان می دهد. کشورها دارد.

دکتر فرشید رضایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تایلند دومین کشوری است که موارد تایید شده آبله میمون 1b در خارج از آفریقا در آن گزارش شده است، اظهار کرد: حدود یک هفته است که سازمان بهداشت جهانی هشداری درباره این بیماری صادر کرده است. ویروس آبله میمون جهش یافته مرکز کنترل بیماری های تایلند اولین مورد تایید شده آبله میمون را در ارتباط با شیوع جدید آفریقایی گزارش کرده است.

ثبت دومین عفونت تایید شده در خارج از قاره آفریقا

وی گفت: طبق اعلام مقامات تایلندی، فرد مبتلا به آبله میمون مردی 66 ساله است که پس از بازگشت از سفر و ورود به فرودگاه بانکوک به دلیل علائم بیماری به بیمارستان منتقل شد. بررسی ها نشان می دهد که 43 نفر با فرد بیمار در تماس نزدیک بوده اند. اگرچه این افراد هیچ علامتی از بیماری ندارند، اما باید به مدت 21 روز تحت نظر باشند تا مشخص شود که آیا به این بیماری مبتلا هستند یا خیر.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: سوئد اولین کشوری است که آبله میمون 1b را در خارج از قاره آفریقا گزارش کرده است. شیوع آبله میمون جهش یافته جدید در جمهوری دموکراتیک کنگو زمستان گذشته آغاز شد. پس از شیوع آبله میمون در کنگو، این بیماری به کشورهای همسایه سرایت کرد.

افزایش شدت سویه جدید آبله میمون نسبت به سویه قبلی

وی درباره امپوکس نوع 1 توضیح داد: شیوع جدید آبله میمون در ماه های اخیر ناشی از ویروس Mpox نوع 1 است که نسبت به شیوع ویروس آبله میمون در 2 سال اخیر کمی مسری تر و شدیدتر است.

رضایی در خصوص میزان مرگ و میر آبله میمون جهش یافته گفت: ویروس نوع 2 کمتر از 1 درصد مرگ و میر دارد اما نوع 1b تاکنون باعث مرگ حدود 4 درصد از بیماران شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 15 کشور آفریقایی به آبله میمون نوع 2 مبتلا شده اند، گفت: 40 هزار و 874 نفر به آبله میمون مبتلا شده اند که از این تعداد یک هزار و 512 نفر جان خود را از دست داده اند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آبله جدید میمون که از نوع 1 (1b) است، پس از جهش در سال گذشته باعث شیوع دیگری شده است. از زمستان سال گذشته تا کنون در کمتر از 8 ماه بیش از 17 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

وی درباره میزان مرگ و میر آبله میمون نوع 1 تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که 517 نفر از 13 کشور دنیا بر اثر ابتلا به آبله میمون نوع یک جان خود را از دست داده اند. افزایش تعداد مبتلایان و افزایش 20 درصدی مرگ و میر نسبت به شیوع قبلی.

کنگو، بالاترین میزان بیماری

رضایی با اشاره به وضعیت آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو تصریح کرد: 97 درصد مبتلایان و جان باختگان این اپیدمی امسال اهل کنگو هستند.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در خارج از قاره آفریقا نشان دهنده احتمال تداوم این اپیدمی در کشورهای دیگر است، خاطرنشان کرد: پس از ابتلای بیمار، اعضای خانواده وی یا اطرافیان وی که در تماس نزدیک با بیمار هستند و با بیمار صحبت می کنند. احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. دارند

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: تماس نزدیک یعنی صحبت از فاصله نزدیک بیش از 4 ساعت، تماس پوستی و آمیزش جنسی. مشاهده افرادی که مدتی با فرد بیمار در تماس نزدیک بوده اند ضروری است.

تغییر جامعه مبتلایان به آبله میمون

وی با اشاره به تغییر جامعه مبتلایان به این بیماری و بروز زنان و با بیان اینکه بروز آبله میمون در بین زنان نگرانی ها را افزایش داده است، تصریح کرد: بروز زنان باعث افزایش نگرانی در آفریقا شده است. زیرا احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین و بروز عوارض جسمی و روحی در جنین و نوزاد وجود دارد.

60 درصد بیماران را کودکان تشکیل می دهند

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کودکان حدود 60 درصد مبتلایان به آبله میمون را تشکیل می دهند، گفت: خطر افزایش شدت بیماری و مرگ و میر در کودکان نسبت به بزرگسالان وجود دارد. کودکانی که از بیماری آبله میمون رنج می برند نشان می دهد که تماس نزدیک در خانه به طور جدی کودکان را تهدید می کند.

رضایی با اشاره به وضعیت شیوع آبله میمون در قاره آفریقا گفت: جابجایی جمعیت زیاد در مرزهای کشورها، سطح سواد بهداشتی پایین مردم، اطلاع رسانی ضعیف، نبود واکسن آبله میمون و ناآگاهی مردم از راه های انتقال این بیماری. و شیوع این بیماری وضعیت نگران کننده ای را در قاره آفریقا ایجاد کرده است. .

وی گفت: کارگران خارجی که در کشورهای آفریقایی کار می کنند در خطر ابتلا به آبله میمون هستند.

47236

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا