سلامت خانواده

بیماری که سال گذشته بیش از 7 هزار ایرانی را مبتلا کرد / جزئیات

به گزارش خبرآنلاین، «سل» یک بیماری عفونی واگیردار است که توسط یک باکتری میله ای شکل به نام «باسیل سل» ایجاد می شود.

تسنیم در خبری نوشت: این بیماری می تواند به هر قسمت از بدن انسان مانند استخوان، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و … حمله کند، اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در 80 درصد موارد هدف قرار می گیرد. ریه ها

راه اصلی انتقال سل
راه اصلی انتقال میکروب سل از طریق هوا و تنفس است و چون انسان با تنفس زندگی می کند، هرکسی می تواند این میکروب را از طریق تنفس دریافت کرده و به سل مبتلا شود.

عطسه، سرفه، صحبت کردن و حتی خندیدن بیمار مبتلا به سل ریوی باعث می شود که قطرات ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده شوند. این قطرات می توانند چندین ساعت در هوا معلق بمانند و اگر فرد سالمی در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند، میکروب سل وارد ریه های او می شود. اما تماس طولانی و نزدیک با بیمار باعث انتقال بیماری می شود.

بعد از انتقال میکروب سل به یک فرد سالم چه اتفاقی می افتد؟
اکثر مردم پس از ورود میکروب به ریه ها بیمار نمی شوند، زیرا سیستم دفاعی بدن آنها میکروب را مهار می کند و از تکثیر آن و ایجاد بیماری جلوگیری می کند. در واقع میکروب سل در بدن آنها نهفته و غیرفعال می ماند و این افراد علائم بیماری را ندارند و میکروب را به دیگران منتقل نمی کنند، از هر 10 نفری که میکروب سل را در بدن خود دارند فقط یک نفر ممکن است آن را در طول زندگی خود توسعه دهند. به سل فعال مبتلا می شوند.

این به دلیل ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن و به دنبال آن فعال شدن مجدد و تکثیر میکروب ها اتفاق می افتد. بنابراین هر عاملی که سیستم ایمنی فرد مبتلا به سل را تضعیف کند ممکن است باعث ایجاد بیماری سل فعال در او شود.

علائم سل ریوی چیست؟

علائم سل ریوی عبارتند از:

سرفه مداوم به مدت 2 هفته یا بیشتر، که ممکن است همراه با خلط باشد یا نباشد (سرفه مداوم شایع ترین علامت است)

تب (بیشتر در عصر رخ می دهد)

کاهش وزن

عرق شبانه

بی اشتهایی

خستگی زودرس و ضعف عمومی

گاهی درد قفسه سینه و تنگی نفس و خلط خونی

راه تشخیص سل چیست؟
بهترین و ساده ترین راه برای تشخیص سل ریوی در افراد مشکوک، تهیه خلط و ارسال آن برای آزمایش است، البته گاهی اوقات کشت خلط، عکس برداری از قفسه سینه و برخی آزمایشات دیگر نیز ممکن است کمک کننده باشد.

آیا سل قابل درمان است؟
سل یک بیماری کاملاً قابل درمان است، مشروط بر اینکه بیمار روزانه حداقل به مدت 6 ماه داروهای ضد سل را با دقت، کامل و منظم مصرف کند.

آخرین آمار از ابتلا به سل در ایران
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد کل موارد سل شناسایی شده در سال 1402 در کشور 7261 مورد بوده است که در سال گذشته 57 درصد از کل مبتلایان به سل در کشور مرد و 24 درصد غیرایرانی و اتباع بودند.

نمودارهای زیر روند تشخیص سل در ایران را در سال های اخیر نشان می دهد.

راه های پیشگیری از سل
تشخیص به موقع و درمان کامل بیماران موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلای اطرافیان به سل است. در عین حال داشتن رفتارهای بهداشتی و بهداشتی زیر توسط بیماران به پیشگیری از بیماری کمک می کند.

راه های پیشگیری از انتقال سل عبارتند از:

هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی را با دستمال بپوشانید

از تف و خلط روی زمین خودداری کنید

به اندازه کافی غذاهای سالم بخورید

تهویه مناسب محل زندگی و کار با هوای تازه

از کشیدن سیگار خودداری کنید

آیا واکسنی برای پیشگیری از سل وجود دارد؟
تزریق واکسن «سل» به نوزادان در بدو تولد برای پیشگیری از انواع شدید و کشنده سل در دوران کودکی یکی از راه های پیشگیری از این بیماری است و راز موفقیت در کاهش موارد ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا