بهداشت و درمان

بیماران هموفیلی نیازمند «فاکتور ۹» درد می‌کشند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، احمد قویدل، مدیر عامل مرکز هموفیلی ایران گفت: سیاست های نادرست در سازمان غذا و دارو سال هاست که رنج بیماران هموفیلی نیازمند فاکتور 9 را می کشد.

با عنوان این مقاله در دوران وزارت دکتر دستجردی جشن خودکفایی کشور در تامین پلاسمای مورد نیاز برای تولید فاکتور 9 برگزار شد، وی افزود: سازمان غذا و دارو از این حجم تولید استقبال کرد. که بخشی از آن حاصل پلاسمای خون اهدایی مردم به سازمان پیوند است. خون و قسمت دیگر حاصل جمع آوری پلاسما توسط شرکت های خصوصی بود. آنها از این خودکفایی استقبال کردند و با توجه به صرفه جویی 30 درصدی ارزی این روش برای دولت، عملا واردات فاکتور 9 ساخته شده را متوقف کرد.

قویدل ادامه داد: متاسفانه با فاصله گرفتن از تاریخ اعلام این خودکفایی که روی کاغذ می توانست نیاز دارویی کشور را از داروهایی که از پلاسمای خون به دست می آید مانند فاکتور 8، فاکتور 9، تامین کند. آلبومین و IVIG مشخص شد که فرآیندهای این امر اعم از جمع آوری، ارسال به اروپا، تامین مالی سفارش ساخت، واردات داروهای ساخته شده و در نهایت ترخیص و توزیع، اساساً روان و تعریف نشده است. نیازمند مدیریتی کارآمد است که بتواند با توجه به تحریم‌های غیرانسانی، با هماهنگی بخش‌های مختلف این فرآیند، زمینه‌سازی رویاها را فراهم کند.

وی افزود: نتیجه این اقدام و عدم برنامه ریزی برای واردات فاکتور 9 در صورت ایجاد اختلال در این فرآیند چند مرحله ای منجر به کمبودهای دوره ای طولانی و تحمیل درد و رنج فراوان بیماران و منجر به آنها شده است. ناتوانی

مشاور هیأت مدیره مرکز هموفیلی ایران تصریح کرد: در حال حاضر اگر از منظر مسئولیت این سازمان در ارائه دارو به بیماران به سیاست های سازمان غذا و دارو نگاه کنیم، متوجه خودکفایی پلاسما خواهیم شد. روی کاغذ، صرف نظر از فرآیندهای پیچیده تبدیل پلاسما به دارو. الزامات کشور فقط نتیجه می دهد خاکستر رنج و درد و ناتوانی برای این دسته از بیماران.

وی افزود: یک مقایسه ساده بین میزان دسترسی بیمارانی که به داروهای وارداتی دسترسی دارند و این بیماران که دسترسی آنها به دارو منوط به 30 درصد پس انداز ارزی است، نشان می دهد که چه درد و رنجی بر این بیماران و در مقابل پلاسما تحمیل شده است. صنعت با تمام تاخیرها بالاخره جواب می دهد.

قویدل گفت: دادن چنین فرصتی به صنعت پلاسما که هر لحظه می تواند دارو بیاورد، اساسا با اصل سلامت بیمار که مدام به دارو نیاز دارد، منافات دارد. متأسفانه صنعت پلاسما در قبال اینکه چه مقدار پلاسما جمع آوری کرده، چه مقدار صادر شده و چه مقدار به داروهای مختلف از جمله فاکتور 9 تبدیل شده است، پاسخگو نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه انجمن حمایت از بیماران چه درخواست ها و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات این بیماران دارد، افزود: در ابتدا از وزیر بهداشت می خواهیم صنعت پلاسما را پاسخگو و آمار را شفاف کند. حدود تعهد این شرکت ها برای تامین فاکتور 9 و 8 را مشخص کنید. اگر دولت باید حمایت کند باید حدود آن را مشخص کند. در این سکوت بیماران رنج می برند و ناتوان می شوند. این ظلم است.

کوویدل ادامه داد: خوشبختانه وزیر جدید بهداشت در راستای تعهد رئیس جمهور متعهد به اجرای توصیه رهبری مبنی بر هدف راهبردی «بیمار جز رنج بیماری نباشد» عمل کند.

وی افزود: اگر مدعی اجرای این تعهد هستند، اولین پیش نیاز برای تحقق این هدف دقیق رهبری، ارائه دارو به بیماران است تا بعداً به سایر نیازها رسیدگی کنند. در حال حاضر حل مشکل داروی بیماران تنها با واردات فوری فاکتور 9 ساخته شده به کشور قابل حل است. بررسی مشکلات صنعت پلاسما زمان بر است. اما ضرورتی انکارناپذیر که بارها از سوی انتقادات رئیس سازمان انتقال خون ایران تحت عنوان «خام فروشی» مطرح شده است، اما به آن توجهی نشده است.

قویدل گفت: در شرایطی که سازمان غذا و دارو هیچ برنامه ای برای واردات داروی فاکتور 9 ساخته شده از خارج از کشور ندارد، خام فروشی پلاسما بدون شک همان خرید درد برای بیماران هموفیلی است. امیدواریم وزیر جدید صدای این بیماران دردمند را بشنود.

مشاور هیات مدیره کانون هموفیلی ایران در پایان با بیان اینکه آمادگی داریم در نشست خبری با مدیران اصلی صنعت پلاسما، ابعاد این صنعت و نقش آن در حوزه سلامت را روشن کنیم. مدیرعامل سازمان انتقال خون و معاونت نظارتی سازمان غذا و دارو. صنعت و نهاد ناظر می توانند با پاسخ های خود افکار عمومی را متقاعد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا