بهداشت و درمان

تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی

دکتر مصطفی جمالی در نشست خبری که امروز سه شنبه نهم خردادماه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: ماموریت سازمان انتقال خون تامین فرآورده های خونی سالم و کافی است. منظور از کفایت، رفع کلیه نیازهای مراکز درمانی و بیماران به خون و فرآورده های خونی است.

وی ادامه داد: منظور از تامین خون سالم این است که فرآورده های خونی برای گیرنده مشکل ایجاد نکند. در این راستا باید سطح خدمات عادلانه باشد و تعداد نیروها مسئولیت ارائه خدمات را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه 100 درصد پاسخگوی نیاز شبکه خون درمانی هستیم، گفت: میانگین ذخیره خون به هشت روز رسیده و گاهی این میزان به 15 روز می رسد. در ضمن مقدار ذخیره خون حدود 4.5 روز بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تمامی مراکز اهدای خون مجهز به دستگاه های اتوماتیک هستند، گفت: تمام استان های کشور مجهز به دستگاه های اتوماتیک هستند و این دستگاه ها می توانند ضریب ایمنی خون را افزایش دهند.

وی با اشاره به انجام آزمایشات جدید در راستای افزایش ضریب ایمنی خون اهدایی گفت: آزمایش اسید نوکلئیک (NET) برای اولین بار در کشور انجام می شود که به افزایش ضریب ایمنی خون کمک می کند.

جمالی با اشاره به اجرای آزمایش غربالگری آنتی بادی خون اهدایی در کشور گفت: آزمایش غربالگری آنتی بادی امسال برای اولین بار در کشور انجام می شود. برخی از استان های کشور مجهز به تست غربالگری هستند و در نظر داریم تا پایان سال کل کشور را به تست غربالگری مجهز کنیم.

وی با اشاره به اهمیت آزمایش غربالگری خون خاطرنشان کرد: تمام خون های اهدایی دارای مقدار کمی آنتی بادی هستند. آنتی بادی های موجود در خون می توانند برای گیرندگان خون به ویژه کودکان و نوزادان مشکلاتی ایجاد کرده و گاهی اوقات باعث مرگ آنها شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه برخی از بیماران نیاز به خونگیری مستمر دارند، اظهار داشت: به عنوان مثال بیماران تالاسمی نیاز به خونگیری مستمر دارند و به همین دلیل باید در خصوص سازگاری خون دریافتی برای آنها تدابیری اتخاذ شود. اهداکنندگان را از منظر سازگاری با گیرندگان شناسایی کرده ایم تا مشکلی برای گیرندگان خون ایجاد نشود.

جمالی با بیان اینکه استفاده از کیسه های خون فیلتر شده از دیگر اقدامات انجام شده است، افزود: سال گذشته استفاده از کیسه های خون تصفیه شده به 70 درصد رسید. در حالی که این مقدار حدود 25 درصد بود. در نظر داریم در سال جاری میزان کیسه های خون فیلتر شده را به 80 درصد برسانیم. همچنین قصد داریم در یک برنامه دو ساله تعداد کیسه های خون فیلتر شده را به 100 برسانیم. افزایش کیسه های خون فیلتر شده از مرگ و میر جراحی های بزرگ جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه موضوع خون موضوع پدافند غیرعامل محسوب می شود، افزود: ذخایر خونی یک موضوع راهبردی است و به همین دلیل مهم تلقی می شود. زمانی که مسئولیت سازمان انتقال خون را بر عهده گرفتم، ذخیره کیسه های خون حدود 3 هفته بود، اما ذخیره کیسه های خون در حال حاضر شش ماه است.

جمالی با بیان اینکه ساخت مراکز فرآوری در دستور کار است، افزود: ایجاد مراکز فرآوری را در دستور کار قرار داده ایم زیرا از ذخایر خون اطمینان داریم. مرکز پردازش در شهرستان پرند در حال ساخت است و هدف از ایجاد مرکز پردازش، جلوگیری از ایجاد شرایط بحرانی است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از پلاسمای خون گفت: سال گذشته میزان مصرف پلاسمای خون را به 262 هزار لیتر رساندیم. در حالی که این مقدار معادل 180 هزار لیتر بوده است. در نظر داریم امسال این میزان را به 350 هزار لیتر برسانیم. استفاده از پلاسمای خون مهم است. چون تبدیل به دارو می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بزرگترین کنگره خون را با حضور 20 کشور برگزار کردیم، افزود: برگزاری این نشست بسیار موثر بود. ارتباط بسیار خوبی بین سازمان انتقال خون کشور و سایر کشورها برقرار شد. به طوری که پس از شهادت رئیس جمهور پیام های تسلیت زیادی به سازمان انتقال خون ارسال شد. کشورهای شرکت کننده در کنگره خون به منظور ارتقای استانداردها و افزایش اهدای داوطلبانه خون دست یاری خود را به سوی سازمان انتقال خون دراز کردند.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهایی برای افزایش فناوری گفت: بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تمرکز کرده ایم. یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت سانتریفیوژ یخچالی شده و با این شرکت قرارداد بسته ایم. همچنین با سازمان انرژی اتمی همکاری کرده ایم تا دستگاهی بسازیم که به خون پرتو می دهد که فناوری پیشرفته ای محسوب می شود. تنها سه کشور به دستگاه های تابش خون مجهز هستند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا