سلامت خانواده

تاثیر رژیم غذایی بر روند شیمی درمانی / آیا استفاده از جو، تخم مرغ و آووکادو مجاز است؟

ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در مراحل شیمی درمانی از داروهای مختلفی برای ارتقای روند بهبودی استفاده می شود، اظهار کرد: این داروها سلول های بدن را با سلول های سرطانی مبارزه می کنند و این روش درمانی ممکن است عوارض ناخوشایندی از جمله ایجاد کند. دهان خشک. ، خستگی، تهوع و استفراغ را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از غذاهای مناسب در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان و شیمی درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در واقع گنجاندن مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی این افراد می تواند به پیشرفت درمان بیماری کمک کند. منجر به کاهش عوارض ناخوشایند شیمی درمانی می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: بلغور جو دوسر یکی از مواد مغذی است که می تواند در طول درمان شیمی درمانی به افراد کمک کند. این ماده غذایی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، باکتری های مفید روده را تغذیه می کند، سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مختلف است که حاوی مقدار کمی چربی مفید نیز می باشد.

مظهری با اشاره به اینکه مصرف جو دو سر به صورت پخته یا به صورت بلغور آغشته به شیر و استفاده همراه با عسل یا انواع میوه ها می تواند برای بیمارانی که در طول شیمی درمانی دچار خشکی دهان یا درد دهان یا گلو می شوند، مناسب باشد. : این غذا باید دو ساعت قبل از دوره شیمی درمانی مصرف شود تا عوارضی مانند حالت تهوع ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است افراد در طی فرآیند شیمی درمانی دچار بی اشتهایی شوند، گفت: استفاده از آووکادو می تواند کالری لازم برای جلوگیری از کمبود انرژی را برای افراد فراهم کند، همچنین این میوه دارای مقدار زیادی فیبر است که مصرف آن باعث بهبود سیستم گوارشی می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مناسب بودن آووکادو وی برای افراد مبتلا به خشکی یا زخم های دهان و افرادی که وزن کم کرده اند، افزود: با توجه به اینکه خستگی یکی از عوارض شیمی درمانی است، استفاده از تخم مرغ با پروتئین و چربی بالا و وجود ویتامین ها و مواد معدنی مفید در آن است. می توان آن را یک غذای خوب برای افزایش انرژی بدن دانست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه بافت نرم تخم مرغ آن را به گزینه مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی افراد شیمی درمانی تبدیل کرده است، افزود: مصرف پروتئین موجود در تخم مرغ از آتروفی عضلانی جلوگیری می کند و افراد می توانند تخم مرغ را بجوشانند. یا سرخ شده و به سایر غذاها اضافه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا