سلامت خانواده

تاثیر شگفت انگیز این میوه برای سلامتی و کاهش وزن

به گزارش خبرآنلاین، نتایج تحقیقات در برزیل نشان می دهد که پوست انگور برزیلی یا Jabuticaba سرشار از ترکیبات فنلی است و می تواند به کنترل قند خون و التهاب در افراد مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک کمک کند و در صورت استفاده به عنوان مکمل، فوایدی برای سلامتی دارد. پودر قابل توجهی ارائه می دهد

محققان دانشگاه دولتی کامپیناس در برزیل مطالعه ای را با 49 شرکت کننده انجام دادند و دریافتند که مصرف 15 گرم مکمل غذایی در روز به مدت پنج هفته متابولیسم گلوکز پس از غذا را افزایش می دهد.

پوست انگور برزیلی یا jaboticaba که بومی جنگل‌های بارانی اقیانوس اطلس برزیل است، اغلب به دلیل محتوای بالای تانن (ماده شیمیایی موجود در برخی میوه‌ها و دانه‌ها) که به آن طعم ترش می‌دهد دور انداخته می‌شود، اما نتایج تحقیقات فعلی نشان می دهد که پوست این میوه می تواند در مبارزه با چاقی و سندرم متابولیک بسیار مفید باشد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه ایالتی کامپیناس در ایالت سائوپائولو، برزیل انجام شد، نشان داد که التهاب و سطح قند خون در داوطلبان مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک که روزانه 15 گرم پودر پوست jabotica را به عنوان مکمل غذایی مصرف می‌کردند، بهبود یافت. پنج هفته پیدا شد.

ماریو روبرتو ماروستیکا جونیور، استاد دانشگاه ایالتی کامپیناس و محقق این مطالعه گفت: ترکیبات فنلی و فیبر غذایی موجود در پوست jaboticaba قدرت تنظیم متابولیسم گلوکز را دارند. ما این تاثیر را در تحقیقات قبلی مشاهده کردیم و تحقیقات فعلی بر فواید مصرف طولانی مدت تمرکز داشت و نشان داد که تاثیر مثبت بر قند خون بعد از غذا ادامه دارد.

قند خون اغلب بعد از غذا حتی در افراد سالم افزایش می یابد، اگرچه در این موارد به زودی به حالت عادی باز می گردد. اما چیزی که می تواند این سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد جالب است زیرا به افراد کمک می کند این متغیر را در زمان کنترل کنترل کنند و زندگی سالم تری داشته باشند.

در این تحقیق 49 بیمار مبتلا به سندرم متابولیک و چاقی به 2 گروه تقسیم شدند که یک گروه 15 گرم پودر پوست jaboticaba به عنوان مکمل روزانه به مدت پنج هفته و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. وزن بدن، دور کمر، فشار خون، پارامترهای متابولیک و التهابی مانند اینترلوکین 6 (شاخص چاقی و التهاب سیستمیک) در هفته اول و پنجم بررسی شد و قند خون به طور منظم اندازه گیری شد.

ماروستیکا جونیور بیان کرد: مزایای اصلی مصرف این مکمل کاهش قند خون بعد از غذا و التهاب کمتر بود. Jaboticaba نمی تواند معجزه کند، اما راهی عالی برای کمک به کنترل قند خون است. البته باید در کنار سایر اقدامات مانند رژیم غذایی سالم و ورزش استفاده شود.

ترکیبات زیست فعال

Maroustica Jr توضیح داد: ترکیبات فنلی موجود در پوست jaboticaba شامل آنتوسیانین است که به آن رنگ بنفش تیره می دهد و با تحریک سلول های L روده باعث افزایش متابولیسم گلوکز می شود. هنگامی که این مواد به روده می رسند، با سلول های L تماس پیدا می کنند که ترکیبی به نام پپتید-1 شبه گلوکاگون آزاد می کنند که به نوبه خود باعث ترشح انسولین در سلول های پانکراس می شود.

وی افزود: انسولین ترشح شده از لوزالمعده باعث بهبود استفاده از گلوکز می شود و این یکی از وظایف انسولین است. وقتی انسولین به سلول‌های عضلانی که محرک‌های اصلی جذب گلوکز هستند می‌رسد، یک آبشار سیگنالی ایجاد می‌کند و به انتقال گلوکز به داخل سلول کمک می‌کند.

سندرم متابولیک مجموعه ای از تغییرات متابولیک و هورمونی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از جمله فشار خون و قند خون بالا، چاقی شکمی و سطوح غیر طبیعی تری گلیسیرید و کلسترول HDL را افزایش می دهد. در این مطالعه، 49 شرکت کننده مبتلا به سندرم متابولیک حداقل سه مورد از این پنج تغییر را نشان دادند.

چاقی به طور کلی با سطوح بالای غیر طبیعی مولکول های التهابی همراه است. گویی فرد دچار التهاب دائمی شده است. این امر در عملکرد انسولین اختلال ایجاد می کند، به طوری که افراد دارای اضافه وزن و چاق نسبت به انسولین مقاوم می شوند. در این موارد، انسولین اغلب تولید می شود اما به درستی عمل نمی کند.

سطح غیر طبیعی قند خون بالا می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود مگر اینکه با دارو یا عادات سالم و کاهش وزن درمان شود. مکمل پوست Jaboticaba سطح اینترلوکین 6 را کاهش می دهد که نقش کلیدی در مقاومت به انسولین دارد و در التهاب بافت چربی نقش دارد. اثرات مثبت آن بر قند خون و التهاب پس از غذا، آن را برای درمان سندرم متابولیک حمایت می کند.

Maroustica جونیور اذعان کرد که هیچ کس مایل به خوردن پوست jaboticaba به دلیل گازدار بودن آن نیست، اما می توان با عصاره ها و مکمل های تجاری موجود بر این مشکل غلبه کرد. یافته های این تحقیق در مجله تحقیقات تغذیه منتشر شده است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا