سلامت خانواده

تاثیر سیگار بر کاهش نرخ باروری

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آتنا بهفروز وی با اشاره به مضرات استعمال دخانیات گفت: نیکوتین به صورت استنشاقی یا سیگار مصرف می شود اما به شکل های دیگری مانند آدامس، سیگار الکترونیکی یا قلیان نیز استفاده می شود که اثرات مضری بر باروری، بارداری و بارداری دارد. جنین همین طور است.

وی با بیان اینکه به طور کلی سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، فشار خون و سرطان ریه را افزایش می دهد و احتمال مرگ و میر را افزایش می دهد، افزود: اگر چه کشیدن 10 نخ یا بیشتر سیگار در روز به عنوان یک عادت یا اعتیاد به سیگار است. تعریف شده است، اما باید بدانیم که مصرف حتی یک نخ سیگار در روز عوارضی را به همراه دارد و هر چه میزان مصرف روزانه بیشتر باشد، عوارض بیشتر می شود.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض استنشاق دود دست دوم سیگار، خاطرنشان کرد: دود دست دوم، دودی است که اطرافیان فرد سیگاری به دلیل معاشرت با او استنشاق می کنند و عوارضی مانند آن. انسان در اطراف خود به دنبال سیگاری می گردد.

بهفروز وی ادامه داد: در صورت استعمال دخانیات توسط همسر فرد غیر سیگاری، فرد غیرسیگاری در اثر قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، تمام عوارض ناشی از مصرف سیگار را تجربه خواهد کرد.

وی با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات در کاهش نرخ باروری گفت: وضعیت باروری زنان و مردان مصرف کننده دخانیات نسبت به افراد غیر سیگاری کاهش می یابد و این افراد کاهش نرخ باروری را تجربه می کنند.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش زمان انتظار برای موفقیت در بارداری در افراد سیگاری، افزود: اگر زمان مورد انتظار برای رسیدن به بارداری برای یک زوج سالم حدود یک سال تلاش بدون مصرف باشد. روش های پیشگیری از بارداری، این یک شکست است. بارداری در افراد سیگاری در این دوره امکان پذیر است.

بهفروز وی گفت: سیگار باعث ایجاد پدیده پیری تخمدان زنان می شود، به گونه ای که کیفیت تخمدان زن 30 ساله سیگاری با زن 40 ساله یکی می شود ذخیره تخمدان او نیز کاهش می یابد. و مشکلات ناباروری برای آنها به وجود می آید. زوج ها وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرند باید سیگار را ترک کنند.

عوارض سیگار در دوران بارداری

وی افزود: سیگار احتمال تمام عوارض نامطلوب بارداری را افزایش می دهد و احتمال مرگ داخل رحمی جنین در دوران بارداری در این افراد 50 درصد افزایش می یابد و احتمال سقط جنین به طور نسبی افزایش می یابد. افزایش دو تا پنج برابری احتمال پارگی زودرس کیسه آب، افزایش بیش از 3.5 برابر احتمال کندی یا دکلمن جفت شدن و افزایش بیش از دو تا سه برابر احتمال تولد نوزاد با وزن کم کمتر از 2500 گرم یکی از عوارض مصرف سیگار توسط مادر باردار است.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: زایمان زودرس زیر 32 هفته، بستری شدن نوزادان در NICU، عفونت های مکرر نوزادان و بستری در بخش های ویژه، اختلال در بلوغ ریه نوزادان، خونریزی مغزی جنین. ، بیماری های روحی و روانی. ، کاهش توانایی یادگیری در آینده یکی دیگر از پیامدهای سیگار کشیدن در دوران بارداری است.

بهفروز وی ادامه داد: زایمان زودرس و عوارض ناشی از مصرف دخانیات در دوران بارداری عوارض روحی و روانی و هزینه های هنگفتی را برای خانواده ها به همراه خواهد داشت. به طور معمول احتمال مرگ ناگهانی در نوزادان مادران سیگاری افزایش می یابد و این نوزادان بسیار حساس، بی قرار و مضطرب هستند.

وی تصریح کرد: عوارض مصرف دخانیات در بزرگسالی نیز نوزادان مادران سیگاری را تهدید می کند، این عوارض دیررس ممکن است 40 تا 50 سال پس از تولد فرزندان مادران سیگاری را درگیر کرده و آنها را دچار اختلالات خلقی و دیابت نوع 2 کند.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: هر چه زودتر سیگار را ترک کنید برای حفظ سلامت عمومی فرد بهتر و مفیدتر است. ترک سیگار در خانمی که تصمیم به باردار شدن دارد باعث افزایش کیفیت تخمدان ها و جلوگیری از کاهش باروری می شود. تخمدان ها ذخیره می شوند و ترک سیگار در مردی که قصد پدر شدن دارد نیز کیفیت هورمون های مردانه را به حالت طبیعی برمی گرداند و می تواند زودتر پدر شدن را تجربه کند.

بهفروز وی تاکید کرد: ترک سیگار تنها سیگار نیست، بلکه هرگونه مصرف نیکوتین اعم از سیگار، آدامس، سیگار الکترونیک و قلیان باید قطع شود تا وضعیت سلامت به حالت عادی بازگردد. خانم هایی که سیگار می کشند وقتی متوجه بارداری می شوند باید در اسرع وقت زیر نظر متخصص زنان و روانپزشک سیگار را ترک کنند. بود.

وی با تاکید بر ترک کامل استعمال دخانیات در دوران بارداری گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که کاهش سیگار روزانه مادران باردار تاثیر چندانی ندارد و همچنان عوارضی را در نوزاد و جنین ایجاد می کند، مادران باردار که به سرعت سیگار می کشند. تا حد امکان و در سه ماه اول مصرف نیکوتین را قطع کنید و برای این منظور پزشک داروهای جایگزین را برای مادر تجویز می کند تا عوارض ترک سیگار را کاهش داده و ترک سیگار را برای او آسان کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا